0814337019075
Componist | Bruckner, A. |
Titel | Symfonie nr. 6 en 7 |
Artiest | Koninklijk Concertgebouworkest |
Dirigent | Jansons, Mariss |
Artikel nr. | 0014005RCO |
EAN Code | 0814337019075 |
Aantal CD's | 2 |
Label | RCO LIVE |
Releasedatum | 2015-01-28 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Symphony No. 6: I. Majestoso — Royal Concertgebouw Orchestra | 014:47 |
2 | Symphony No. 6: II. Adagio. Sehr feierlich — Royal Concertgebouw Orchestra | 015:35 |
3 | Symphony No. 6: III. Scherzo. Nicht schnell - Trio. Langsam — Royal Concertgebouw Orchestra | 008:04 |
4 | Symphony No. 6: IV. Finale. Bewegt, doch nicht zu schnell — Royal Concertgebouw Orchestra | 014:42 |
1 | Symphony No. 7: I. Allegro moderato — Royal Concertgebouw Orchestra | 020:17 |
2 | Symphony No. 7: II. Adagio. Sehr feierlich und sehr langsam — Royal Concertgebouw Orchestra | 021:15 |
3 | Symphony No. 7: III. Scherzo. Sehr schnell - Trio. Etwas langsamer — Royal Concertgebouw Orchestra | 009:35 |
4 | Symphony No. 7: IV. Finale. Bewegt, doch nicht schnell — Royal Concertgebouw Orchestra | 012:07 |
Tegelijk met het afscheid van Mariss Jansons als chef-dirigent van het Concertgebouworkest is deze dubbel-cd verschenen met opnamen die al in 2012 zijn gemaakt. Na de positief ontvangen koppeling van Bruckners Derde en Vierde symfonie wijdt hij zich hier aan de Zesde en Zevende. Opvallend is opnieuw de flexibiliteit in het tempo. Jansons geeft de muziek een stuwende kracht met een elastisch verende ritmiek. Door de levendige beweging vallen de typische lassen in de partituur wel meer op dan in een monumentale uitvoering, maar het orkest overtuigt volledig met warm en transparant samenspel, weer eens fenomenaal vastgelegd door de technici van RCO Live. Dankzij Jansons’ feilloze gevoel voor muzikale architectuur zakt de spanning geen moment in. Fijn getroffen details vinden moeiteloos een plaatsje in de grote, altijd opvallend buigzame lijnen. Zelfs Bruckner lijkt in de lyrische passages te kunnen zingen. Na de bekende opnamen van Eduard van Beinum, Eugen Jochum en Bernard Haitink is dit een imposant document waaruit blijkt dat Mariss Jansons de illustere Bruckner-traditie van het orkest op een geheel eigen wijze heeft voortgezet zonder het oude goud geweld aan te doen.
Eddie Vetter (2-2015)