7619986398822
Componist | Rameau, Jean-Philppe |
Titel | Suites d'Orchestre |
Artiest | L'Orchestre de Louis XV \ Savall, Jordi |
Artikel nr. | 863988283339 |
EAN Code | 7619986398822 |
Aantal CD's | 1 |
Label | HARMONIA A - F ALIA-VOX |
Releasedatum | 2014-12-22 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | 1. Ouvertüre — LE CONCERT DES NATIONS | 004:15 |
2 | 2. Musette en rondeau — LE CONCERT DES NATIONS | 001:49 |
3 | 3. Air vif — LE CONCERT DES NATIONS | 002:52 |
4 | 4. Air des Incas pour la dévotion du soleil — LE CONCERT DES NATIONS | 002:20 |
5 | 5. Air pour les amants qui suivent Bellone — LE CONCERT DES NATIONS | 000:59 |
6 | 6. Air pour les guerriers portant les Drapeaux — LE CONCERT DES NATIONS | 001:27 |
7 | 7. Menuet pour les Guerriers et Amazones 1 - Menuet pour les Guerriers et Amazones 2 — LE CONCERT DES NATIONS | 001:59 |
8 | 8. Orage — LE CONCERT DES NATIONS | 000:44 |
9 | 9. Air pour les esclaves africains — LE CONCERT DES NATIONS | 001:39 |
10 | 10. Air pour Borée et la rose — LE CONCERT DES NATIONS | 001:08 |
11 | 11. Deuxième air pour les Zephirs — LE CONCERT DES NATIONS | 002:22 |
12 | 12. Tambourin 1 - Tambourin 2 — LE CONCERT DES NATIONS | 001:30 |
13 | 13. Chaconne — LE CONCERT DES NATIONS | 005:37 |
14 | 1. Ouvertüre — LE CONCERT DES NATIONS | 004:01 |
15 | 2. Musette tendre — LE CONCERT DES NATIONS | 001:48 |
16 | 3. Rigaudon 1 - Rigaudon 2 — LE CONCERT DES NATIONS | 003:10 |
17 | 4. Sarabande — LE CONCERT DES NATIONS | 002:56 |
18 | 5. Gavotte pour les Zéphirs — LE CONCERT DES NATIONS | 001:37 |
19 | 6. Loure — LE CONCERT DES NATIONS | 002:26 |
20 | 7. Musette — LE CONCERT DES NATIONS | 001:54 |
21 | 8. Tambourin 1 - Tambourin 2 — LE CONCERT DES NATIONS | 002:50 |
22 | 9. Entrée des luteurs — LE CONCERT DES NATIONS | 000:08 |
23 | 10. Chaconne — LE CONCERT DES NATIONS | 006:05 |
24 | 11. Air de triomphe — LE CONCERT DES NATIONS | 001:16 |
1 | 1. Ouverture — LE CONCERT DES NATIONS | 004:10 |
2 | 2. Passepied 1 - Passepied 2 — LE CONCERT DES NATIONS | 002:20 |
3 | 3. Loure — LE CONCERT DES NATIONS | 002:22 |
4 | 4. Air des esprits infernaux 2 — LE CONCERT DES NATIONS | 002:38 |
5 | 5. Air tendre en rondeau — LE CONCERT DES NATIONS | 002:22 |
6 | 6. Air grave — LE CONCERT DES NATIONS | 002:23 |
7 | 7. Gavotte en rondeau — LE CONCERT DES NATIONS | 002:04 |
8 | 8. Sarabande — LE CONCERT DES NATIONS | 002:20 |
9 | 9. Contredanse — LE CONCERT DES NATIONS | 001:22 |
10 | 1. Ouverture — LE CONCERT DES NATIONS | 005:18 |
11 | 2. Entrée — LE CONCERT DES NATIONS | 004:26 |
12 | 3. Entrée des peuples — LE CONCERT DES NATIONS | 003:24 |
13 | 4. Contredanse en rondeau — LE CONCERT DES NATIONS | 003:59 |
14 | 5. Les vents — LE CONCERT DES NATIONS | 003:41 |
15 | 6. Gavotte 1 - Gavotte 2 pour les heures et les Zephirs — LE CONCERT DES NATIONS | 002:01 |
16 | 7. Menuet 1 - Menuet 2 — LE CONCERT DES NATIONS | 003:34 |
17 | 8. Contredanse très vive — LE CONCERT DES NATIONS | 002:31 |
Ballet heeft van meet af aan een centrale rol gespeeld in de Franse opera. Al in de 17e eeuw gelastte de Zonnekoning, ooit zelf een begenadigd danser, dat het muziektheater rijkelijk voorzien moest zijn van dansmuziek. Deze traditie heeft zich voortgezet tot Bizet en Massenet aan toe. Ten tijde van Jean-Philippe Rameau was het al niet anders. In zijn opera's is vaak meer dan een half uur ingeruimd voor deze muziek. Tegenwoordig levert dat menig operaregisseur en choreograaf hoofdbrekens op om dit boeiend te ensceneren. De niet altijd even geslaagde balletscènes in Platée bij DNO (april jl.) zijn daar het jongste voorbeeld van, ondanks de uitstekend spelende Akademie für Alte Musik Berlin. Hoe dan ook, het is veiliger een cd te maken van deze sprankelende dansen. Mits uitmuntend uitgevoerd, want ook dan kan de saaiheid toeslaan. Dat geldt niet voor de nieuwste opname van Jordi Savall met het Orchestre de Louis XV. Zij namen de balletsuites uit vier grote theaterproducties op, waaronder Les Indes Galantes en Les Boréades. Het resultaat is een spannende dubbel-cd waar blijkt hoe kleurrijk en levendig deze muziek kan zijn en dat hier prima op gedanst kan worden.
Frans Jansen