0747313412372
Componist | Silvestrov, Valentin |
Titel | Symphony No. 7 - Ode to a Nightingale - Piano Concertino |
Artiest | Lithuanian National Symphony Orchestra / Galatenko, Inna / Bezborodko, Oleg / Lyndon-Glee, Christopher |
Artikel nr. | 8574123 |
EAN Code | 0747313412372 |
Aantal CD's | 1 |
Label | NAXOS |
Releasedatum | 2020-08-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Ode to a Nightingale (1983) — LITHUANIAN NATIONAL SYMPHONY ORCHESTRA - INNA GALA | 019:11 |
2 | Diptychon: Pesnia Siluana (Silouans Lied) — LITHUANIAN NATIONAL SYMPHONY ORCHESTRA - INNA GALA | 002:23 |
3 | Diptychon: Pastorale — LITHUANIAN NATIONAL SYMPHONY ORCHESTRA - INNA GALA | 002:10 |
4 | Lied: Vechir (Abend) — LITHUANIAN NATIONAL SYMPHONY ORCHESTRA - INNA GALA | 004:01 |
5 | Lied: Blakyt' moyu dushu obviyala (Meine Seele ist umhüllt von himmlischem Azur) — LITHUANIAN NATIONAL SYMPHONY ORCHESTRA - INNA GALA | 003:00 |
6 | 1. Präludium — LITHUANIAN NATIONAL SYMPHONY ORCHESTRA - INNA GALA | 004:08 |
7 | 2. Pastorale — LITHUANIAN NATIONAL SYMPHONY ORCHESTRA - INNA GALA | 006:49 |
8 | 3. Serenade — LITHUANIAN NATIONAL SYMPHONY ORCHESTRA - INNA GALA | 003:33 |
9 | 4. Postludium — LITHUANIAN NATIONAL SYMPHONY ORCHESTRA - INNA GALA | 004:46 |
10 | 1. Stikhotvorenije Paulya Tselana (Ein Gedicht von Paul Celan) — LITHUANIAN NATIONAL SYMPHONY ORCHESTRA - INNA GALA | 001:57 |
11 | 2. Melodie "Post scriptum" — LITHUANIAN NATIONAL SYMPHONY ORCHESTRA - INNA GALA | 003:45 |
12 | Sinfonie Nr. 7 (2003) — LITHUANIAN NATIONAL SYMPHONY ORCHESTRA - INNA GALA | 017:16 |
Valentin Silvestrov (1937) is weleens omschreven als een kruising tussen Arvo Pärt en Anton Webern. En dat is afgaande op de cd met onder andere Ode to a Nightingale voor sopraan en orkest en de Zevende symfonie een rake typering. De Oekraïense componist is niet huiverig om min of meer moderne harmonieën en melodieën te schrijven. Deze weet hij te ‘verzachten’ met repetitieve structuren en plotseling weldadig aandoende tonale elementen. Het doet zijn werk klinken ‘als een lang, liefdevol, melancholisch vaarwel voor een cultuur die voor vele generaties een gegeven was’, zoals dirigent Christopher Lyndon-Gee in de liner notes opmerkt. Inderdaad gaan romantiek, typerende Sovjetmuziek, haast filmische minimaltendensen en het postmodernisme van de laatste decennia op een aanstekelijke wijze hand in hand in werken als de Cantate no. 4, het Concertino voor piano en klein orkest, Moments of Poetry and Music en de Zevende symfonie. De werken, bijna allemaal cd-premières in deze vorm, krijgen de best denkbare uitvoering van sopraan Inna Galatenko, pianist Oleg Bezborodko en het Lithuanian National Symphony Orchestra. En wie het Concertino of de Zevende symfonie hoort zal merken dat vooral deze werken nog lang na blijven gonzen in het muzikale geheugen.
Paul Janssen (Klassieke Zaken 5-2020)