Terug naar het overzicht
cover
Weinberg Symf. nr. 2 en 21
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Weinberg

Symf. nr. 2 en 21

0028948365661

Componist Weinberg
Titel Symf. nr. 2 en 21
Artiest Kremer, Gidon / City of Birmingham Symphony Orchestra / Kremerata Baltica
Dirigent Grazinyte-Tyla, Mirga
Artikel nr. 483656600289
EAN Code 0028948365661
Aantal CD's 2
Label DEUTSCHE GRAMMOPHON
Releasedatum 2019-05-03
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Allegro moderato (Symphony No. 2 for String Orchestra, Op. 30) — KREMER,GIDON 012:48
2 2. Adagio (Symphony No. 2 for String Orchestra, Op. 30) — KREMER,GIDON 011:11
3 3. Allegretto (Symphony No. 2 for String Orchestra, Op. 30) — KREMER,GIDON 010:30
1 1. Largo (Symphony No. 21, Op. 152 "Kaddish") — KREMER,GIDON 018:38
2 2. Allegro molto (Symphony No. 21, Op. 152 "Kaddish") — KREMER,GIDON 006:03
3 3. Largo (Symphony No. 21, Op. 152 "Kaddish") — KREMER,GIDON 005:38
4 4. Presto (Symphony No. 21, Op. 152 "Kaddish") — KREMER,GIDON 003:17
5 5. Andantino (Symphony No. 21, Op. 152 "Kaddish") — KREMER,GIDON 007:17
6 6. Lento (Symphony No. 21, Op. 152 "Kaddish") — KREMER,GIDON 013:50

SPECIAL

Mirga; een vrouwelijke dirigent van formaat
April vorig jaar was ze in Utrecht, waar ze met haar lijforkest, het City of Birmingham Symphony Orchestra, een feest maakte van Debussy en Beethoven. ‘Een blik van “kom maar op” en speelplezier slaan over op de musici’, schreef de Volkskrant. Het debuut van Mirga Grazinyte-Tyla in de Grote Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw is net achter de rug. Een vrouwelijke dirigent van formaat laat zich horen.

Het is krankzinnig snel gegaan. In 2012 won Mirga Grazinyte-Tyla het Young Conductors Concours in Salzburg. Nog relatief onbekend - assistente hier en daar en niet gek veel ervaring - werd ze in juli 2015 uitgenodigd als gastdirigent in Birmingham. Het klikte meteen. In januari werd ze opnieuw gevraagd en weer sprongen de vonken over met de orkestmusici. Vervolgens een paar weken gegons in de wandelgangen en de kogel was door de kerk: een vrouw trad in de voetsporen van illustere voorgangers als Simon Rattle en Andris Nelsons. Voor drie jaar werd ze vaste dirigent. Uitvoeringen tijdens de Proms werden alom bejubeld.

Inmiddels is het contract verlengd tot 2021. Tevredenheid met haar prestaties heeft plaats gemaakt voor regelrechte bewondering. Birmingham wil de aimabele, atletische dirigent niet meer laten gaan. Hun Mirga - de lastige achternaam wordt in Engeland maar achterwege gelaten - staat voor deskundigheid, vakmanschap en souplesse. Wat bovendien bevalt, is dat ze zich sterk maakt voor verbreding van het concertpubliek, zodat een wat getrouwer afspiegeling van de samenleving ontstaat. Mirga wil daarom meer kids concerts en crossovers, onder het motto: ‘onze rol in de stad is cruciaal’.

Als vrouwelijke dirigent treedt ze in de voetsporen van oudgedienden als Jane Glover, Marin Alsop en Simone Young. Niet als enige, want op het platform hebben zich ook andere vrouwen gemeld, zoals Susanna Mälkki, Jessica Cottis en Alice Farnham. Dirigeren is allang geen mannenzaak alleen meer. Inmiddels heeft Deutsche Grammophon zich bij haar gemeld. In februari tekende de 33-jarige een exclusief langetermijncontract met het label. De debuut-cd die deze maand uitkomt, bestaat uitsluitend uit werk van Mieczyslaw Weinberg (1919- 1996): diens Tweede symfonie (opus 30) en Symfonie 21 (Kaddish). De keuze was het gevolg van Mirga’s contacten met violist Gidon Kremer en zijn Kremerata Baltica, die op de cd eveneens van de partij zijn: in Kaddish dirigeert ze beide ensembles en Kremer speelt soloviool. Mirga bracht haar bewondering voor de Pool Weinberg mee naar Birmingham. ‘Het is ten onrechte verwaarloosde muziek’, zegt ze. ‘Vorm, instrumentatie, harmonie - je weet niet wat je hoort. Ik ben het hele oeuvre van Weinberg aan het ontdekken en stuit steeds weer op verrassende dingen. Van die grootheid moet meer op cd verschijnen. Kaddish schreef de Joodse componist in 1991 en droeg hij op aan de slachtoffers van het getto van Warschau.’ Dat 2019 een kroonjaar is voor Weinberg, is natuurlijk mooi meegenomen.

Zo lijkt de doorbraak van Mirga compleet. Een droom is in vervulling gegaan, want dirigeren wilde ze al van jongs af aan. Wie weet wat haar nog te wachten staat, want als haar contract afloopt, zullen grote orkesten vast hun oogje laten vallen op haar.

Jos van der Zanden (Klassieke Zaken 3-2019)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht