0028948569434
Componist | Mieczysław Weinberg |
Titel | Sonatas for Violin Solo |
Artiest | Gidon Kremer |
Artikel nr. | 0002705ECM |
EAN Code | 0028948569434 |
Aantal CD's | 1 |
Label | ECM NEW SERIES |
Releasedatum | 2022-02-18 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Sonata No. 3, Op. 126 — GIDON KREMER | 022:25 |
2 | I. Monody (Sonata No. 2, Op. 95) — GIDON KREMER | 001:28 |
3 | II. Rests (Sonata No. 2, Op. 95) — GIDON KREMER | 001:44 |
4 | III. Intervals (Sonata No. 2, Op. 95) — GIDON KREMER | 001:59 |
5 | IV. Replies (Sonata No. 2, Op. 95) — GIDON KREMER | 002:18 |
6 | V. Accompaniment (Sonata No. 2, Op. 95) — GIDON KREMER | 002:41 |
7 | VI. Invocation (Sonata No. 2, Op. 95) — GIDON KREMER | 003:48 |
8 | VII. Syncopes (Sonata No. 2, Op. 95) — GIDON KREMER | 003:23 |
9 | I. Adagio-Allegro (Sonata No. 1, Op. 82) — GIDON KREMER | 005:30 |
10 | II. Andante (Sonata No. 1, Op. 82) — GIDON KREMER | 005:38 |
11 | III. Allegretto (Sonata No. 1, Op. 82) — GIDON KREMER | 003:47 |
12 | IV. Lento (Sonata No. 1, Op. 82) — GIDON KREMER | 005:05 |
13 | V. Presto (Sonata No. 1, Op. 82) — GIDON KREMER | 005:43 |
“Ik put inspiratie uit een grote kookpot, waarin al mijn thema’s liggen te sudderen. Want voor mij is de melodie het allerbelangrijkste. Melodie geeft muziek haar identiteit”, aldus Mieczyslaw Weinberg (1919-1996). Nadat deze Poolse pianist en componist in 1939 uit Warschau was gevlucht voor de nazi’s, studeerde hij in Minsk bij Vladislav Zolotarjov, een leerling van Rimsky-Korsakov en Balakirev. Maar toen de Duitsers Rusland binnenvielen vluchtte Weinberg met vele Joodse kunstenaars en intellectuelen naar Tasjkent. Van daaruit stuurde hij zijn Eerste symfonie op naar Sjostakovitsj, die zo onder de indruk raakte dat hij in 1943 regelde dat Weinberg in Moskou kon komen wonen. Beide componisten raakten goed bevriend. Ze speelden regelmatig partituren op twee piano’s door, inspireerden elkaar en voerden samen hun werken uit bij de verplichte keuringen van de componistenbond. Al eerder nam Quatuor Danel de zeventien strijkkwartetten van Weinberg op. Nu breekt violist Gidon Kremer (1947) een uitzonderlijk geïnspireerde lans voor de drie solosonates, waarmee Weinberg de hoogstaande traditie van Bachs Zes sonates en partita’s voor viool solo en de solosonates van Ysaÿe naar de naoorlogse tijd ‘vertaalde’. Kremer verklankt deze radicaal expressieve solowerken in hun naakte kwetsbaarheid én emotionele diepgang.
Wenneke Savenije (Klassieke Zaken 1-2022)