0691062064125
Componist | Haydn, F.J. |
Titel | String Quartets Op. 74 - Folk Music from Scotland |
Artiest | Maxwell Quartet |
Artikel nr. | 0000641CKD |
EAN Code | 0691062064125 |
Aantal CD's | 1 |
Label | LINN RECORDS |
Releasedatum | 2021-01-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | I. Allegro — Maxwell Quartet | 006:42 |
2 | II. Andantino — MAXWELL QUARTET | 006:04 |
3 | III. Menuetto (Allegro) - Trio — MAXWELL QUARTET | 004:13 |
4 | IV. Finale (Vivace) — MAXWELL QUARTET | 005:25 |
5 | Coilsfield House - Drunk at Night, Dry in the Morning — Maxwell Quartet | 005:06 |
6 | I. Allegro spiritoso — Maxwell Quartet | 006:34 |
7 | II. Andante grazioso — MAXWELL QUARTET | 006:50 |
8 | III. Menuetto - Trio — MAXWELL QUARTET | 003:22 |
9 | Presto — MAXWELL QUARTET | 003:59 |
10 | Fear a' Bhàta - Da Full Rigged Ship/Da New Rigged Ship — Maxwell Quartet | 006:54 |
11 | I. Allegro — Maxwell Quartet | 005:44 |
12 | II. Largo assai — MAXWELL QUARTET | 006:25 |
13 | Allegretto - Trio — MAXWELL QUARTET | 003:08 |
14 | Allegro con brio — MAXWELL QUARTET | 006:01 |
15 | The Burning of the Piper's Hut - The Marquis of Huntly - Miss Gordon of Gight — Maxwell Quartet | 004:58 |
Hoog en laag geven elkaar weer een handje op de nieuwe cd van het Maxwell Quartet. Net als bij hun debuut-cd uit 2019 combineren de vier Schotten drie strijkkwartetten van Haydn met volksmuziek uit hun geboorteland. Zo volgt na het eerste kwartet onder meer een bewerking van het liedje Drunk at night, dry in the morning. Haydn componeerde de drie kwartetten op. 74 in de gelukkigste tijd van zijn leven. Hij oogstte internationaal faam, vooral dankzij zijn reizen naar Londen. Schotland heeft hij nooit bezocht. Toch is de koppeling van zijn werk met bijvoorbeeld Miss Gordon of Gight niet eens zo vergezocht. Enerzijds heeft Haydn zich danig laten inspireren door het volkslied in het algemeen, anderzijds dateren de hier gekozen nummers grotendeels uit dezelfde tijd als de kwartetten. Luisterplezier is troef bij de voortvarende uitvoeringen. Weinig vibrato, geen romantische gestes, maar een veeleer aardse benadering met felle accenten en een aanstekelijke ritmiek. De vier Schotten hebben gelukkig ook oor voor de serene aspecten, zoals in het sublieme langzame deel van het derde kwartet. De muziek leeft nu eenmaal van zulke speelse contrasten. Zo blijft Haydn bijna als vanzelf tijdloos jong klinken.
Eddie Vetter (Klassieke Zaken 1-2021)