0827949095368
Componist | Haydn |
Titel | Stabat Mater |
Artiest | Christensen /e.v.a. |
Dirigent | Rene Jacobs |
Artikel nr. | 5186953PTC |
EAN Code | 0827949095368 |
Aantal CD's | 1 |
Label | PENTATONE |
Releasedatum | 2023-03-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Stabat mater dolorosa — RENE JACOBS - BIRGITTE CHRISTENSEN - KRISTINA HAMM | 007:58 |
2 | Q quam tristis et afflicta — RENE JACOBS - BIRGITTE CHRISTENSEN - KRISTINA HAMM | 005:33 |
3 | Quis est homo qui non fleret — RENE JACOBS - BIRGITTE CHRISTENSEN - KRISTINA HAMM | 001:57 |
4 | Quis non posset contristari — RENE JACOBS - BIRGITTE CHRISTENSEN - KRISTINA HAMM | 005:10 |
5 | Pro peccatis suae gentis — RENE JACOBS - BIRGITTE CHRISTENSEN - KRISTINA HAMM | 002:43 |
6 | Vidit suum dulcem natum — RENE JACOBS - BIRGITTE CHRISTENSEN - KRISTINA HAMM | 006:15 |
7 | Eja mater, fons amoris — RENE JACOBS - BIRGITTE CHRISTENSEN - KRISTINA HAMM | 002:57 |
8 | Sancta Mater, istud agas — RENE JACOBS - BIRGITTE CHRISTENSEN - KRISTINA HAMM | 006:17 |
9 | Fac me vere tecum flere — RENE JACOBS - BIRGITTE CHRISTENSEN - KRISTINA HAMM | 006:34 |
10 | Virgo virginum praeclara — RENE JACOBS - BIRGITTE CHRISTENSEN - KRISTINA HAMM | 006:17 |
11 | Flammis orcis ne succendar — RENE JACOBS - BIRGITTE CHRISTENSEN - KRISTINA HAMM | 002:04 |
12 | Fac me cruce custodiri — RENE JACOBS - BIRGITTE CHRISTENSEN - KRISTINA HAMM | 002:29 |
13 | Quando corpus morietur — RENE JACOBS - BIRGITTE CHRISTENSEN - KRISTINA HAMM | 002:09 |
14 | Paradisi gloria — RENE JACOBS - BIRGITTE CHRISTENSEN - KRISTINA HAMM | 002:56 |
Veertig jaar geleden heeft René Jacobs het Stabat mater van Pergolesi voor de eerste keer opgenomen en die uitvoering geldt nog altijd als een van de beste. Nu wijdt hij zich aan het wat minder bekende Stabat mater van Haydn. De opname is gemaakt in februari 2021, tijdens de donkerste dagen van de pandemie. De 32 koorleden moesten op veilige afstand van elkaar zingen, de orkestleden hadden zich gewapend met mondmaskers. Op de lessenaars stond niet de oorspronkelijke partituur uit 1767, maar de versie waarvoor Haydn op zijn oude dag zijn leerling Sigismund Neukomm had gevraagd de originele bezetting van twee hobo’s en strijkers uit te breiden met een fluit, klarinetten, fagotten, hoorns, trompetten, trombones en pauken. Zo kan het voortreffelijke Kammerorchester Basel met des te meer kleur en reliëf de schrijnende emoties schilderen van Maria, als zij treurt bij het kruis waaraan haar zoon stervende is. Largo, lento, lagrimoso: bij zulk verdriet hoort een trage pas, maar René Jacobs waakt ervoor dat de zaak niet stagneert. Het solistenkwartet zingt innig en ingetogen, maar voor echt ontroerende schoonheid zorgt de sublieme Zürcher Sing-Akademie. Wonderlijk dat zulke fantastische muziek zo weinig wordt uitgevoerd!
Eddie Vetter (Klassieke Zaken 1-2023)