Terug naar het overzicht
cover
Bach, J.S. The Cello Suites According to Anna Magdalena
€ 31,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Bach, J.S.

The Cello Suites According to Anna Magdalena

0827949055560

Componist Bach, J.S.
Titel The Cello Suites According to Anna Magdalena
Artiest Haimovitz, Matt
Artikel nr. 5186555PTC
EAN Code 0827949055560
Aantal CD's 2
Label PENTATONE
Releasedatum 2015-10-01
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Prélude — HAIMOVITZ, MATT 002:17
2 2. Allemande — HAIMOVITZ, MATT 004:04
3 3. Courante — HAIMOVITZ, MATT 002:43
4 4. Sarabande — HAIMOVITZ, MATT 002:35
5 5. Menuet 1 - Menuet 2 — HAIMOVITZ, MATT 003:43
6 6. Gigue — HAIMOVITZ, MATT 001:55
7 1. Prélude — HAIMOVITZ, MATT 004:06
8 2. Allemande — HAIMOVITZ, MATT 003:20
9 3. Courante — HAIMOVITZ, MATT 002:04
10 4. Sarabande — HAIMOVITZ, MATT 004:28
11 5. Menuet 1 - Menuet 2 — HAIMOVITZ, MATT 003:15
12 6. Gigue — HAIMOVITZ, MATT 002:29
13 1. Prélude — HAIMOVITZ, MATT 003:24
14 2. Allemande — HAIMOVITZ, MATT 004:05
15 3. Courante — HAIMOVITZ, MATT 002:42
16 4. Sarabande — HAIMOVITZ, MATT 003:55
17 5. Bourrée 1 - Bourrée 2 — HAIMOVITZ, MATT 004:04
18 6. Gigue — HAIMOVITZ, MATT 003:16
1 1. Prélude — HAIMOVITZ, MATT 003:32
2 2. Allemande — HAIMOVITZ, MATT 004:28
3 3. Courante — HAIMOVITZ, MATT 003:39
4 4. Sarabande — HAIMOVITZ, MATT 003:48
5 5. Bourrée 1 - Bourrée 2 — HAIMOVITZ, MATT 005:01
6 6. Gigue — HAIMOVITZ, MATT 002:51
7 1. Prélude — HAIMOVITZ, MATT 005:22
8 2. Allemande — HAIMOVITZ, MATT 004:31
9 3. Courante — HAIMOVITZ, MATT 002:17
10 4. Sarabande — HAIMOVITZ, MATT 004:01
11 5. Gavotte 1 - Gavotte 2 — HAIMOVITZ, MATT 004:50
12 6. Gigue — HAIMOVITZ, MATT 003:08
13 1. Prélude — HAIMOVITZ, MATT 004:19
14 2. Allemande — HAIMOVITZ, MATT 007:05
15 3. Courante — HAIMOVITZ, MATT 003:34
16 4. Sarabande — HAIMOVITZ, MATT 004:37
17 5. Gavotte 1 - Gavotte 2 — HAIMOVITZ, MATT 004:16
18 6. Gigue — HAIMOVITZ, MATT 004:01

Mstislav Rostropovitsj nam de beroemde cellosuites van Johann Sebastian Bach pas op toen hij 68 jaar was. En nog twijfelde hij over zijn interpretatie toen de cd’s verschenen. Pieter Wispelwey registreerde deze Olympus van het cellorepertoire al drie keer en ook Matt Haimovitz komt nu terug op zijn opname uit 2000. Toen speelde hij op een moderne cello. Nu heeft hij de barokcello en de violoncello piccolo ter hand genomen en baseert hij zich louter op de oudste en dichtst bij Bach staande bron: het handschrift van Anna Magdalena Bach. En de verschillen met zijn eerste opnamen zijn aanzienlijk. Ook in het hele veld van vele opnamen van de cellosuites is dit toch weer een belangwekkende aanvulling. Haimovitz speelt over het algemeen sneller, dansanter (de zes suites passen nu op twee cd’s) en verdeelt ook de gesuggereerde meerstemmigheid anders. Het resultaat is dat de suites, terwijl Haimovitz meer authenticiteit zoekt, juist moderner zijn gaan klinken. Want niet alleen zijn de lyriek en de harmoniek veel intenser, ook ritmisch valt er veel te beleven. Het levert een dubbel-cd op die niet alleen veel nieuws te ontdekken biedt, maar die Bach bij vlagen ook neerzet als de ware peetvader van de rock-’n-roll.

Paul Janssen (6-2015)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht