Terug naar het overzicht
cover
Various Stella di Napoli
€ 22,50 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Various

Stella di Napoli

0825646365623

Componist Various
Titel Stella di Napoli
Artiest DiDonato, Joyce \ Orchestre et choeur de l’opéra de Lyon
Dirigent Minasi, Riccardo
Artikel nr. 0825646365623
EAN Code 0825646365623
Aantal CD's 1
Label PLG UK Classics
Releasedatum 2014-09-05
# Titel & Artiest Tijd
1 Ove t'aggiri, o babraro — DIDONATO,JOYCE/MINASI,RICCARDO 004:29
2 Dopo l'oscuro nembo — DIDONATO,JOYCE/MINASI,RICCARDO 006:25
3 Oh, di sorte crudel — DIDONATO,JOYCE/MINASI,RICCARDO 009:20
4 Riedi al soglio — DIDONATO,JOYCE/MINASI,RICCARDO 008:13
5 Se fino al cielo ascendere — DIDONATO,JOYCE/MINASI,RICCARDO 004:23
6 Par che mi dica ancora — DIDONATO,JOYCE/MINASI,RICCARDO 007:33
7 Deh! Tu, bell'anima — DIDONATO,JOYCE/MINASI,RICCARDO 004:07
8 Se il mar sommesso mormora — DIDONATO,JOYCE/MINASI,RICCARDO 005:09
9 Deh! Tu di un'umile preghiera — DIDONATO,JOYCE/MINASI,RICCARDO 008:04
10 Gran scena finale — DIDONATO,JOYCE/MINASI,RICCARDO 014:27

Joyce DiDonato in de hoogste versnelling

Met Stella di Napoli, gewijd aan het belcanto van de eerste helft van de negentiende eeuw in Italië, brengt de Amerikaanse mezzosopraan Joyce DiDonato een waardig opvolger voor de cd Drama Queens en het album ReJOYCE. DiDonato kennende is het niet zomaar een verzameling duizelingwekkende aria's maar een verdiepende verkenning van het onderwerp. DiDonato in de hoogste versnelling.

Wat de Formule I is voor toegewijde racers en liefhebbers van de autosport is het belcanto voor grote vocalisten en liefhebbers van de stem. En dan vooral het Italiaanse belcanto uit de eerste helft van de negentiende eeuw, de tijd van Rossini, Donizetti en Bellini. ‘Belcanto vraagt het uiterste van de stem’, zei de Amerikaanse mezzosopraan Joyce DiDonato al eens. ‘Je hoort de stem, ook je eigen stem, doorlopend buitengewone dingen doen. Het is voor mij de uitdagendste muziek om te zingen.’

Dat laatste hebben we inmiddels geweten. Ze zong en speelde al vele belcantorollen en bereikte volgens de critici met Maria Stuarda van Donizetti, waarin zij de titelrol vertolkte, de galerij der onsterfelijken. ‘Naar deze uitvoering zal verwezen worden als naar het zangmodel waarin alle componenten van de kunst – techniek, klank, kleur, nuance, dictie – samenkomen om de expressie en de welsprekendheid te dienen’, schreef The New York Times lyrisch. En de Engelse Telegraph deed er nog een schepje bovenop: ‘Joyce DiDonato’s uitvoering als Donizetti’s koningin van Schotland laat ons verstoken van adequate superlatieven achter. Dus laat mij beginnen met te zeggen dat deze kwaliteit van belcanto al meer dan een generatie niet meer in Covent Garden vertoond is en dat de kracht van alleen al deze uitvoering het rechtvaardigt om haar naam bij te schrijven in het pantheon van de opera tussen de grote legendes uit het verleden.’

Zo. Blijf dan maar eens met beide voeten op aarde staan. Voor DiDonato is dat geen probleem. Niet alleen is ze een Amerikaanse met een prettige no-nonsensehouding, ook is ze inmiddels gewend aan de enorme waardering voor de acrobatische kracht van haar stem gecombineerd met een inlevingsvermogen dat elk karakter – compleet met een overmaat aan trillers, glissandi, gedoseerd vibrato en meer – volkomen geloofwaardig tot leven wekt. ‘ Mijn motivatie is altijd het karakter, het drama’, zei ze al eens ten overvloede. ‘Maar soms gaat het echt alleen om showing off, om te laten horen wat de stem allemaal kan en vermag.’ En ook daar moet je dan niet te moeilijk over doen, vindt ze. Gewoon ‘gas geven en vol door de bochten’.

Dat is haar grootste charme. DiDonato is niet alleen een briljant zangeres met een ongelooflijk mooie klank en een jaloersmakende lenigheid, ze gaat er ook vol en dus risicovol in. Ze gaat tot het uiterste, en dat maakt haar belcantovertolkingen niet alleen ongelooflijk mooi, maar ook echt spannend. Zoals het bij een goede Formule I-race hoort, houd je als toeschouwer af en toe je hart vast. Dat was de kracht van haar vorige album met barokke drama queens en dat is de kracht van haar jongste cd, Stella di Napoli, die geheel aan het belcanto van het Italië uit de eerste helft van de negentiende eeuw is gewijd. Met de jonge Italiaanse dirigent Riccardo Minasi, voorheen onder andere actief als concertmeester van Concerto Italiano en Il Giardino Armonico, heeft DiDonato op deze cd de opwindende operawereld van Napels in de eerste helft van de negentiende eeuw in kaart gebracht, een wereld die ze op 21 april 2015 deels live in het Concertgebouw in Amsterdam komt brengen. Het supertrio Rossini, Bellini en Donizetti vormt een sterk geraamte dat invulling krijgt met veel minder bekende componisten en enkele nog niet eerder opgenomen werken zoals de prachtige aria uit Stella di Napoli van Giovanni Pacini (1796-1867), een van die onbekende grootheden die de pech hadden dat zij leefden in de tijd van Rossini en consorten. Pacini schreef zo’n zeventig opera’s, maar kreeg door de populariteit van eerst Rossini en later Donizetti geen poot aan de grond. Zijn opera’s werden geboren voor de vergetelheid en hij trok zich al vrij snel terug om zijn leven te slijten als anonieme muziekschooldirecteur. Pas in 1840 mocht hij proeven van de triomf van het succes met de opera Saffo. Een eenmalige gebeurtenis, al schreef hij daarna echt nog een paar meesterwerken die fier naast het beste van het supertrio kunnen staan. Zo trekt de aria Ove t’aggiri, o barbaro uit Stella di Napoli (1845) de luisteraar direct de cd en het verhaal in. Belcanto in optima forma. En natuurlijk veren we allemaal even op als DiDonato met haar lonkende en lokkende stem Deh! Tu di un’umile preghiera uit Maria Stuarda inzet. Maar zo’n onbekende aria uit Stella di Napoli van een onbekende componist doet daar eigenlijk helemaal niet voor onder. En daarom is deze cd van DiDonato niets minder dan een historische correctie.

Paul Janssen (5-2014)

  • cover
  • cover

Terug naar het overzicht