Terug naar het overzicht
cover
Bach, J.S. The Cello Suites
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Bach, J.S.

The Cello Suites

0825646394111

Componist Bach, J.S.
Titel The Cello Suites
Artiest Kotova, Nina
Artikel nr. 0825646394111
EAN Code 0825646394111
Aantal CD's 2
Label Warner Classics International
Releasedatum 2014-09-05
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Prélude — KOTOVA,NINA 002:32
2 2. Allemande — KOTOVA,NINA 004:49
3 3. Courante — KOTOVA,NINA 002:51
4 4. Sarabande — KOTOVA,NINA 003:00
5 5. Menuet 1 - Menuet 2 — KOTOVA,NINA 003:43
6 6. Gigue — KOTOVA,NINA 001:51
7 1. Prélude — KOTOVA,NINA 003:17
8 2. Allemande — KOTOVA,NINA 003:14
9 3. Courante — KOTOVA,NINA 001:59
10 4. Sarabande — KOTOVA,NINA 005:50
11 5. Menuet 1 - Menuet 2 — KOTOVA,NINA 003:11
12 6. Gigue — KOTOVA,NINA 002:31
13 1. Prélude — KOTOVA,NINA 004:02
14 2. Allemande — KOTOVA,NINA 003:46
15 3. Courante — KOTOVA,NINA 003:00
16 4. Sarabande — KOTOVA,NINA 004:25
17 5. Bourrée 1 - Bourrée 2 — KOTOVA,NINA 004:43
18 6. Gigue — KOTOVA,NINA 003:11
1 1. Prélude — KOTOVA,NINA 004:25
2 2. Allemande — KOTOVA,NINA 003:41
3 3. Courante — KOTOVA,NINA 003:51
4 4. Sarabande — KOTOVA,NINA 003:53
5 5. Bourrée 1 - Bourrée 2 — KOTOVA,NINA 005:18
6 6. Gigue — KOTOVA,NINA 002:28
7 1. Prélude — KOTOVA,NINA 005:53
8 2. Allemande — KOTOVA,NINA 005:31
9 3. Courante — KOTOVA,NINA 002:22
10 4. Sarabande — KOTOVA,NINA 003:28
11 5. Gavotte 1 - Gavotte 2 — KOTOVA,NINA 004:54
12 6. Gigue — KOTOVA,NINA 002:05
13 1. Prélude — KOTOVA,NINA 004:30
14 2. Allemande — KOTOVA,NINA 006:31
15 3. Courante — KOTOVA,NINA 003:33
16 4. Sarabande — KOTOVA,NINA 004:43
17 5. Gavotte 1 - Gavotte 2 — KOTOVA,NINA 004:09
18 6. Gigue — KOTOVA,NINA 003:48

Een groot deel van Johann Sebastian Bachs instrumentale muziek ontstond tijdens zijn dienstverband aan het hof van prins Leopold von Anhalt-Köthen, zo ook de zes cellosuites. Al op jonge leeftijd vroeg de aanstaand vorst zijn moeder drie kamermusici in te huren; bij zijn eigen aantreden werd dat een heel orkest. De verplichtingen aldaar aangaande kerkmuziek waren voor Bach minimaal, zodat hij zich kon toeleggen op het schrijven van instrumentaal werk. En daarmee onderscheiden de groten zich doorgaans van de kleineren: al naargelang de situatie stellen ze hun plannen bij zonder dat zoiets tot enig kwaliteitsverlies lijdt. In het geval van de cellosuites comprimeerde Bach een meerstemmige partituur tot een solosuite, waarbij dubbelgrepen, bariolages en gebroken akkoorden tot de basisingrediënten behoren. Het is vooral deze gelaagdheid, met op zijn minst de suggestie van een complexe akkordiek, die deze suites hun glans geeft. Niet ongevaarlijk voor de uitvoerenden, want van Bach verlies je in principe altijd, tenzij je bijvoorbeeld Nina Kotova heet. Haar overtuigende vertelkunst en een gedurfd spel met tempi doen menig heilig huisje op zijn grondvesten trillen. Alsof elke nieuwe toon na drie eeuwen nog altijd een verrassing is…

Andrew van Parijs (5-2014)

  • cover
  • cover

Terug naar het overzicht