Terug naar het overzicht
cover
Beethoven, Ludwig van Symfonieën en ouvertures
€ 49,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Beethoven, Ludwig van

Symfonieën en ouvertures

3760009291683

Componist Beethoven, Ludwig van
Titel Symfonieën en ouvertures
Artiest Anima Eterna koor en orkest \ Immerseel, Jos van \ Kaapola, Anna-Kristiina \ Kielland, Marianne Beate \ Schäfer, Markus \ Bauer, Thomas
Artikel nr. 0804026ZZT
EAN Code 3760009291683
Aantal CD's 6
Label ZIG ZAG TERRITOIRES
Releasedatum 2008-04-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Ouvertüre C-Dur — VAN IMMERSEEL, JOS 004:50
2 1. Adagio molto - Allegro con brio — VAN IMMERSEEL, JOS 008:56
3 2. Andante cantabile con moto — VAN IMMERSEEL, JOS 007:07
4 3. Menuetto: Allegro molto e vivace — VAN IMMERSEEL, JOS 003:22
5 4. Finale: Adagio - Allegro molto e vivace — VAN IMMERSEEL, JOS 005:55
6 1. Adagio molto - Allegro con brio — VAN IMMERSEEL, JOS 012:29
7 2. Larghetto — VAN IMMERSEEL, JOS 010:49
8 3. Scherzo: Allegro — VAN IMMERSEEL, JOS 003:44
9 4. Allegro molto — VAN IMMERSEEL, JOS 006:24
1 1. Allegro con brio — VAN IMMERSEEL, JOS 016:59
2 2. Marcia funebre: Adagio assai — VAN IMMERSEEL, JOS 013:26
3 3. Scherzo: Allegro vivace — VAN IMMERSEEL, JOS 005:39
4 4. Finale: Allegro molto — VAN IMMERSEEL, JOS 011:05
5 Coriolan e-moll op. 62 (Ouvertüre) — VAN IMMERSEEL, JOS 006:53
6 Ouvertüre f-moll — VAN IMMERSEEL, JOS 007:21
7 Ouvertüre g-moll — VAN IMMERSEEL, JOS 004:10
8 Marcia alla turca B-Dur — VAN IMMERSEEL, JOS 002:08
1 1. Allegro con brio — VAN IMMERSEEL, JOS 006:27
2 2. Andante con moto — VAN IMMERSEEL, JOS 008:12
3 3. Allegro — VAN IMMERSEEL, JOS 004:27
4 4. Allegro — VAN IMMERSEEL, JOS 011:00
5 1. Adagio - Allegro vivace — VAN IMMERSEEL, JOS 010:21
6 2. Adagio — VAN IMMERSEEL, JOS 009:42
7 3. Allegro vivace — VAN IMMERSEEL, JOS 005:27
8 4. Allegro ma non troppo — VAN IMMERSEEL, JOS 006:43
1 1. Erwachen heiterer Empfindungen bei der Ankunft auf dem Lande: Allegro ma non troppo — VAN IMMERSEEL, JOS 010:37
2 2. Szene am Bach: Andante molto moto — VAN IMMERSEEL, JOS 012:03
3 3. Lustiges Zusammensein der Landleute: Allegro — VAN IMMERSEEL, JOS 004:41
4 4. Gewitter, Sturm: Allegro — VAN IMMERSEEL, JOS 003:58
5 5. Hirtengesang, frohe und dankbare Gefühle nach dem Sturm: Allegretto — VAN IMMERSEEL, JOS 009:23
6 1. Allegro vivace e con brio — VAN IMMERSEEL, JOS 008:38
7 2. Allegretto scherzando — VAN IMMERSEEL, JOS 004:01
8 3. Tempo di minuetto — VAN IMMERSEEL, JOS 004:24
9 4. Allegro vivace — VAN IMMERSEEL, JOS 007:14
1 1. Poco sostenuto - Vivace — VAN IMMERSEEL, JOS 013:09
2 2. Allegretto — VAN IMMERSEEL, JOS 008:21
3 3. Presto — VAN IMMERSEEL, JOS 008:29
4 4. Allegro con brio — VAN IMMERSEEL, JOS 009:01
5 Ouvertüre D-Dur — VAN IMMERSEEL, JOS 011:01
1 1. Allegro ma non troppo, un poco maestoso — VAN IMMERSEEL, JOS 015:21
2 2. Molto vivace — VAN IMMERSEEL, JOS 013:31
3 3. Adagio molto e cantabile — VAN IMMERSEEL, JOS 012:31
4 4. Presto - Allegro assai - — VAN IMMERSEEL, JOS 006:11
5 Presto - Recitativo - — VAN IMMERSEEL, JOS 003:25
6 Allegro assai vivace alla marcia - — VAN IMMERSEEL, JOS 010:14
7 Allegro ma non tanto — VAN IMMERSEEL, JOS 004:06

Als je dáár niet van op het puntje van je stoel zit: de complete symfonieën en ouvertures van Beethoven door de moderne, kritische dirigent Jos van Immerseel. De Belg kiest met zijn orkest Anima Eterna uit Brugge voor een kleine bezetting, die voor de magistrale Negende symfonie wordt uitgebreid met extra strijkers. Het slotkoor wordt gezongen door een kleiner clubje zangers dan we gewend zijn. Tijdens het Holland Festival speelt Anima Eterna de symfonieën in het Muziekgebouw aan ’t IJ en het Concertgebouw in Amsterdam.

door Jos van der Zanden

Wat kan Jos van Immerseel nog toevoegen aan uitvoeringen die voldoen aan de historisch gefundeerde tempi, articulaties en klankidealen zoals we die kennen van vakbroeders als Norrington, Harnoncourt, Hogwood, Goodman, Brüggen of Gardiner? Is de deken van de romantiek niet al helemaal van Beethoven afgetrokken? Zijn valse tradities en tekstbederf inmiddels niet tot in de haarvaten gecorrigeerd?
De 6-cd box met Beethovens complete symfonieën en ouvertures op ZigZag Territoires bewijst dat er nog volop ruimte is voor schaafwerk. Jos van Immerseel weet met zijn compacte orkest Anima Eterna onverwachte accenten te zetten. Letterlijk, met agressieve sforzati en rauwe en indringende, met harde stokken geslagen pauken. Maar ook figuurlijk, want hier en daar worden doelbewust grenzen opgezocht. Het openingsdeel van de Vijfde bijvoorbeeld is een en al razernij. Al na zo’n zes minuten klinkt het slotakkoord! ‘Een bewust verrassingseffect’, zegt Van Immerseel, ‘dat overrompelt. We werken met een kleine bezetting en kunnen daardoor Beethovens tempi aanhouden, en ja, die zijn extreem. Veel mensen vinden onze aanpak verfrissend, anderen tonen zich gechoqueerd.’
In juni aanstaande kunnen we Van Immerseel en zijn orkest begroeten in Amsterdam, waar hij in het kader van het Holland Festival 2010 de hele symfoniecyclus presenteert. Verspreid over vijf dagen kan de muziekliefhebber horen hoe Beethoven zich ontwikkelde van een zelfbewuste jongeman tot een gelouterd meester die de lofzang van de vreugde aanheft. Van Immerseel schetst die ontwikkeling genuanceerd, met volop verrassingen. Zo klinkt zijn ‘Eroica’ antiromantisch in een no-nonsense-interpretatie die elke neiging tot sentiment mijdt. De noten spreken voor zich, waardoor de muziek transparanter wordt dan ooit, zowel horizontaal als verticaal. Daar draagt een non vibrato in de strijkers aan bij, waardoor langere noten egaal, koel en in de hoogte scherp worden.
Van Immerseel volgt de nieuwe wetenschappelijke Bärenreiter-uitgave, waarin elk nootje verantwoord is. In het cd-boekje legt hij omstandig uit waar zijn prioriteiten liggen: zo dicht mogelijk bij de bron blijven, datgene wat Beethoven noteerde. Dat het resultaat toch bevlogen en dramatisch kan zijn, bewijst bijvoorbeeld zijn Zevende: wat een extatisch feest met die doordringende koperblazers, al heeft het tempo van het tweede deel meer van een andante dan van het voorgeschreven allegretto.
Bij de Negende wordt het orkest uitgebreid met extra strijkers. Authentiek, en ook een vereiste, zeker in de finale waar zoveel tumult heerst. Het koor is van beperkte omvang, ongetwijfeld ten behoeve van vaart en expressie.
Bijna zou je vergeten dat ook Beethovens ouvertures deel uitmaken van deze box. Jammer genoeg is het arme Zur Namensfeier, Beethovens lelijke eendje, weer eens gepasseerd.

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht