0760623161464
Componist | Martin, Frank |
Titel | Suite from ‘Der Sturm’, Six monologues from ‘Jedermann’, Symphonie concertante |
Artiest | Oliemans, Thomas \ Stavanger Symphony Orchestra |
Dirigent | Sloane, Steven |
Artikel nr. | 9011614MDG |
EAN Code | 0760623161464 |
Aantal CD's | 1 |
Label | MDG |
Releasedatum | 2021-02-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | 1. Ouvertüre — VARIOUS ARTISTS | 008:10 |
2 | 2. Mein Ariel! Hast du, der Luft nur ist — VARIOUS ARTISTS | 004:37 |
3 | 3. Ein feierliches Lied — VARIOUS ARTISTS | 002:53 |
4 | 4. Epilog: Hin sind meine Zauberei'n — VARIOUS ARTISTS | 004:42 |
5 | Nr. 1: Ist alls zu Ende des Freudenmahl — VARIOUS ARTISTS | 003:47 |
6 | Nr. 2: Ach Gott, wie graust mir vor dem Tod — VARIOUS ARTISTS | 003:41 |
7 | Nr. 3: Ist als wenn eins gerufen hätt — VARIOUS ARTISTS | 002:18 |
8 | Nr. 4: So wollt ich ganz vernichtet sein — VARIOUS ARTISTS | 002:11 |
9 | Nr. 5: Ja! ich glaub: solches hat er vollbracht — VARIOUS ARTISTS | 002:10 |
10 | Nr. 6: O ewiger Gott! — VARIOUS ARTISTS | 003:39 |
11 | 1. Adagio - Allegro moderato — VARIOUS ARTISTS | 014:00 |
12 | 2. Adagio - Allegretto alla marcia — VARIOUS ARTISTS | 008:46 |
De Zwitserse componist Frank Martin heeft de laatste 28 jaar van zijn leven in Naarden gewoond. Helaas heeft dit niet mogen verhinderen dat zijn oeuvre ook in Nederland het podium maar zelden haalt. Ten onrechte. Martins muziek mag dan behoudender zijn dan die van vele tijdgenoten, zijn fijne oor voor harmonie en klankkleur en zijn ritmische vernuft maken haar toch zeer de moeite waard. Zulks mag blijken uit de Symphonie concertante, een versie voor groot orkest van de Petite symphonie concertante die Martin in 1946 heeft gecomponeerd in opdracht van zijn welgestelde landgenoot Paul Sacher. In de latere versie ontbreekt helaas het ietwat onorthodoxe solistentrio (piano, harp en klavecimbel), hetgeen echter ruimschoots wordt gecompenseerd door de virtuoze instrumentatie. Dat Martin ook raad wist met de menselijke stem, is te horen in de suite uit zijn opera Der Sturm, evenals in de Zes monologen uit ‘Jedermann’, naar Hugo von Hofmannsthals bewerking van de middeleeuwse moraliteit. Tegen een orkestrale achtergrond van verglijdende chromatiek en koortsachtige marsritmes – reeds bekend uit de Symphonie – plaatst Martin lyrische lijnen en expressieve parlando-passages voor bariton, door Thomas Oliemans met een groot sferisch bereik voor het voetlicht gebracht.
Joep Christenhusz