Terug naar het overzicht
cover
Mahler \ Sjostakovitsj Symfonie nr. 10 (versie voor strijkorkest van Stadlmair), Symfonie 14 op. 135
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Mahler \ Sjostakovitsj

Symfonie nr. 10 (versie voor strijkorkest van Stadlmair), Symfonie 14 op. 135

0028947661771

Componist Mahler \ Sjostakovitsj
Titel Symfonie nr. 10 (versie voor strijkorkest van Stadlmair), Symfonie 14 op. 135
Artiest Kremerata Baltica \ Kremer, Gidon e.a.
Artikel nr. 0002024ECM
EAN Code 0028947661771
Aantal CD's 1
Label ECM NEW SERIES
Releasedatum 2007-08-28
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Adagio (adapted for Strings by Hans Stadlmair and Kremerata Baltica) — KREMERATA BALTICA - GIDON KREMER
2 1. De Profundis (Original Version) — KREMERATA BALTICA - GIDON KREMER
3 2. Malagueña (Original Version) — KREMERATA BALTICA - GIDON KREMER
4 3. Loreley (Original Version) — KREMERATA BALTICA - GIDON KREMER
5 4. Le suicidé (Original Version) — KREMERATA BALTICA - GIDON KREMER
6 5. Les attentives I (Original Version) — KREMERATA BALTICA - GIDON KREMER
7 6. Les attentives II (Original Version) — KREMERATA BALTICA - GIDON KREMER
8 7. A la santé Apollinaire (Original Version) — KREMERATA BALTICA - GIDON KREMER
9 8. Réponse des Cosaques Zaporogues au Sultan (Original Version) — KREMERATA BALTICA - GIDON KREMER
10 9. O Delvig! (Original Version) — KREMERATA BALTICA - GIDON KREMER
11 10. Der Tod des Dichters (Original Version) — KREMERATA BALTICA - GIDON KREMER
12 11. Schlusstück (Original Version) — KREMERATA BALTICA - GIDON KREMER

Als ambassadeur voor nieuwe muziek doet Gidon Kremer als violist en dirigent al jaren succesvol dienst en in het zalencircuit is hij de spil van het hedendaags muziekleven. Zijn zilveren schijfjes hebben een plek gekregen in menig top 10-lijstje van ‘cd’s om mee te nemen naar een onbewoond eiland’. De nieuwste bevat werk van twee componisten: Mahler en Sjostakovitsj. Hoewel we in beide gevallen spreken over laatromantiek, klinken hun composities in Kremers handen verrassend modern. Het adagio van Mahler heeft een open eind dat recht doet aan het werk, want de componist liet het onvoltooid achter. Het is Mahlers laatste zucht en deze klinkt onbestemd, soms nors en naar binnen gekeerd maar met Kremer voel je je erbij thuis. In Sjostakovitsj vindt Kremer een muzikale voorbode van bijvoorbeeld Schnittke, Silvestrov en Goebajdoelina. Waar Sjostakovitsj stopt, nemen zij bij Kremer duidelijk hoorbaar het stokje over. Daarmee toont Sjostakovitsj zich een sleutelfiguur in de Russische muziek. De zangsolisten in dit operateske werk zijn fantastisch en het orkest Kremerata Baltica laat horen hoezeer het vergroeid is met zijn leider. Kremer legt diepere lagen bloot en komt tot verrassende inzichten die klip en klaar zijn en daarom altijd blijven boeien.

Hugo de Groot

  • cover
Terug naar het overzicht