0028947661771
Componist | Mahler \ Sjostakovitsj |
Titel | Symfonie nr. 10 (versie voor strijkorkest van Stadlmair), Symfonie 14 op. 135 |
Artiest | Kremerata Baltica \ Kremer, Gidon e.a. |
Artikel nr. | 0002024ECM |
EAN Code | 0028947661771 |
Aantal CD's | 1 |
Label | ECM NEW SERIES |
Releasedatum | 2007-08-28 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | 1. Adagio (adapted for Strings by Hans Stadlmair and Kremerata Baltica) — KREMERATA BALTICA - GIDON KREMER | |
2 | 1. De Profundis (Original Version) — KREMERATA BALTICA - GIDON KREMER | |
3 | 2. Malagueña (Original Version) — KREMERATA BALTICA - GIDON KREMER | |
4 | 3. Loreley (Original Version) — KREMERATA BALTICA - GIDON KREMER | |
5 | 4. Le suicidé (Original Version) — KREMERATA BALTICA - GIDON KREMER | |
6 | 5. Les attentives I (Original Version) — KREMERATA BALTICA - GIDON KREMER | |
7 | 6. Les attentives II (Original Version) — KREMERATA BALTICA - GIDON KREMER | |
8 | 7. A la santé Apollinaire (Original Version) — KREMERATA BALTICA - GIDON KREMER | |
9 | 8. Réponse des Cosaques Zaporogues au Sultan (Original Version) — KREMERATA BALTICA - GIDON KREMER | |
10 | 9. O Delvig! (Original Version) — KREMERATA BALTICA - GIDON KREMER | |
11 | 10. Der Tod des Dichters (Original Version) — KREMERATA BALTICA - GIDON KREMER | |
12 | 11. Schlusstück (Original Version) — KREMERATA BALTICA - GIDON KREMER |
Als ambassadeur voor nieuwe muziek doet Gidon Kremer als violist en dirigent al jaren succesvol dienst en in het zalencircuit is hij de spil van het hedendaags muziekleven. Zijn zilveren schijfjes hebben een plek gekregen in menig top 10-lijstje van ‘cd’s om mee te nemen naar een onbewoond eiland’. De nieuwste bevat werk van twee componisten: Mahler en Sjostakovitsj. Hoewel we in beide gevallen spreken over laatromantiek, klinken hun composities in Kremers handen verrassend modern. Het adagio van Mahler heeft een open eind dat recht doet aan het werk, want de componist liet het onvoltooid achter. Het is Mahlers laatste zucht en deze klinkt onbestemd, soms nors en naar binnen gekeerd maar met Kremer voel je je erbij thuis. In Sjostakovitsj vindt Kremer een muzikale voorbode van bijvoorbeeld Schnittke, Silvestrov en Goebajdoelina. Waar Sjostakovitsj stopt, nemen zij bij Kremer duidelijk hoorbaar het stokje over. Daarmee toont Sjostakovitsj zich een sleutelfiguur in de Russische muziek. De zangsolisten in dit operateske werk zijn fantastisch en het orkest Kremerata Baltica laat horen hoezeer het vergroeid is met zijn leider. Kremer legt diepere lagen bloot en komt tot verrassende inzichten die klip en klaar zijn en daarom altijd blijven boeien.
Hugo de Groot