5099964736327
Componist | Mahler, Gustav |
Titel | Symfonie nr. 2 |
Artiest | Berliner Philharmoniker \ Rundfunkchor Berlin \ Rattle, Simon \ Royal, Kate \ Kozená, Magdalena |
Artikel nr. | 5099964736327 |
EAN Code | 5099964736327 |
Aantal CD's | 2 |
Label | PLG UK Classics |
Releasedatum | 2011-02-07 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | 1. Allegro maestoso — SIR SIMON RATTLE | |
1 | 2. Andante moderato — SIR SIMON RATTLE | 010:11 |
2 | 3. In ruhig fließender Bewegung — SIR SIMON RATTLE | 011:32 |
3 | 4. Urlicht: Sehr feierlich, aber schlicht (aus des Knaben Wunderhorn) — SIR SIMON RATTLE | 005:20 |
4 | 5. Im Tempo des Scherzos: Wild herausfahrend - — SIR SIMON RATTLE | 006:48 |
5 | Wieder sehr breit - — SIR SIMON RATTLE | 003:10 |
6 | Ritardando - Maestoso - — SIR SIMON RATTLE | 004:25 |
7 | Wieder zurückhaltend - — SIR SIMON RATTLE | 006:01 |
8 | Langsam: Misterioso (Klopstock/Mahler) - — SIR SIMON RATTLE | 006:30 |
9 | Etwas bewegter - — SIR SIMON RATTLE | 003:19 |
10 | Mit Aufschwung, aber nicht eilen — SIR SIMON RATTLE | 004:46 |
Liefdes-cd van Kate Royal
In 2006 tekende Kate Royal (1979) een exclusief contract bij EMI. De zaken gaan goed, want bij dit label is nu haar derde album verschenen: A lesson in love. Onder deze tot de verbeelding sprekende titel heeft de Engelse sopraan een muzikaal verhaal gecreëerd over de eerste liefdeservaringen van een meisje. Royal geeft kleur aan passie, verwarring, bedrog en weemoed. Op 5 maart kan haar Nederlandse publiek de liefdesles live ondergaan in de Haagse Nieuwe Kerk.
Door Frederike Berntsen
Kate Royal neemt de luisteraar mee op reis langs liederen van diverse componisten en wordt daarbij begeleid door pianist Malcolm Martineau. Uiteenlopende emoties vloeien in monoloogvorm uit de luidsprekers. De grote hoeveelheid muziek over het thema gaf de zangeres een keur aan mogelijkheden voor het samenstellen van het album. Om te beginnen heeft ze een aantal van haar favoriete Schubertliederen gekozen. Ook klinken ‘Erstes Liebeslied eines Mädchens’ van Wolf en ‘Apparition’ van Debussy. Een deel van het repertoire dat ze uitzocht, was nieuw voor de Engelse, zoals 'Waitin’' van William Bolcom, waarmee het verhaal begint en eindigt. Tussen liederen op teksten van Friedrich Rückert, Verlaine, Goethe en Mörike duikt opeens een Iers volksdeuntje op: ‘I will walk with my love’.
Volgens Royal is iedere compositie een juweeltje op zich, maar je zou het album ook kunnen beluisteren als mini-opera, niet in de laatste plaats vanwege de vele gemoedstoestanden die de revue passeren. Waarom Royal zo van liederen houdt? Omdat er in slechts een paar bladzijden muziek zoveel gezegd kan worden, bijvoorbeeld in het korte ‘Es muss ein Wunderbares sein’ van Liszt, waarin over liefde en verlangen wordt gefantaseerd. ‘Tchut Tchut’ uit de Chants d’Auvergne van Joseph Canteloube vormt een vrolijke noot.
Geboren in Londen studeerde Kate Royal aan de Guildhall School of Music en de National Opera Studio. Ze is evenzeer thuis in de opera als in de liedkunst. Tot de prijzen die ze won behoren de Kathleen Ferrier Award en de John Christie Award. In 2004 maakte Royal haar debuut op het Glyndebourne Festival met de rol van Pamina in Mozarts Die Zauberflöte. Haar succesverhaal ging verder met diverse operarollen in onder meer het Royal Opera House, het Teatro Real in Madrid en op het Festival van Aix-en-Provence.
Tot Royals muzikale partners van de afgelopen jaren behoren het Orchestra of the Age of Enlightenment, de Bach Akademie Stuttgart en de Royal Liverpool Philharmonic, en dirigenten als Vassily Petrenko, William Christie en Simon Rattle. Niet de minsten. Kortom: 'Royal is a singer to watch', zoals een webmagazine eens kopte.
Met Simon Rattle werkte Royal ook samen in Mahlers Tweede symfonie. Uit de concerten van afgelopen oktober in Berlijn heeft EMI een opname samengesteld. Een dubbel-cd met Royal en haar collega’s – de Berliner Philharmoniker, het Rundfunkchor Berlin en Magdalena Kozená – ligt vanaf 7 februari in de winkels. Voor de liefhebber: de combinatie Berliner Philharmoniker en Rattle is op 25 en 26 februari te beluisteren in het Amsterdamse Concertgebouw, onder andere met Mahlers Derde.