9 "Cari giorni" Romanza der Ines (Original Version) — BARTOLI,CECILIA 005:33
10 Una voce poco fa (Act 1) — BARTOLI,CECILIA 005:39
11 Casta Diva (Act 1) — BARTOLI,CECILIA 006:49
12 Original Version — BARTOLI,CECILIA 004:21
13 4. Pie Jesu (Original Version) — BARTOLI,CECILIA 003:53

Goddelijke kliekjes van Cecilia Bartoli

In de keuken van Decca leverde de chef-kok een meesterstuk. Met opgewarmde kliekjes brouwde hij een culinair hoogstandje. Sospiri heet de nieuwste cd van Cecilia Bartoli: een verzamelalbum met een gouden randje.

door Oswin Schneeweisz

‘Sospiri’ is het Italiaanse woord voor zuchten en er wordt op de gelijknamige cd wat afgezucht en -geleden. Het kan niet op. Händels aria ‘Ombra mai fu’, Bellini’s ‘Ah, non credea mirarti’ (uit La sonnambula) en ‘Casta diva’ (uit Norma): het geweeklaag is niet van de lucht.
Meestal hebben verzamel-cd’s met heruitgaven weinig toegevoegde waarde. In dit geval ligt dat anders. Bartoli heeft zich de afgelopen jaren uitsluitend beziggehouden met bijzondere cd-projecten. Slechts eenmaal per jaar kwam er een (vaak thematische) cd uit. Bartoli: ‘Ik maak liever één cd-project per jaar dat echt bijzonder is. Met mijn Vivaldi-album en de Italiaanse aria’s van Gluck heb ik de minder bekende kanten van een bekende componist belicht.
De cd met muziek van Salieri past ook in die traditie. Ik vind het leuk om dingen te ontdekken en die vervolgens met het publiek te delen. Dat is voor mij zowel een artistieke als een intellectuele behoefte.’ Een verzamelalbum geeft een goed beeld van al die projecten en vormt zodoende een aardige aanvulling op het bestaande aanbod.
Overigens bestaat Sospiri niet alleen uit oude opnamen. Bartoli doet ook nu weer wat ze niet laten kan en voegde twee cd-premières toe, onder meer een prachtige aria van Leonardo Vinci (1696-1730). Vinci’s ‘Cervo in bosco’ (uit de opera Medo) was ooit de lijfaria van de legendarische castraat Farinelli, maar Bartoli weet er ook raad mee. Het is een feest om naar te luisteren.
Drie jaar geleden parkeerde Bartoli haar Bartmobile voor het Concertgebouw in Amsterdam. Met deze tot museumbus omgebouwde vrachtwagen toerde ze door Europa om haar cd rond de legendarische zangeres Maria Malibran te promoten. Te midden van brieven, foto’s en andere Maria-snuisterijen ontving Bartoli de pers. Welke andere zangeres zou zoiets verzinnen? Met een museumbus de wereld rond. Typisch Bartoli. Muziek is haar missie en het klinkend resultaat mag er zijn. Luister naar Bartoli’s ‘Casta diva’. Zelden is deze aria intiemer en ingetogener uitgevoerd.
Het ‘kleine’ orkest, de houten fluit, de lage mezzo-stem van Bartoli: alles is pianissimo en sotto voce. Een aanpak die haaks staat op de moderne uitvoeringstraditie, waar het toch meestal gaat om het grote dramatische gebaar. Sospiri belicht niet alleen haar opera-oeuvre, ook uit het religieuze repertoire werd een selectie gemaakt. De tweede cd bevat werken als Bachs ‘Qui sedes’ (Mis in b), Mozarts ‘Laudate dominum’, het ‘Ave Maria’ in een orkestbewerking van Gounod en het ‘Pie Jesu’ uit het Requiem van Fauré. In de aria-achtige werken als het ‘Ave Maria’ en het ‘Pie Jesu’ horen we Bartoli op haar best. Maar de religieuze muziek van Bach en Mozart: dat is een ander verhaal. Jammer van dat topzware vibrato en de vaak galmende opname. Maar ach... niemand is perfect, ook de beste mezzo van deze eeuw niet.