0723385442226
Componist | Beethoven |
Titel | Sonatas for piano and violin op 24 no. 1, no. 5, no. 10 |
Artiest | Rachel Podger / Christopher Glynn |
Artikel nr. | 0044222CCSSA |
EAN Code | 0723385442226 |
Aantal CD's | 1 |
Label | CHANNEL CLASSICS |
Releasedatum | 2022-04-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | I. Allegro con brio — Rachel Podger; Christopher Glynn | 007:58 |
2 | II. Tema con variazioni. Andante con moto — RACHEL PODGER - CHRISTOPHER GLYNN | 006:22 |
3 | III. Rondo. Allegro — RACHEL PODGER - CHRISTOPHER GLYNN | 004:31 |
4 | I. Allegro — Rachel Podger; Christopher Glynn | 008:54 |
5 | II. Adagio molto espressivo — RACHEL PODGER - CHRISTOPHER GLYNN | 005:21 |
6 | III. Scherzo. Allegro molto - Trio — RACHEL PODGER - CHRISTOPHER GLYNN | 001:16 |
7 | IV. Rondo. Allegro ma non troppo — RACHEL PODGER - CHRISTOPHER GLYNN | 006:16 |
8 | I. Allegro moderato — Rachel Podger; Christopher Glynn | 010:06 |
9 | II. Adagio espressivo — RACHEL PODGER - CHRISTOPHER GLYNN | 005:38 |
10 | III. Scherzo. Allegro (G minor) - Trio — RACHEL PODGER - CHRISTOPHER GLYNN | 001:52 |
11 | IV. Poco Allegretto — RACHEL PODGER - CHRISTOPHER GLYNN | 008:12 |
Vorig jaar verscheen een cd met door de Britse musicoloog Timothy Jones voltooide sonatefragmenten van Mozart; de ‘onovertroffen Britse glorie van de historische vioolpraktijk’ (aldus The Times). Rachel Podger werkte hierop voor het eerst samen met fortepianist Christopher Glynn, nadat ze eerder alle Mozartsonates opgenomen had met Gary Cooper. De cd werd jubelend ontvangen en inmiddels is het duo Podger-Glynn nieuwe veelbelovende wegen ingeslagen met Beethovens sonates nummer 1, 5 en 10 voor viool en piano. Podger koos voor haar eerste Beethovenopname ongetwijfeld deze sonates omdat ze het dichtst bij de geest van Haydn en Mozart liggen – al is Beethoven in zijn laatste vioolsonate op. 96 zijn twee voorgangers al ver voorbij – maar die voorzichtigheid blijkt nergens voor nodig. Samen met Glynn maakt ze van deze sonates net zoals in de Mozartsonates intieme huismuziek die aan alle kanten uit de luidsprekers spat. Dat is mede te danken aan de prachtige Stradivarius die Podger bespeelt en aan de Erard uit 1840, maar uiteraard is het vooral het sprankelende spel van de twee Engelse musici die Beethoven het elan geven dat bij deze werken hoort. Luister, ga overstag en hoop dat de andere zeven sonates gespeeld door dit duo snel volgen.
Paul Janssen (Klassieke Zaken 2/3-2022)