Terug naar het overzicht
cover
Martin, Frank Suite from ‘Der Sturm’, Six monologues from ‘Jedermann’, Symphonie concertante
€ 24,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Martin, Frank

Suite from ‘Der Sturm’, Six monologues from ‘Jedermann’, Symphonie concertante

0760623161464

Componist Martin, Frank
Titel Suite from ‘Der Sturm’, Six monologues from ‘Jedermann’, Symphonie concertante
Artiest Oliemans, Thomas \ Stavanger Symphony Orchestra
Dirigent Sloane, Steven
Artikel nr. 9011614MDG
EAN Code 0760623161464
Aantal CD's 1
Label MDG
Releasedatum 2021-02-01
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Ouvertüre — VARIOUS ARTISTS 008:10
2 2. Mein Ariel! Hast du, der Luft nur ist — VARIOUS ARTISTS 004:37
3 3. Ein feierliches Lied — VARIOUS ARTISTS 002:53
4 4. Epilog: Hin sind meine Zauberei'n — VARIOUS ARTISTS 004:42
5 Nr. 1: Ist alls zu Ende des Freudenmahl — VARIOUS ARTISTS 003:47
6 Nr. 2: Ach Gott, wie graust mir vor dem Tod — VARIOUS ARTISTS 003:41
7 Nr. 3: Ist als wenn eins gerufen hätt — VARIOUS ARTISTS 002:18
8 Nr. 4: So wollt ich ganz vernichtet sein — VARIOUS ARTISTS 002:11
9 Nr. 5: Ja! ich glaub: solches hat er vollbracht — VARIOUS ARTISTS 002:10
10 Nr. 6: O ewiger Gott! — VARIOUS ARTISTS 003:39
11 1. Adagio - Allegro moderato — VARIOUS ARTISTS 014:00
12 2. Adagio - Allegretto alla marcia — VARIOUS ARTISTS 008:46

De Zwitserse componist Frank Martin heeft de laatste 28 jaar van zijn leven in Naarden gewoond. Helaas heeft dit niet mogen verhinderen dat zijn oeuvre ook in Nederland het podium maar zelden haalt. Ten onrechte. Martins muziek mag dan behoudender zijn dan die van vele tijdgenoten, zijn fijne oor voor harmonie en klankkleur en zijn ritmische vernuft maken haar toch zeer de moeite waard. Zulks mag blijken uit de Symphonie concertante, een versie voor groot orkest van de Petite symphonie concertante die Martin in 1946 heeft gecomponeerd in opdracht van zijn welgestelde landgenoot Paul Sacher. In de latere versie ontbreekt helaas het ietwat onorthodoxe solistentrio (piano, harp en klavecimbel), hetgeen echter ruimschoots wordt gecompenseerd door de virtuoze instrumentatie. Dat Martin ook raad wist met de menselijke stem, is te horen in de suite uit zijn opera Der Sturm, evenals in de Zes monologen uit ‘Jedermann’, naar Hugo von Hofmannsthals bewerking van de middeleeuwse moraliteit. Tegen een orkestrale achtergrond van verglijdende chromatiek en koortsachtige marsritmes – reeds bekend uit de Symphonie – plaatst Martin lyrische lijnen en expressieve parlando-passages voor bariton, door Thomas Oliemans met een groot sferisch bereik voor het voetlicht gebracht.

Joep Christenhusz

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht