Terug naar het overzicht
cover
Oestvolskaja, Galina Sonata for Violin and Piano e.a. - Kopatchinskaja
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Oestvolskaja, Galina

Sonata for Violin and Piano e.a. - Kopatchinskaja

0028948108831

Componist Oestvolskaja, Galina
Titel Sonata for Violin and Piano e.a. - Kopatchinskaja
Artiest Kopatchinskaja, Patricia \ Hinterhäuser, Markus \ Bieri, Reto
Artikel nr. 4810883ECM
EAN Code 0028948108831
Aantal CD's 1
Label ECM New Series
Releasedatum 2014-09-12
# Titel & Artiest Tijd
1 1 Sonata for violin and piano — Patricia Kopatchinskaja / Markus Hinterhäuser/ Reto Bieri
2 Trio for clarinet, violin and piano — Patricia Kopatchinskaja / Markus Hinterhäuser/ Reto Bieri
3 Trio for clarinet, violin and piano — Patricia Kopatchinskaja / Markus Hinterhäuser/ Reto Bieri
4 Trio for clarinet, violin and piano — Patricia Kopatchinskaja / Markus Hinterhäuser/ Reto Bieri
5 Duet for violin and piano — Patricia Kopatchinskaja / Markus Hinterhäuser/ Reto Bieri

Galina en Unsuk; twee werelden

Even terug naar januari 1996. Opeens zat ze vlak voor me. Aan de andere kant van het gangpad, op nauwelijks twee meter afstand. Galina Oestvolskaja was voor de tweede en laatste keer in het Concertgebouw. De ovatie die de ‘kluizenares’ uit Sint-Petersburg een jaar eerder kreeg na de Nederlandse première van haar Derde symfonie (door het Concertgebouworkest onder Gergiev) was kennelijk goed bevallen. Op haar 76ste durfde ze de reis opnieuw aan. Een historisch moment. Ik was er zo enthousiast over dat het me bijna de kop kostte als muziekcriticus van de Volkskrant.

Tenminste, dat eisten sommige lezers. Die niet gediend waren van mijn misschien wat al te expliciete, ironisch getinte verslag van haar plotselinge verschijning en gedrag op het podium. Na de première van haar Tweede symfonie (Ware, eeuwige genade) speelde zich in het Concertgebouw ongeveer hetzelfde tafereel af als na haar Derde. “De dodelijk verlegen Oestvolskaja”, schreef ik , “werd omstandig toegejuicht door het publiek en al even uitbundig gekust door (dirigent) Rostropovitsj. Die haar duidelijk maakte dat ze ook een buiginkje in de richting van het orkest moest maken”.

Had ik niet zó mogen opschrijven, vond men. Hoe dan ook: al in 1989 was ze dé ontdekking van het Holland Festival. Door Elmer Schönberger werd ze treffend geïntroduceerd als ‘de vrouw met de hamer’. Wat duidt op de brutale en soms oorverdovende klappen die ze kan uitdelen – in haar even betoverende als bewust ‘vierkante’ composities, wel te verstaan! Maar Oestvolskaja heeft ook een andere kant: ze creëert naast aangrijpende verstilling ook ijzingwekkend stille passages die je niet onberoerd laten.

Maar daarvoor heb je vertolkers nodig die dit merkwaardige idioom verstaan en dat ook met grote concentratie kunnen overbrengen. Reinbert de Leeuw is zo iemand. Hij gelooft heilig in het uitzonderlijke talent van de in 2006 overleden Russin. Violiste Patricia Kopatchinskaja en pianist Markus Hinterhäuser tonen in hun recente cd dat ze op hetzelfde uitzonderlijke niveau zitten. Zo en niet anders moet de muziek van Galina Oestvolskaja worden gebracht. De Sonate en het Duet uit 1952 respectievelijk 1964 en het Trio voor viool, klarinet en piano uit 1949 houden onafgebroken je aandacht vast. Mede dankzij een sublieme (en sfeervolle) registratie van ECM Records.

Hoewel je bij Oestvolskaja nauwelijks nog waarneemt dat ze ooit leerlinge van Sjostakovitsj was, zo duidelijk klinkt de muzikale erfenis van György Ligeti door in het inmiddels indrukwekkende oeuvre van Unsuk Chin. Met haar Vioolconcert baarde de in Berlijn wonende Zuid-Koreaanse een jaar of vijftien geleden nogal wat opzien. Al was het alleen maar vanwege de gigantische prijs (de Grawemeyer Award) die ze er mee binnenhaalde. Als je niet beter wist zou je zweren dat haar Pianoconcert uit de jaren negentig mede door haar leermeester is vormgegeven. Toch gaat het om een briljant, extravert en speels werk dat – groot contrast met Oestvolskaja – het imago van een vrouw van de wereld heeft. In combinatie met Chins al even spraakmakende en indringende Celloconcert (het eerste meesterwerk uit deze eeuw, las ik ergens) en een recent concertstuk voor het Chinese mondorgel (de sheng) heeft Deutsche Grammophon een fascinerend pakket samengesteld. Allemaal wereldpremières op cd en gespeeld door de solisten voor wie deze concerten bestemd waren. De inmiddels 53-jarige Chin is gewoon niet meer weg te denken uit de top van het Europese muziekleven.

Hans Heg (6-2014)

  • cover
Terug naar het overzicht