Terug naar het overzicht
cover
Mozart Sonata KV 454 e.a.
€ 19,99 € 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Mozart

Sonata KV 454 e.a.

0190295828431

Componist Mozart
Titel Sonata KV 454 e.a.
Artiest Wildschut, Noa / Ish-Hurwitz, Yoram / Netherlands Chamber Orchestra
Dirigent Nikolic, Gordan (viool)
Artikel nr. 0190295828431
EAN Code 0190295828431
Aantal CD's 2
Label PLG UK Classics
Releasedatum 2017-09-22
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Allegro aperto - Adagio - Allegro aperto — WILDSCHUT,NOA 011:15
2 2. Adagio — WILDSCHUT,NOA 012:28
3 3. Rondo: Tempo di minuetto — WILDSCHUT,NOA 010:31
4 Adagio für Violine und Orchester E-Dur KV 261 — WILDSCHUT,NOA 009:17
5 1. Largo - Allegro — WILDSCHUT,NOA 007:35
6 2. Andante — WILDSCHUT,NOA 009:06
7 3. Allegretto — WILDSCHUT,NOA 006:59
1 1. Allegro aperto (Auszug) — WILDSCHUT,NOA
2 1. Allegro (Auszug) — WILDSCHUT,NOA
3 3. Allegretto (Auszug) — WILDSCHUT,NOA
4 Interview mit Gordan Nikolic — WILDSCHUT,NOA
5 Interview mit Noa Wildschut — WILDSCHUT,NOA

2017 lijkt het jaar van Noa Wildschut te worden. Niet alleen draait dit najaar de documentaire A Family Quartet in vele bioscopen, ook haar zeer luxe uitgegeven debuut-cd is een schot in de roos. De 16-jarige violiste presenteert zich in al haar jeugdigheid met het Vijfde vioolconcert van Mozart en diens Vioolsonate nr. 32. ‘Verrukkelijk’, noemt ze Mozarts Vijfde, dat ze samen met het Nederlands Kamerorkest onder Gordan Nikolíc opgenomen heeft. ‘Het is het concert met de meeste humor, bijna een soort opera, een verhaal dat verteld wordt.’ Een extra bijzonderheid is dat ze de sonate samen met Yoram Ish-Hurwitz speelt. Hij is haar oom.

Aangenaam Klassiek 2017

INTERVIEW

Noa Wildschut; een nieuwe kleur in de muziekwereld
Nederland is een goede voedingsbodem voor internationaal aansprekende vioolsolisten. En dat zal nog wel even zo blijven. Vooral nu de jongste loot aan de stam zich officieel op de cd-markt heeft gemeld, want het sprankelende cd-debuut van Noa Wildschut is meer dan veelbelovend.

Ze is pas zestien jaar, maar ze legt volgens haar oom, collega en begeleider Yoram Ish-Hurwitz een enorme diepte aan de dag. “Ze is jong en enthousiast, maar ze heeft een enorme intensiteit als ze speelt. Heel inspirerend”, vindt de pianist. “Ondanks haar leeftijd klinkt haar spel enorm rijp. Ze is echt een nieuwe kleur in de muziekwereld.”

Yoram Ish-Hurwitz begeleidt Noa Wildschut op haar officiële cd-debuut in Mozarts Sonate nr. 32 in Bes-groot, KV 454. Al is begeleiden een te bescheiden woord. Het is een intens samenspel, een verhaal dat door de piano en de viool als gelijkwaardige vertellers gepresenteerd wordt. “Ik ken Yoram al mijn hele leven”, zegt Noa over de muzikale band. “We zijn pas serieus samen gaan spelen toen ik een jaar of twaalf was, maar we zijn echt familie. We begrijpen elkaar direct en hebben vergelijkbare ideeën. Hij is een enorme steun voor mij.” Dat speelplezier is er ook in Mozarts Vijfde vioolconcert, waarmee de cd opent. “Mozarts Vijfde vioolconcert bevat zoveel humor”, verklaart de jonge violiste haar keuze. “Het is bijna een soort opera met allemaal verschillende karakters. Mozart vertelt echt een verhaal.”

Op dertienjarige leeftijd werd Noa Wildschut al benaderd door Warner Classics, maar pas toen ze vijftien was voelde ze zich sterk genoeg om de wereld van de klassieke muziek ook op cd te betreden. Dat haar eerste cd een Mozart-cd zou worden, stond eigenlijk al vast. Ze draagt Mozart in haar hart sinds ze op negenjarige leeftijd de internationale aandacht op zich vestigde door met haar vertolking van het Tweede vioolconcert de Louis Spohr Competitie in Weimar te winnen. “Ik voel me erg door Mozart aangetrokken. Mozart beschouw ik als een apart en eigenzinnig figuur vol humor. Dat zit ook in zijn muziek. En ik wilde graag verschillende kanten van mijzelf en Mozart laten horen. Vandaar dat ik een concert naast een sonate heb gezet. Orkestmuziek naast kamermuziek.”

Een goede keus, zo lijkt het. Want hoewel de lichtheid en het plezier de gehele cd aanwezig zijn, klinkt het vioolconcert uitbundiger dan de sonate. Alsof ze de extraverte Mozart en de meer in zichzelf gekeerde Mozart op één cd heeft willen vangen. En zoals vaststond dat ze Mozarts sonate met haar oom op zou nemen, stond het voor haar vast dat Gordan Nikolic en het Nederlands Kamerorkest een aandeel zouden leveren in haar vertolking van het vioolconcert. “Ik voel een enorme klik met Gordan. Heel inspirerend. We hebben ook heel veel plezier gehad tijdens de opname.”

Toch is het niet alleen het jeugdige elan dat deze cd onderscheidt van de vele andere opnamen. Noa Wildschut heeft het lef gehad om direct een eigen signatuur aan het vioolconcert te geven. Samen met componist Max Knigge creëerde ze eigen cadensen voor alle delen. “Zo ging het in de tijd van Mozart ook”, zegt ze beslist. “De cadensen waren het moment om een eigen draai aan het werk te geven. Die gewoonte wil ik laten herleven.”

Paul Janssen (5-2017)

  • cover
  • cover

Terug naar het overzicht