Terug naar het overzicht
cover
Rebel, J-F / Telemann, G.Ph. Terpsichore - Apothéose de la Dance baroque
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Rebel, J-F / Telemann, G.Ph.

Terpsichore - Apothéose de la Dance baroque

8435408099295

Componist Rebel, J-F / Telemann, G.Ph.
Titel Terpsichore - Apothéose de la Dance baroque
Artiest Le Concert des Nations
Dirigent Savall, Jordi
Artikel nr. 0809929119614
EAN Code 8435408099295
Aantal CD's 1
Label HARMONIA A - F ALIA-VOX
Releasedatum 2018-11-09
# Titel & Artiest Tijd
1 Grave — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 000:12
2 Viste: Bruit — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 000:21
3 Grave — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 000:12
4 Gay — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 000:55
5 Première sicilienne: Rondeau — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 001:33
6 2e Rondeau — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 001:15
7 L'angloise: Gigue: Gay — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 002:44
8 Prélude — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 000:43
9 Courante — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 000:28
10 Menuet — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 000:18
11 Bourrée — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 000:22
12 Chaconne — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 000:49
13 Sarabande — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 000:33
14 Gigue — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 000:25
15 Rigaudon — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 000:14
16 Passepied — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 000:22
17 Gavotte — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 000:27
18 Sonate — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 000:37
19 Loure — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 000:13
20 Musette — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 002:02
21 Sonate — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 001:21
22 1. Ouvertüre — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 005:43
23 2. Courante — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 001:50
24 3. Gavotte - Rondeau — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 001:42
25 4. Branle — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 001:57
26 5. Sarabande — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 001:33
27 6. Fantaisie — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 001:16
28 7. Menuet I - Menuet II — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 003:00
29 8. Rossignol — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 001:37
30 Musette — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 000:57
31 Gavotte — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 001:38
32 Musette — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 000:23
33 Chaconne — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 002:48
34 Passepied — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 001:34
35 Bourée — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 001:19
36 Rigaudon — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 000:51
37 Bourée — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 001:25
38 Grave — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 001:28
39 Chaconne — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 001:24
40 Mineur — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 000:39
41 Majeur — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 001:06
42 Loure — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 001:26
43 Tambourin deux fois entières — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 000:59
44 Chaconne — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 001:31
45 1. Ouvertüre: Lentement - Presto — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 005:38
46 2. Bergerie: Un peu vivement — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 002:40
47 3. Allégresse: Vite — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 002:50
48 4. Postillons — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 002:11
49 5. Flaterie — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 003:08
50 6. Badinage: Très vite — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 002:56
51 7. Menuet — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 002:45
52 8. Conclusion: Furioso — LE CONCERT DES NATIONS JORDI SAVALL 001:56

COVERINTERVIEW

Luisteren naar de geschiedenis
Jordi Savall is de zeventig ruim gepasseerd, maar het lijkt alsof hij alleen maar actiever wordt. Onlangs verscheen de cd Terpsichore en begin januari staat het rijkgevulde cd-boek Ibn Battuta - The Traveler of Islam op het programma. De Spaanse gambist en ensembleleider over de noodzaak en betekenis van zijn werk.

“Ik heb geluk gehad”, zegt Jordi Savall vrolijk op de vraag hoe hij zijn intensieve concert- en opnameprogramma’s volhoudt. “Muziek maken is geen baan. Het is heerlijk om elke dag fantastische muziek te maken en in contact te staan met grote meesters als Bach, Monteverdi en met minder bekende grootheden. Ik houd daarbij van reizen. Tijdens de reis heb ik de tijd om te lezen en te denken over volgende projecten. Zo bereid ik nu een cd plus boek voor over Leonardo da Vinci en zijn tijd. Ik leer daar zoveel van. Zolang ik fysiek in orde ben heb ik absoluut geen reden om te stoppen en ervaar ik elke dag als een privilege.”

Nu is het ook zo dat Savall eigenlijk nooit cd’s opneemt die zonder doel of zonder betekenis zijn. Elke plaat, elk boek heeft een achterliggende gedachte. Zelfs een schijnbaar conventionele cd als Terpsichore – Apothéose de la danse baroque met werk van Jean-Féry Rebel en Georg Philipp Telemann, die onlangs verscheen. “Ik wilde de gecomponeerde dansmuziek voor het voetlicht brengen”, verklaart Savall. “De dans is de eerste kunstvorm in de geschiedenis van de mensheid. Voordat de mens zong en schilderde, danste hij. Rebel is daarbij nog steeds niet zo’n bekende componist, maar hij was de eerste die de dans, de hofdans naar een symfonisch concept vertaalde. Telemann haakte daarop in en ontpopte zich, hoewel hij Duitser was, als de beste componist van de Franse dansmuziek die er bestaat. Telemann staat nog steeds in de schaduw van Bach, maar veel werk van hem heeft hetzelfde hoge niveau.”

De andere nieuwe release, het cd-boek Ibn Battuta – een uitgebreid vervolg op de gelijknamige cd uit 2015 – past weer in een inmiddels indrukwekkende reeks bij Savalls eigen maatschappij AliaVox verschenen cd-boeken, die de historie van de mens, de mensheid en de migratie over de wereldbol in kaart brengt. “Ibn Battuta was een van de grote reizigers van de veertiende eeuw. Hij reide dertig jaar door de hele Oriënt, van Marokko naar Egypte, Jemen, de Malediven, China. Zijn reizen vormen een aanleiding om de reis van de muziek door vele landen te volgen en zo duidelijk te maken dat overal dezelfde emoties, dezelfde verlangens spelen.”

Het overkoepelende idee achter het werk van Savall is dat hij het publiek wil laten luisteren naar de geschiedenis. “We kunnen over de geschiedenis lezen, we kunnen schilderijen bekijken, maar de beste manier is luisteren. Dan word je meegenomen naar vervlogen tijden, ben je daar en voel je de emoties die de mensen enkele honderden jaren geleden voelden. En dat is van groot belang”, aldus de Spaanse gambist. “We leven in een decadente wereld vol fake news en extreme ideeën. Zowel rechtse als linkse politici spreken over zaken als immigratie en vluchtelingenpolitiek in uitersten. Dat brengt louter polarisatie, waarbij de mens en de menselijkheid volledig uit beeld verdwijnen.”

Voor Savall is de hele vluchtelingenproblematiek die vandaag de dag speelt daarom een ‘devaluatie van de waarden van Europa’. “Europa is gemaakt door immigranten, dat zijn we vergeten. Daarom moeten we in alle redelijkheid met vluchtelingen omgaan. En wat is een aantal van 500.000 vluchtelingen nu eigenlijk op 500 miljoen inwoners van Europa?”

Savall draagt zijn eigen steentje bij door veel te musiceren met vluchtelingen. “Als iedereen af en toe iets positiefs voor een ander zou doen, is de wereld snel veel beter af. We zijn gevangenen van onze eigen angsten voor mensen die anders zijn, voor geld en het gebrek daaraan, voor terreur. Door met vluchtelingen te musiceren breng ik het leven terug naar menselijke waarden. En ondertussen leer ik veel over hun cultuur en muziek. Het is een dialoog.”

En om die dialoog, om die openheid gaat het volgens Savall. En daar kan kunst, muziek, fundamenteel aan bijdragen. “We maken tegenwoordig dezelfde fouten als in de jaren dertig van de twintigste eeuw in Duitsland werden gemaakt, die leidden tot de Tweede Wereldoorlog en de genocide van de Joden. We leren niet van de geschiedenis omdat deze vaak te abstract is. Op mijn bescheiden wijze probeer ik de geschiedenis te bewaren en menselijk en begrijpelijk te maken door de achterliggende emoties via muziek hoorbaar te maken. Dat drijft mij. Want als kunst niet in staat is het leven van mensen op een beter en hoger plan te brengen, heeft ze wat mij betreft geen zin.”

Paul Janssen (6-2018)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht