Terug naar het overzicht
cover
Pergolesi \ Locatelli \ Vivaldi Stabat mater, Salve regina
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Pergolesi \ Locatelli \ Vivaldi

Stabat mater, Salve regina

0794881967629

Componist Pergolesi \ Locatelli \ Vivaldi
Titel Stabat mater, Salve regina
Artiest Prohaska, Anna \ Fink, Bernarda \ Akademie für Alte Musik Berlin
Artikel nr. 819676287401
EAN Code 0794881967629
Aantal CD's 1
Label HARMONIA G - O HARMONIA MUNDI
Releasedatum 2010-10-04
# Titel & Artiest Tijd
1 Sinfonie h-moll RV 169 "Al Santo Sepolcro" — AKADEMIE FUR ALTE MUSIK BERLIN 003:46
2 Salve Regina c-moll — AKADEMIE FUR ALTE MUSIK BERLIN 005:37
3 1. Andante - Allegro - Adagio - Andante - Allegro - Largo — AKADEMIE FUR ALTE MUSIK BERLIN 006:29
4 2. Largo andante — AKADEMIE FUR ALTE MUSIK BERLIN 003:49
5 3. Grave - Allegro - Largo — AKADEMIE FUR ALTE MUSIK BERLIN 004:50
6 Stabat mater dolorosa — AKADEMIE FUR ALTE MUSIK BERLIN 003:49
7 Cujus animam gementem — AKADEMIE FUR ALTE MUSIK BERLIN 001:59
8 O quam tristis et afflicta — AKADEMIE FUR ALTE MUSIK BERLIN 001:59
9 Quae moerebat et dolebat — AKADEMIE FUR ALTE MUSIK BERLIN 002:04
10 Quis est homo, qui non fleret — AKADEMIE FUR ALTE MUSIK BERLIN 002:42
11 Vidit suum dulcem natum — AKADEMIE FUR ALTE MUSIK BERLIN 003:22
12 Eja, mater, fons amoris — AKADEMIE FUR ALTE MUSIK BERLIN 002:08
13 Fac, ut ardeat cor meum — AKADEMIE FUR ALTE MUSIK BERLIN 002:11
14 Sancta mater, istud agas — AKADEMIE FUR ALTE MUSIK BERLIN 004:49
15 Fac, ut portem Christi mortem — AKADEMIE FUR ALTE MUSIK BERLIN 003:40
16 Inflammatus et accensus — AKADEMIE FUR ALTE MUSIK BERLIN 001:52
17 Quando corpus morietur - Amen — AKADEMIE FUR ALTE MUSIK BERLIN 004:37

Pergolesi laat zangeressen meesterlijk zuchten

Ooit had Pergolesi ruim driehonderd composities op zijn naam staan, maar helaas zetten muziekuitgevers vanwege gunstige verkoopcijfers zijn naam graag boven allerhande partituren. Laat onverlet dat de in Napels werkzame componist van opera’s en kerkmuziek geniale scheppingen heeft nagelaten, waarvan het Stabat mater de ranglijst onverbiddelijk aanvoert. Begin achttiende eeuw waren Italiaanse operacomponisten zeer bedreven in het verklanken van menselijke emoties. Zo ook Pergolesi, die in de klaagzang over Maria, staand bij het kruis waaraan haar Zoon genageld hangt, sopraan en alt meesterlijk laat zuchten boven gevoelige strijkers. In deze uitvoering is de authentiek-barokke speelstijl van de Akademie für Alte Musik Berlin wel degelijk bepalend. In Il pianto d’Arianna, waarin tijdgenoot Locatelli alleen het orkest laat zuchten over de op Naxos achtergelaten Ariadne, valt vooral de subtiele dynamiek op. Het gevaar bij een doordachte speelstijl is dat effectieve expressiemiddelen bij herhaling aan kracht inboeten. De jonge sopraan Anna Prohaska verliest niet zelden contact met een overtuigend legato; de doorgewinterde alt Bernarda Fink gaat haar goddelijke gang, met dien verstande dat haar aanhoudend vibrato niet altijd goed is te onderscheiden van versieringen. Een waardevolle toevoeging aan Pergolesi’s ruime Stabat mater-catalogus, maar niet de onverbiddelijke nummer een.

Arjan van Dijk

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht