Terug naar het overzicht
cover
Mahler, Gustav Symfonie Nr. 4
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Mahler, Gustav

Symfonie Nr. 4

5400439000018

Componist Mahler, Gustav
Titel Symfonie Nr. 4
Artiest Joshua, Rosemary \ Orchestre des Champs-Élysées \ Herreweghe, Philippe
Artikel nr. 0000001LPH
EAN Code 5400439000018
Aantal CD's 1
Label PHI
Releasedatum 2010-11-04
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Bedächtig, nicht eilen — ORCH CHAMPS ELYSEES/ HERREWEGHE/ JOSHUA 015:36
2 2. In gemächlicher Bewegung, ohne Hast — ORCH CHAMPS ELYSEES/ HERREWEGHE/ JOSHUA 009:00
3 3. Ruhevoll — ORCH CHAMPS ELYSEES/ HERREWEGHE/ JOSHUA 020:07
4 4. Sehr behaglich — ORCH CHAMPS ELYSEES/ HERREWEGHE/ JOSHUA 008:41

Philippe Herreweghe heeft grote plannen met zijn eigen label Phi

Philippe Herreweghe is bij menigeen vooral bekend als Bach-dirigent, maar hij doet meer en ook Mahler is bij hem in goede handen. Voor zijn nieuwe eigen label Phi nam hij diens Vierde Symfonie op, de meest toegankelijke. Dat is dan ook meteen de eerste opname voor dat nieuwe label. Een verrukkelijk visitekaartje, want wanneer klinkt Mahler zo authentiek, zo openbarend als hier?

door Hans Visser

Mahler omschreef de Vierde tegenover zijn vrouw Alma als een oud schilderij tegen een gouden achtergrond. Volgens Herreweghe dacht Mahler bij het componeren van deze laat negentiende-eeuwse symfonie dan ook aan de gedroomde klank van een orkest uit de achttiende eeuw. Een orkest dat ook als kamermuziekensemble zou kunnen klinken en waarin ook ruimte was voor solisten. Een klank waar Beethoven zowat een eeuw eerder naar op zoek was, maar die hij door de beperkingen van de orkesten uit die tijd niet kon realiseren. De laatromanticus Mahler had die mogelijkheden wel en Herreweghe probeerde nu deze wellicht ideale klank van Mahler te reconstrueren. Het lijkt er inderdaad op dat het de Belgische dirigent met zijn Orchestre des Champs-Élysées is gelukt die volle, maar ook doorzichtige en genuanceerde klank op de cd te krijgen. Het is dan ook een schitterende opname die zich onderscheidt van zeer vele andere.
Herreweghe en zijn orkest hebben nu eenmaal de nodige kennis en ervaring omtrent de muziekpraktijk van Mahlers tijd en zeker ook van die uit de eeuw daarvoor. De instrumenten waren destijds anders, ze werden anders bespeeld en anders was ook de toepassing van het vibrato. Bovendien zat er tijdens het fin de siècle een andere spiritualiteit in de lucht dan vandaag. Vanuit die kennis en dat gevoel ontstond een cd die beslist een nieuwe impuls is voor de populariteit van dit werk.
Toch was de ontvangst van de Vierde bij de première in 1901 te München gereserveerd. Er was verbazing omdat Mahler teruggreep op tradities. Bovendien was de toon na zijn drie eerdere symfonieën, die de donkere kanten van de ziel belichtten, opeens verrassend licht. Mahler schreef het werk toen hij als dirigent werkte aan de Negende van Beethoven met die grootse optimistisch gezongen apotheose, zo redeneert Herreweghe. Niet zo gek dus dat deze Vierde klinkt als een stralend loflied op het eeuwige leven, culminerend in het lied ’Das himmlische Leben’. Herreweghe en zijn musici plus de sopraan Rosemary Joshua voelen dat perfect aan. De Gentse dirigent begon zijn eigen cd-bedrijf teneinde de volle artistieke vrijheid te krijgen om met dit orkest en zijn al even onvolprezen Collegium Vocale Gent authentieke cd-producties te maken.
Zijn plannen voor de toekomst zijn veelbelovend. Vier- tot vijfmaal per jaar verschijnt er een nieuwe opname. Symfonieën en koorwerken uit de diverse stijlperioden. Ook de ooit in Europa toonaangevende Vlaamse polyfonie komt aan bod. Verder mag het publiek zich verheugen op een nieuwe reeks Bach-opnamen, een specialiteit van Herreweghe. Komend voorjaar brengt de motetten van Bach. Daarna volgen cd’s met werken van Josquin des Prez, Brahms en de Missa Solemnis van Beethoven.

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht