Terug naar het overzicht
cover
Mahler,Gustav Symphony No. 8
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Mahler,Gustav

Symphony No. 8

5425008377759

Componist Mahler,Gustav
Titel Symphony No. 8
Artiest Brewer, Christine; Smith, Robert Dean e.a. Netherl
Dirigent Jansons, Mariss
Artikel nr. 0013003RCO
EAN Code 5425008377759
Aantal CD's 2
Label RCO LIVE
Releasedatum 2013-05-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Symphony No. 8: I. Veni, creator spiritus — Royal Concertgebouw Orchestra 001:26
2 Symphony No. 8: I. Imple superna gratia — Royal Concertgebouw Orchestra 004:31
3 Symphony No. 8: I. Infirma nostri corporis — Royal Concertgebouw Orchestra 006:07
4 Symphony No. 8: I. Accende lumen sensibus — Royal Concertgebouw Orchestra 005:10
5 Symphony No. 8: I. Veni, creator spiritus — Royal Concertgebouw Orchestra 005:16
6 Symphony No. 8: I. Gloria sit Patri Domino — Royal Concertgebouw Orchestra 002:12
7 Symphony No. 8: II. Poco adagio - Waldung, sie schwankt heran — Royal Concertgebouw Orchestra 013:11
8 Symphony No. 8: II. Ewiger Wonnebrand — Royal Concertgebouw Orchestra 001:53
9 Symphony No. 8: II. Wie Felsenabgrund mir zu Füßen — Royal Concertgebouw Orchestra 004:34
10 Symphony No. 8: II. Gerettet ist das edle Glied — Royal Concertgebouw Orchestra 003:05
11 Symphony No. 8: II. Uns bleibt ein Erdenrest - Hier ist die Aussicht frei — Royal Concertgebouw Orchestra 003:00
12 Symphony No. 8: II. Höchste Herrscherin der Welt — Royal Concertgebouw Orchestra 004:04
13 Symphony No. 8: II. Dir, der Unberührbaren — Royal Concertgebouw Orchestra 003:55
14 Symphony No. 8: II. Bei der Liebe die den Füßen — Royal Concertgebouw Orchestra 005:20
15 Symphony No. 8: II. Neige, neige , du Ohnegleiche — Royal Concertgebouw Orchestra 003:57
16 Symphony No. 8: II. Komm! Hebe dich — Royal Concertgebouw Orchestra 001:00
17 Symphony No. 8: II. Blicket auf zum Retterblick — Royal Concertgebouw Orchestra 005:30
18 Symphony No. 8: II. Alles vergängliche — Royal Concertgebouw Orchestra 005:53

Een mijlpaal in allerlei opzichten: schreef Gustav Mahler op het hoogtepunt van zijn carrière zijn Achtste Symfonie, het jubilerende Koninklijk Concertgebouworkest geeft met de uitvoering van dit grootse werk een ongehoord mooi visitekaartje af. Maar waar het in Mahlers leven na het voltooien van deze Sinfonie der Tausend – de bijnaam verwijst naar het aantal musici op de première in München – in vele opzichten bergafwaarts ging, verkeert het Concertgebouworkest in blakende gezondheid. Deze symfonie met als hoekstenen het gregoriaanse gezang Veni creator spiritus en Johann Wolfgang von Goethes Chorus mysticus uit diens Faust laat de liefde als drijvende kracht achter de schepping transformeren van aards naar hemels. De opdracht aan zijn vrouw Alma luidt: ‘für meine Almschl, spiritus creator’ (aan mijn muze). Hoogst merkwaardig voor een componist die zijn eigen partner verbood zichzelf creatief te ontplooien… Mahlers huwelijk liep weldra op de klippen, terwijl ook een hartkwaal bij hem werd geconstateerd. Zijn creatieve geest waart echter nog altijd rond, getuige deze cd. Want terwijl Mariss Jansons blijk geeft van voorbeeldig leiderschap (de beheersing van het koperwerk, het lijnenspel in de strijkers alsmede een uitgebalanceerde koorklank) komt deze opname nergens gecontroleerd over.

Andrew van Parijs (6-2013)

RCO Live: krachtige formule, onzekere toekomst

RCO Live, het eigen platenlabel van het Koninklijk Concertgebouworkest, bestaat op de op af tien jaar. Hoewel men inmiddels kan terugkijken op een schat aan bijzondere releases, is het onzeker wat de toekomst brengen gaat.

In 2004 ziet men zich bij het Koninklijk Concertgebouworkest voor een lastig dilemma geplaatst als chef-dirigent Riccardo Chailly het na zestien concertseizoenen voor gezien houdt. Met zijn vertrek komt ook diens persoonlijke platencontract bij Universal Records op de tocht te staan. Bijgevolg moet het Amsterdamse toporkest halsoverkop op zoek naar een nieuwe manier om de eigen muzikale ontwikkeling onder de nieuwe chef Mariss Jansons wereldwijd uit te dragen.

“Op zo’n moment kun je twee dingen doen”, analyseert zakelijk adjunct-directeur David Bazen. “Óf je kiest ervoor om je releases onder te brengen bij een ander bestaand label, óf je neemt het hele proces van a tot z in eigen hand; van repertoirekeuze en registratie tot distributienetwerk en huisstijl. Dat laatste leek ons een heel krachtige formule.”

En dus lanceerde het Concertgebouworkest tien jaar geleden het eigen label RCO Live, daarmee handig inspelend op een bredere internationale trend. Want ook andere orkesten begonnen destijds opnames in eigen beheer uit te geven: het London Symphony Orchestra, het Dallas Symphony Orchestra en de San Francisco Symphony, om er een paar te noemen. Bazen legt uit waarom: “Grote labels richten zich meer en meer op solisten. Een opname van Tsjaikovski’s Vioolconcert door een jonge sterviolist laat zich nu eenmaal gemakkelijker in de markt zetten dan de zoveelste Brahmssymfonie door een gevestigd orkest met vaste dirigent.”

En laat dat orkestrepertoire nu net zijn waar het aan de Amsterdamse Van Baerlestraat om te doen is. Bazen: “Met RCO Live hebben wij ons het afgelopen decennium nadrukkelijk gericht op eigen live-opnames van symfonisch werk, waarin het orkest de hoofdrol vervult.” Die scherpe profilering heeft inmiddels de nodige pareltjes opgeleverd. De monumentale Mahlerbox bijvoorbeeld, waarop de chronologische uitvoeringen van diens voltallige symfonieën in de Mahlerjaren 2010- 11 voor het nageslacht zijn vastgelegd op dvd. Of de dubbel- cd met Schumanns zelden gespeelde Szenen aus Goethes Faust onder leiding van Nikolaus Haroncourt. Ook noemenswaardig: de opname van Mozarts Requiem, de eerste KCO-uitvoering in veertig jaar. Bijzonder trots is Bazen ook op de (voorlopig) vijfdelige Horizon-serie, gewijd aan spraakmakende premières van hedendaags werk. Naast internationale boegbeelden als Detlev Glanert, James Mac- Millan en Kaija Saariaho bieden de Horizon- cd’s ook ruimschoots aandacht aan nieuw repertoire van eigen bodem. Zo komen onder meer Klaas de Vries (Providence), Michel van der Aa (Spaces of Blank) en Rob Zuidam (Adam-interludes) aan bod, maar ook jongere componisten als Joey Roukens (Out of Control) en Mayke Nas (No Reason to Panic).

Of er bij RCO Live nog meer moois in het verschiet ligt, is met de benoeming van Daniele Gatti als nieuwe chef-dirigent onzeker geworden. “We zijn momenteel met Gatti’s platenlabel aan het kijken of we onze activiteiten wellicht kunnen combineren”, aldus Bazen. “Wij willen in ieder geval graag verder met RCO Live. De afgelopen jaren is het label een belangrijke manier gebleken om ons internationaal in de kijker te spelen.”

Joep Christenhusz (6-2014)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht