Terug naar het overzicht
cover
Mozart, Wolfgang Amadeus Sonates voor fortepiano en viool KV 454, 379 & 296, Zes variaties over ‘Au bord d’une fontaine’ KV 360
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Mozart, Wolfgang Amadeus

Sonates voor fortepiano en viool KV 454, 379 & 296, Zes variaties over ‘Au bord d’une fontaine’ KV 360

0093046749422

Componist Mozart, Wolfgang Amadeus
Titel Sonates voor fortepiano en viool KV 454, 379 & 296, Zes variaties over ‘Au bord d’une fontaine’ KV 360
Artiest Müllejans, Petra \ Bezuidenhout, Kristian
Artikel nr. 467494288023
EAN Code 0093046749422
Aantal CD's 1
Label HARMONIA G - O HARMONIA MUNDI
Releasedatum 2009-03-01
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Largo - Allegro — MULLEJANS BEZUIDENHOUT 007:51
2 2. Andante — MULLEJANS BEZUIDENHOUT 008:05
3 3. Allegretto — MULLEJANS BEZUIDENHOUT 007:20
4 1. Adagio - — MULLEJANS BEZUIDENHOUT 006:07
5 Allegro — MULLEJANS BEZUIDENHOUT 004:20
6 2. Thema: andantino cantabile — MULLEJANS BEZUIDENHOUT 009:30
7 Thema: Andantino — MULLEJANS BEZUIDENHOUT 012:16
8 1. Allegro vivace — MULLEJANS BEZUIDENHOUT 006:35
9 2. Andante sostenuto — MULLEJANS BEZUIDENHOUT 006:06
10 3. Rondeau: Allegro — MULLEJANS BEZUIDENHOUT 004:29

Kristian Bezuidenhout is de nieuwe ster onder de fortepianisten. Hij dirigeert terwijl hij speelt en improviseert er in stijl lustig op los. Met zijn waanzinnige flexibiliteit kan hij het heft in handen nemen en het volgende moment de rollen omdraaien en in de huid kruipen van zijn partner, solist of een heel orkest, maakt niet uit. Op dit Mozartdebuut bij Harmonia Mundi is de violiste en dirigente Petra Müllejans zijn ideale tegenspeelster. Bezuidenhout treedt geregeld op met haar beroemde Freiburger Barockorchester en uit die ontmoetingen is nu deze feestelijke ‘Mozart a due’ voortgevloeid. ‘Let eens op’, adviseert Bezuidenhout in het boekje (hij schrijft even aanstekelijk als hij speelt!), ‘hoe doortastend Mozart de verschillende kleuren van de pianoregisters uitbuit, van het fagot-achtige grauwen in de bas tot aan de lichte, delicate tonen van de hoge discant.’ Ja, zó hoort een fortepiano te klinken om echt te kunnen matchen met de viool. Zó worden toehoorders meegezogen in de Sonate KV 379, die Mozart volgens eigen zeggen in een uurtje uit zijn mouw schudde en waarvan hij uit tijdgebrek zijn pianopartij niet noteerde maar gewoon uit zijn hoofd speelde. ‘Dat Allegro’, schrijft Bezuidenhout bewonderend, ‘daar hoor ik de razernij van de versmade Elettra uit Idomeneo in terug.’ Die opera gonsde nog na in Mozarts oren, vandaar.

Marijke Schouten

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht