Terug naar het overzicht
cover
Haydn, Joseph The Cello Concertos
€ 19,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Haydn, Joseph

The Cello Concertos

0845221051390

Componist Haydn, Joseph
Titel The Cello Concertos
Artiest Krijgh, Harriet \ Wiener Kammerphilharmonie \ Traunfellner, Claudius
Artikel nr. 0005139C
EAN Code 0845221051390
Aantal CD's 1
Label CAPRICCIO
Releasedatum 2012-08-23
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Moderato — KRIJGH/TRAUNFELLNER 009:45
2 2. Adagio — KRIJGH/TRAUNFELLNER 009:24
3 3. Allegro molto — KRIJGH/TRAUNFELLNER 006:43
4 1. Allegro moderato — KRIJGH/TRAUNFELLNER 014:58
5 2. Adagio — KRIJGH/TRAUNFELLNER 006:06
6 3. Rondo: Allegro — KRIJGH/TRAUNFELLNER 004:52

Harriet Krijgh zingt in Haydn

De jonge Nederlandse celliste Harriet Krijgh nam de celloconcerten van Haydn op. Door de stemmingswisselingen in de muziek en de zangerige lijnen hebben de concerten veel weg van opera's, vindt Krijgh. "De cellist is constant de operazanger."

Het is al de tweede cd in een jaar tijd voor Harriet Krijgh. De in Wenen woonachtige Nederlandse, pas 21 jaar, bracht een album uit met de celloconcerten van Haydn. “Het is een hele eer dat ik ze op mocht nemen”, zegt Krijgh. “Dit zijn wat mij betreft de belangrijkste concerten van het cellorepertoire.” Sinds haar veertiende speelt ze het eerste concert, in Cgroot. Het concert in D-groot kwam een paar jaar later. Maar lang daarvoor hoorde Krijgh ze al, als haar ouders ze thuis op cd draaiden. Ze klonken altijd op de achtergrond. “Deze concerten hebben een ontzettende levendigheid en diepgang”, vertelt ze vanuit Wenen over de telefoon. “Het palet aan stemmingen is ongekend. De uitdaging voor de solist is om die allemaal te laten horen. Eigenlijk zijn de Haydnconcerten van voor tot achter grote opera’s. De cellist is constant de operazanger. Als solist moet je gevoel hebben voor zang en virtuositeit, maar moet je ook veel van jezelf laten zien. Soms voel je je als solist een beetje naakt.” Een favoriet heeft ze niet. “C-Dur is ontzettend licht en speels. D-Dur gaat meer richting de romantiek en is technisch uitdagender, en lyrisch, met die enorm lange, zangerige lijnen. Het belangrijkste is dat je al die verschillende stemmingen kunt uitlichten.”

Krijghs cellocarrière begon toen ze als vijfjarige de cello afpakte van haar oudere broer. Ze liet het instrument niet meer los. Op haar dertiende verliet ze het ouderlijk huis in Zeist om in Wenen bij Lilia Schulz-Bayrova te studeren. Haar moeder verhuisde met haar mee, want een meisje van dertien alleen in zo’n wereldstad, dat was een beetje overdreven. Krijgh: “Ik ben mijn moeder daar heel dankbaar voor, want het is nogal een offer geweest. Aan de andere kant waren er voor mij zoveel nieuwe inspiraties en fantastische kansen die het avontuur de moeite waard maakten.”

Kansen kreeg ze inderdaad. Het platencontract bij Capriccio om te beginnen, maar ook juni dit jaar een eigen kamermuziekfestival in Burg Feistritz, vlakbij Wenen. En ze mocht aantreden bij de Wiener Kammerphilharmonie onder dirigent Claudius Traunfellner. Het orkest staat haar ook bij op het Haydnalbum. Vraagt ze zich weleens af: waarom ik? Ze moet er even over nadenken. “Het is een combinatie van factoren. Je moet in eerste instantie de uitstraling hebben, openstaan voor je publiek, gedisciplineerd zijn en perfectie nastreven. Je moet iets kunnen vertellen met de muziek. Ik wíl iets vertellen. En ik heb een enorme liefde voor mijn vak.”

De derde cd is al in aantocht. Dat album zal in het teken staan van Camille Saint-Saëns, en zal wederom met de (dan wat groter bezette) Wiener Kammerphilharmonie worden opgenomen. Ook haar kamermuziekfestival krijgt een vervolg. Zijn er nog wel dromen over? Krijgh: “Ik zie geen grenzen. Ik wil zo vaak mogelijk spelen, soloconcerten geven en kamermuziek maken. Maar een podium waarik echt van droom is natuurlijk de Grote Zaal van het Concertgebouw. Daar wil ik staan. De Musikverein in Wenen mag trouwens ook wel. Die is ook heel mooi.”

Merlijn Kerkhof (6-2012)

 

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht