5028421962566
Componist | Salgado |
Titel | The 9 Symphonies |
Artiest | Cuenca Symphony Orchestra / Michael Meissner |
Artikel nr. | 0096256 |
EAN Code | 5028421962566 |
Aantal CD's | 3 |
Label | BRILLIANT CLASSICS |
Releasedatum | 2021-03-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | 1. Sanjuanito (Allegro moderato) — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 011:56 |
2 | 2. Yaravi (Larghetto) — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 009:57 |
3 | 3. Danzante - Scherzo: Allegretto semplice — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 004:01 |
4 | 4. Andina (Finale: Allegro vivo) (Albazo, o Aire tipico, o Alza) — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 004:40 |
5 | Sinfonie Nr. 2 "Sintética" — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 013:59 |
6 | 1. Lento - Andantino - Allegro con ánima — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 009:46 |
7 | 2. Grave alla zarabanda — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 005:20 |
8 | 3. Allegretto grazioso alla bourrée — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 004:48 |
9 | 4. Finale: Allegro giusto (Fuge alla giga) — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 009:13 |
1 | 1. Andantino maestoso - Allegro con vita — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 012:13 |
2 | 2. Andante cantabile — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 008:19 |
3 | 3. Allegro festivo — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 004:59 |
4 | 4. Finale: Rapsódico — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 007:34 |
5 | 1. Allegro risoluto — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 006:49 |
6 | 2. Moderato assai — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 008:01 |
7 | 3. Andantino mosso — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 006:13 |
8 | 4. Allegro dramático — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 005:56 |
9 | Sinfonie Nr. 9 — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 012:49 |
1 | 1. Maestoso - Allegro festivo — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 007:14 |
2 | 2. Adagio espressivo — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 004:19 |
3 | 3. Allegretto poco mosso — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 006:11 |
4 | 4. Allegro con vita — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 005:03 |
5 | 1. Adagio sostenuto - Allegro con anima — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 008:00 |
6 | 2. Adagio sostenuto — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 008:09 |
7 | 3. Allegretto non troppo — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 004:35 |
8 | 4. Allegro maestoso — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 004:23 |
9 | 1. Adagio - Allegro con brio — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 008:47 |
10 | 2. Grave — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 006:16 |
11 | 3. Maestoso - Allegretto con anima — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 005:29 |
12 | 4. Finale: Allegro con vita — CUENCA SYMPHONY ORCHESTRA/MICHAEL MEISSNER | 003:41 |
Symfonieën, concerten, opera’s, balletten, kamermuziek, pianowerken, liederen, koormuziek en bewerkingen van Ecuadoriaanse volksmuziek componeerde Luis Humberto Salgado (1903-1977), en toch hadden we nooit gehoord van ‘de belangrijkste componist van Equador’. Bescheiden als hij was deed hij niet aan zelfpromotie, maar deze loffelijke eigenschap veroorzaakte dat er nauwelijks opnamen bestaan van zijn uitgebreide en gevarieerde oeuvre. De Duitser Michael Meissner, orkestchef in de Ecuadoriaanse stad Cuenca in de Andes, heeft Salgado’s muziek in het hart gesloten. Hij levert de eerste complete opname van de negen symfonieën en schrijft er uitvoerige liner notes bij. Een verrassing is het zeker. Salgado exploreert de volksmuziek van zijn land, maar absorbeert net zo goed de moderne ontwikkelingen. Deze muziek kan alleen maar uit Latijns-Amerika komen, maar tegelijk kende Salgado de dodecafonie van Schönberg zeer grondig, evenals de stijl van Ravel, Hindemith, Bartók, Prokofjev en Sjostakovitsj. Het aantrekkelijke resultaat is een toegankelijk mengsel van stijlen. De geraffineerde instrumentatie, met blinkende koperfanfares maar ook subtiele houtblazers en een opvallende rol voor de harp, maakt dat je er met veel plezier naar luistert. De bordkartonnen akoestiek in het Teatro Pumapungo in Cuenca, waarvan vooral de strijkers last hebben, is een klein dompertje op de vreugde.
Gerard Scheltens (Klassieke Zaken 1-2021)