Terug naar het overzicht
cover
Sjostakovitsj, D. Symphonies nos.4 & 11 'The Year 1905'
€ 17,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Sjostakovitsj, D.

Symphonies nos.4 & 11 'The Year 1905'

GRATIS: Folk

0028948352203

Componist Sjostakovitsj, D.
Titel Symphonies nos.4 & 11 'The Year 1905'
Artiest Boston Symphony Orchestra
Dirigent Nelsons, Andris
Artikel nr. 483522000289
EAN Code 0028948352203
Aantal CD's 2
Label DEUTSCHE GRAMMOPHON
Releasedatum 2018-07-06
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Allegretto poco moderato (Original Version) — NELSONS,ANDRIS 014:56
2 2. Presto (Original Version) — NELSONS,ANDRIS 011:47
3 3. Moderato con moto (Original Version) — NELSONS,ANDRIS 008:24
4 4. Largo (Original Version) — NELSONS,ANDRIS 006:52
5 5. Allegro (Original Version) — NELSONS,ANDRIS 022:29
1 1. The Palace Square Adagio (Original Version) — NELSONS,ANDRIS 017:15
2 2. The Ninth of January Allegro - Adagio - Allegro - Adagio (Original Version) — NELSONS,ANDRIS 018:46
3 3. Eternal Memory Adagio (Original Version) — NELSONS,ANDRIS 012:28
4 4. The Tocsin Allegro non troppo (Original Version) — NELSONS,ANDRIS 014:10

ANDRIS NELSONS DIRIGEERT SJOSTAKOVITSJ

Na zeventien jaar keert het Boston  Symphony Orchestra terug in het  Amsterdamse Concertgebouw. Daar  speelt het op 17 september onder  meer de Vierde symfonie van  Sjostakovitsj onder leiding van zijn  chef-dirigent Andris Nelsons, die met  de Amerikanen al diens symfonieën  opneemt voor Deutsche  Grammophon. 

Een paar jaar geleden was Andris Nelsons  een serieuze kandidaat om zijn  vroegere mentor Mariss Jansons als  chef-dirigent van het Concertgebouworkest  op te volgen. Hij werd het niet. Ook  het leiderschap in Berlijn ging aan zijn  neus voorbij. In  plaats daarvan  staat hij  nu aan het hoofd  van twee gerenommeerde  orkesten: in Boston en in Leipzig,  waar hij Riccardo Chailly is opgevolgd  als chef-dirigent van het Gewandhausorchester. 

Overigens neemt hij ook met het Concertgebouworkest  de symfonieën van  Sjostakovitsj op, maar dan voor dvd.  Hoewel de 39-jarige dirigent van alle  markten thuis is, is zijn naam sterk verbonden  met de muziek van Sjostakovitsj.  De opname van de Tiende symfonie  met het Boston  Symphony Orchestra  werd meteen al onderscheiden  met een Grammy  Award.

Daarom besloot  Deutsche  Grammophon het  project, dat bescheiden was  begonnen onder de titel Under Stalin’s  shadow, uit te breiden tot een volledige  cyclus.  Nelsons is geboren en getogen in Letland.  Tot zijn twaalfde jaar maakte hij de  bezetting door de Sovjet-Unie mee en zo  leerde hij enigszins de sfeer van angst en  wantrouwen kennen waarin Sjostakovitsj  had geleefd. Maar hij kon ook profiteren  van de connecties met Rusland: ‘Ik  heb drie jaar gestudeerd in Sint-Petersburg  en daar hadden Mariss Jansons en  de andere leraren Sjostakovitsj goed  gekend.

Niet alleen de directieleraren. Ik  herinner me interessante lessen in  strijktechniek van een leraar die  vroeger concertmeester in het  orkest van Mravinski was  geweest. Sjostakovitsj werd  ook veel gespeeld in mijn studietijd in Letland. De boeken volgden  slaafs de partijlijn over de inhoud van de  symfonieën. Het was allemaal propaganda,  maar toch raakte de muziek de  mensen.

Goddank is muziek een universele  taal.’  Sjostakovitsj was nog geen  dertig toen hij zijn Vierde  symfonie componeerde.  Begin 1936, halverwege het  compositieproces, verscheen  in de partijkrant  Pravda op gezag van de  dictator Stalin een artikel  getiteld ‘Chaos in plaats  van muziek’, waarin de  opera Lady Macbeth van  het district Mtsensk het  moest ontgelden. Het was  een tijd van angst en terreur,  van grootscheepse deportaties. De  componist had slapeloze nachten.

Er  stond continu een gepakte koffer klaar.  De première van de nieuwe symfonie  werd afgeblazen. Het werk zou pas in  1961 voor het eerst worden uitgevoerd.  Nelsons: ‘Sjostakovitsj was een van de  meest vooraanstaande componisten  van zijn tijd, maar van de ene dag op de  andere was hij opeens de grootste vijand  van de muziek in de Sovjet-Unie. Dat  moet een verschrikkelijke schok voor  hem zijn geweest, maar hij moest zien te  overleven. Daarom ontwikkelde hij dat  dubbelleven om de autoriteiten om de  tuin te leiden. Er zijn zoveel lagen in zijn  composities: sarcasme, ironie, humor,  drama, groteske overdrijving. Er zijn altijd  wel twee of drie betekenissen. Maar ook  al weet je niets van de politieke achtergrond,  de muziek raakt je meteen.’  

Eddie Vetter (4-2018)

  • cover
Terug naar het overzicht