Terug naar het overzicht
cover
Brahms, Johannes The Cello Sonatas
€ 19,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Brahms, Johannes

The Cello Sonatas

0845221051734

Componist Brahms, Johannes
Titel The Cello Sonatas
Artiest Krijgh, Harriet \ Amara, Magda
Artikel nr. 0005173C
EAN Code 0845221051734
Aantal CD's 2
Label CAPRICCIO
Releasedatum 2013-11-01
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Allegro non troppo — KRIJGH,HARRIET/AMARA,MAGDA 013:55
2 2. Allegretto quasi menuetto — KRIJGH,HARRIET/AMARA,MAGDA 005:31
3 3. Allegro — KRIJGH,HARRIET/AMARA,MAGDA 006:36
4 1. Allegro vivace — KRIJGH,HARRIET/AMARA,MAGDA 008:47
5 2. Adagio affettuoso — KRIJGH,HARRIET/AMARA,MAGDA 006:59
6 3. Allegro passionato — KRIJGH,HARRIET/AMARA,MAGDA 007:22
7 4. Allegro molto — KRIJGH,HARRIET/AMARA,MAGDA 004:28

Harriet Krijgh speelt pure Brahms

Harriet Krijgh is nog geen naam die door Nederland gonst. Toch heeft de Nederlandse celliste al een behoorlijke carrière achter de rug. Haar derde cd op het label Capriccio met de Cellosonates van Brahms moet haar na het winnen van het Nationaal Celloconcours vorig jaar ook in eigen land op de kaart zetten.

Lange tijd was ze een goed bewaard geheim, en hoewel de Nederlandse celliste Harriet Krijgh pas tweeëntwintig lentes telt, klinkt ze als een ware vintage port op haar jongste cd met de Cellosonates van Johannes Brahms. Ze wordt begeleid door pianiste Magda Amara, maar de belangrijkste troef is de door Stradivarius gebouwde cello die ooit toebehoorde aan Jacqueline du Pré. ‘Zij zit in de genen van het instrument’, zegt Krijgh in een promotiefilmpje voor de cd. Het mag zo zijn, feit blijft dat de musicienne de sonates werkelijk fabelachtig speelt. “Ik wil mij profileren als solist en ik houd erg van kamermuziek”, verklaart de in Wenen wonende celliste haar keuze om na de Haydnconcerten de sonates van Brahms op te nemen. “Men zegt vaak dat een musicus enigszins op leeftijd moet zijn voor Brahms, maar dit zijn de sonates die ik het langst speel. Ik ben er echt mee vergroeid.” Harriet Krijgh bewondert de natuurlijkheid en de lyriek van Brahms. “Eigenlijk hoop ik nog altijd dat er ergens een celloconcert van Brahms  opduikt. De cello is toch het instrument dat voor mij het beste bij deze componist past. Het grappige daarbij is dat de beide sonates heel verschillend zijn. De eerste begint heel intiem terwijl het tweede en derde deel klassiek van opzet zijn. De tweede sonate is bijna een symfonie. Dit is een werk dat je echt moet leren kennen. Maar vooral in het vierde deel vallen de lyriek en de volksliedachtige kwaliteiten op. Ik zie Brahms daar al zingend door het bos lopen. Het is zulke pure muziek.”

En zo speelt de celliste haar ook; onbevangen, maar doordrongen van een diep besef van de traditie. “Het heeft mij bij m’n ontwikkeling ontzettend geholpen dat ik al sinds mijn dertiende in Wenen woon en studeer”, verklaart Krijgh zelf haar enorme muzikaliteit. “Elke steen in Wenen ademt muziek.”

Ze begon haar leven gewoon in Nederland, in een gezin dat niet bijzonder muzikaal was, maar muziek wel beschouwde als een vanzelfsprekend onderdeel van de opvoeding. De drie oudere broers van Krijgh bespeelden al een instrument, en de kleine Harriet was verkocht toen ze zich als vierjarig meisje ontfermde over een rondslingerende cello. Ze kreeg al snel officieel les. Het bracht haar naar de Jong Talentklas van Lenian Benjamins aan het Utrechts Conservatorium, en haar weg in Nederland leek uitgestippeld.

Tot ze Lilia Schulz-Bayrova ontmoette. Het klikte en de jonge Krijgh vertrok naar Wenen om bij haar te studeren aan het Konservatorium Wien Privatuniversität. Ze sloot haar bachelor in 2012 af en studeert nu verder in Wenen en Frankfurt. “Ik blijf mezelf ontwikkelen en verdiepen, want als musicus raak je nooit uitgeleerd.” Krijgh is erg blij dat ze vorig jaar het Nationaal Celloconcours won tijdens de Amsterdamse Cello Biënnale. “Ik speel heel veel in de omliggende landen, maar heel weinig in Nederland. Door de Cello Biënnale komt daar verandering in, en dat is fijn. Ik voel me nog altijd thuis in Nederland en het land is ook voor mij als mens heel belangrijk.”

Paul Janssen (5-2013)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht