3760115300163
Componist | Berlioz, H. |
Titel | Symfonie Fantastique, Harold en Italie |
Artiest | Zimmermann, Tabea / Orchestre de Paris |
Dirigent | Eschenbach, Cristoph |
Artikel nr. | 0000016BAC |
EAN Code | 3760115300163 |
Aantal CD's | 1 |
Label | BELAIR CLASSIQUES |
Releasedatum | 2013-12-16 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | 1. Reverie - Passions — ESCHENBACH/ORCH.PARIS/ZIMMERMANN | |
2 | 2. A ball — ESCHENBACH/ORCH.PARIS/ZIMMERMANN | |
3 | 3. Scene in the country — ESCHENBACH/ORCH.PARIS/ZIMMERMANN | |
4 | 4. March to the scaffold — ESCHENBACH/ORCH.PARIS/ZIMMERMANN | |
5 | 5. Dream of a sabbath night — ESCHENBACH/ORCH.PARIS/ZIMMERMANN | |
6 | 1. Harold in the mountains: Adagio — ESCHENBACH/ORCH.PARIS/ZIMMERMANN | |
7 | 2. Procession of pilgrims singing the evening hymn: Allegretto — ESCHENBACH/ORCH.PARIS/ZIMMERMANN | |
8 | 3. Serenade of Abruzzi-Mountaineer to his sweetheart: Allegro assai — ESCHENBACH/ORCH.PARIS/ZIMMERMANN | |
9 | 4. The Brigand's orgies. Remiscences of preceeding scenes: Allegro frenetico — ESCHENBACH/ORCH.PARIS/ZIMMERMANN |
Op 5 december 1830 dirigeerde François- Antoine Habeneck het Orchestre de Conservatoire de Paris tijdens de première van de Symphonie Fantastique. Inmiddels heet dit gezelschap Orchestre de Paris, hetzelfde orkest dat onder Christoph Eschenbach deze DVD heeft ingespeeld. Een hernieuwde première? Behalve dat het orkest op moderne instrumenten speelt, zijn de door Berlioz voorgeschreven kleppenhoorn en kerkklokken (die tijdens de ‘Songe d’une nuit de sabbat’ door de regie in mysterieus blauw licht zijn gedompeld) nu eens niet vervangen door moderne substituten, maar dat mag je bij een DVD-opname ook wel verwachten. De prominente rol van de altviool, zoals in ‘Harold en Italie’, is al evenmin algemeen en wie soliste Tabea Zimmermann aan het werk ziet, betreurt het zeker dat er zo weinig altvioolsoli zijn geschreven. Alleen daarom al is deze opname een aanwinst. En dan hebben we het nog niet over de geraffineerde beeldtechniek die in elk opzicht recht doet aan zowel repertoire als uitvoering. Want was Berlioz op zijn zachtst gezegd een licht excentrieke persoonlijkheid, zijn orkestratie is niet minder vreemd, zeker bezien in het licht van zijn tijd. Al met al een uitgelezen mogelijkheid voor een interessante beeldregistratie die in dit geval ten volle is benut.
Andrew van Parijs