Terug naar het overzicht
cover
Halffter \ Pablo Spiritual Spanish Music from the XXI Century
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Halffter \ Pablo

Spiritual Spanish Music from the XXI Century

5425008374253

Componist Halffter \ Pablo
Titel Spiritual Spanish Music from the XXI Century
Artiest Cello Octet Conjunto Ibérico
Dirigent Arizcuren, Elias
Artikel nr. 0001268KTC
EAN Code 5425008374253
Aantal CD's 1
Label ETCETERA
Releasedatum 2004-03-02
# Titel & Artiest Tijd
1 Attendite (2003) — CELLO OCTET CONJUNCTO IBERICO 022:57
2 1. Elogio de la sombra — CELLO OCTET CONJUNCTO IBERICO 003:39
3 2. Arquitectura de espe4jos y ecos — CELLO OCTET CONJUNCTO IBERICO 004:05
4 3. Fragmento en negro — CELLO OCTET CONJUNCTO IBERICO 004:25
5 4. Arquitectura del silencio — CELLO OCTET CONJUNCTO IBERICO 004:10
6 ...Eleison (2003) — CELLO OCTET CONJUNCTO IBERICO 018:38

Neem een voorbeeld aan het oude Spanje. Voor christenen, joden én moslims was het daar verdraagzaamheid troef. Maar nu botsen religies en levensopvattingen keihard op elkaar. Misschien dat de kunst het voortouw kan nemen voor wat meer verdraagzaamheid. Cello Octet Conjunto Ibérico begon daarom een groot project waarvoor componisten uit alle delen van de wereld muziek schrijven. De eerste lichting componisten is Spaans. U hoort ze hier. Geen noot zo hoog, geen frase zo expressief, geen kakofonie zo complex, geen ‘achter de kam strijken’ zo fluisterzacht of het octet vertolkt het op briljante wijze. De luisteraar blijft geïmponeerd achter, verbluft haast. Imposant is vooral Attendite van Cristóbal Halffter; virtuoos, expressief, hoewel toch ook wat stug en niet direct ontroerend zoals je van een compositie met de titel ‘luister naar mij’ zou hopen. Aansprekender zijn de twee andere werken. Arquitecturas de la ausencia van J.M.Sánchez-Verdú gaat over verschillende vormen van afwezigheid. In het slotdeel is dat afwezigheid van klank. Prachtig gedaan: tegen een da lontano-achtig, stoffig decor klinkt soms een vleugje cello dat onmiddellijk weer verdwijnt; het ritme is verstard tot even monotone als dreigende kwarten. Luis de Pablo’s ‘Eleison’ ten slotte is door zijn lyriek een gebeurtenis. En uitstekend gecomponeerd, met traditionele romantische gebaren.

Stephen Westra

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht