Terug naar het overzicht
cover
Haydn Symphonies 6,7,8 Le Matin Le Midi Le Soir
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Haydn

Symphonies 6,7,8 Le Matin Le Midi Le Soir

0723385447221

Componist Haydn
Titel Symphonies 6,7,8 Le Matin Le Midi Le Soir
Artiest Florilegium
Artikel nr. 0044722CCS
EAN Code 0723385447221
Aantal CD's 1
Label CHANNEL CLASSICS
Releasedatum 2022-11-01
# Titel & Artiest Tijd
1 I. Adagio - Allegro — Florilegium; Ashley Solomon 005:57
2 II. Adagio - Andante — FLORILEGIUM - ASHLEY SOLOMON 007:36
3 III. Minuet — FLORILEGIUM - ASHLEY SOLOMON 004:11
4 IV. Finale. Allegro — FLORILEGIUM - ASHLEY SOLOMON 004:36
5 I. Adagio - Allegro — Florilegium; Ashley Solomon 007:49
6 II. Recitativo. Adagio — FLORILEGIUM - ASHLEY SOLOMON 008:45
7 III. Minuet — FLORILEGIUM - ASHLEY SOLOMON 003:52
8 IV. Finale. Allegro — FLORILEGIUM - ASHLEY SOLOMON 004:10
9 I. Allegro molto — Florilegium; Ashley Solomon 005:28
10 II. Andante — FLORILEGIUM - ASHLEY SOLOMON 008:13
11 III. Minuet — FLORILEGIUM - ASHLEY SOLOMON 004:16
12 IV. La Tempesta. Presto — FLORILEGIUM - ASHLEY SOLOMON 005:09

Een echt orkest kun je het ensemble dat Joseph Haydn aan het hof van Esterházy tot zijn beschikking had eigenlijk niet noemen. Met tien strijkers en vijf blazers was dit meer een uit de kluiten gewassen kamermuziekensemble. Voor dit solistenensemble, waarvan Haydn de musici door en door kende, componeerde hij vele symfonieën, waaronder het hier opgenomen drietal. Het schijnt dat de prins bij wie Haydn in dienst was in 1761 hoogstpersoonlijk het initiatief nam voor deze drie symfonieën met ochtend, middag en avond als thema. Daartoe zou de prins op het idee zijn gebracht door De vier jaargetijden van Vivaldi, dat in Esterházy regelmatig klonk. Maar in tegenstelling tot dit viertal concerten zijn Haydns dagsymfonieën niet echt op te vatten als programmamuziek. Het Engelse ensemble Florilegium gebruikt exact de bezetting waarvoor Hayn de stukken schreef en dat geeft deze symfonieën een grote mate van helderheid. In veel andere uitvoeringen is de bezetting aanmerkelijk groter. De klank van Florilegium is kamermuzikaal, en dat is precies de bedoeling, ook al gaat het hier om symfonieën. Net als destijds in Haydns ensemble zijn ook hier de instrumentalisten allemaal van topkwaliteit, zowel in samenspel als solistisch.

Marcel Bijlo (Klassieke Zaken 5/6-2022)

SPECIAL

Dank u, papa Haydn!
Ter ere van het dertigjarige jubileum in 2021 gaf het succesvolle Engelse barokorkest Florilegium een feestelijk concert tijdens het Engelse Stour Music Festival. In Kent klonken drie vroege symfonieën van Haydn. Een jaar later lanceert het orkest zijn eenendertigste album bij Channel Classics met dezelfde verrassende en virtuoze muziek van Haydn.

Dat de Oostenrijkse componist Joseph Haydn 104 inventieve symfonieën schreef, leverde hem de bijnaam ‘Papa Haydn’ op. Zijn collega’s en tijdgenoten zagen hem als oervader van de symfonie (en trouwens ook van het strijkkwartet). Toen Haydn in 1761 in dienst trad bij de invloedrijke Hongaarse familie Esterházy bestond het hoforkest uit achttien musici. Terwijl Haydns latere symfonieën om een flinke orkestbezetting vragen, schreef hij zijn eerste symfonieën voor precies die achttien musici die beschikbaar waren. Uiteraard hoopte Haydn dat de musici hem zouden waarderen en accepteren als nieuwe artistieke leider en daarom schreef hij zo veel mogelijk virtuoze solo’s voor de verschillende instrumenten. Niet alleen omdat die het speelplezier bevorderden, maar ook omdat de musici een kans maakten op een bonus van de vorst als zij hun solo’s excellent uitvoerden.

De vorige Haydn-cd van het Engelse barokorkest Florilegium bevatte drie late symfonieën van Haydn uit de jaren 1790: het veelgeprezen album Haydn London Symphonies uit 2003. Dit keer heeft Florilegium juist voor drie vroege symfonieën gekozen, de nummers 6, 7 en 8. Het waren Haydns eerste symfonieën voor zijn nieuwe werkgever, prins Paul Anton Esterházy. Ze vormen samen een groep van drie, getiteld Le matin, Le midi en Le soir (ochtend, middag en nacht). Die titels suggereren dat de prins aan Haydn had gevraagd om iets programmatisch te componeren in de trant van Vivaldi’s populaire vioolconcerten De vier jaargetijden. Haydn schreef echter puur instrumentale muziek en geen verhalende muziek in de stijl van Vivaldi, die in zijn Jaargetijden immers diverse natuurverschijnselen tevoorschijn toverde. Al zou je je wellicht nog kunnen voorstellen dat Haydn in Le matin een zonsopkomst heeft verklankt, een soort voorproefje op zijn later zo succesvolle zonsopkomst in Die Schöpfung.

Florilegium heeft voor het nieuwe Haydnalbum precies dezelfde bezetting gekozen die Haydn in 1761 aantrof aan het hof van de Esterházy’s. De strijkersgroep is wellicht wat kleiner dan je zou verwachten in een symfonie van Haydn en wat verder opvalt is de enorme diversiteit in de instrumentatie. Naast de afwisseling tussen kleine en grote groepjes uit het orkest zitten de symfonieën ook vol met spectaculaire solo’s. En dan niet alleen de gebruikelijke solo’s voor viool en fluit, maar bijvoorbeeld ook voor cello, contrabas en fagot. En ook de heroïsche hoornpartijen spelen een prominente rol. De musici van Florilegium zullen Papa Haydn vast net zo dankbaar zijn als de musici aan het hof van Esterházy dat destijds waren.

Noortje Zanen (Klassieke Zaken 5/6-2022)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht