Terug naar het overzicht
cover
Holt, Simeon ten Solo Piano Music Volumes I – V
€ 21,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Holt, Simeon ten

Solo Piano Music Volumes I – V

5029365943420

Componist Holt, Simeon ten
Titel Solo Piano Music Volumes I – V
Artiest Veen, Jeroen van
Artikel nr. 0009434
EAN Code 5029365943420
Aantal CD's 5
Label BRILLIANT CLASSICS
Releasedatum 2013-02-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Section 1 — JEROEN VAN VEEN 015:29
2 Section 20 — JEROEN VAN VEEN 025:31
3 Section 74 — JEROEN VAN VEEN 011:43
4 Section 88 — JEROEN VAN VEEN 011:09
5 Section 91 — JEROEN VAN VEEN 005:19
6 Section 95 — JEROEN VAN VEEN 009:01
1 1. Sostenuto — JEROEN VAN VEEN 010:04
2 2. Andante moderato, giusto — JEROEN VAN VEEN 007:56
3 3. Adagio, agitato — JEROEN VAN VEEN 003:50
4 4. Lento sostenuto — JEROEN VAN VEEN 009:41
5 5. Molto allegro giusto — JEROEN VAN VEEN 011:25
6 Aforisme Nr. 2 (1974) — JEROEN VAN VEEN 004:01
1 Section 1 — JEROEN VAN VEEN 032:55
2 Section 61 — JEROEN VAN VEEN 005:50
3 Section 72 — JEROEN VAN VEEN 008:56
4 Section 89 — JEROEN VAN VEEN 008:05
5 Section 93 — JEROEN VAN VEEN 011:55
1 Section 1 — JEROEN VAN VEEN 026:32
2 Section 26 — JEROEN VAN VEEN 006:05
3 Section 44 — JEROEN VAN VEEN 009:28
4 Section 68 — JEROEN VAN VEEN 003:51
5 Solo Devil's Dance Nr. 1 (1959) — JEROEN VAN VEEN 004:10
1 Section 1 — JEROEN VAN VEEN 025:55
2 Section 73 — JEROEN VAN VEEN 007:10
3 Section 104 — JEROEN VAN VEEN 005:23
4 Section 1 — JEROEN VAN VEEN 017:49
5 Section 29 — JEROEN VAN VEEN 020:52

Een feest. Een box met vijf cd’s ter gelegenheid van de negentigste geboortedag van Simeon ten Holt op 24 januari van dit jaar. De selectie, altijd vatbaar voor discussie, bevat een karakteristiek deel van zijn pianomuziek. Jeroen van Veen, die Simeon ten Holt leerde kennen in 1997, staat garant voor een integere en gloedvolle uitvoering. Alleen de Solo Devil’s Dance I en Aforisme II dateren uit de periode voor het verschijnen van Canto Ostinato in 1979, maar kunnen desalniettemin niet gerekend worden tot wat Ten Holt zijn formalistische werk noemde. Daarmee bedoelde hij de stukken die hij schreef ‘onder de seriële terreur.’ Het gevoelige Natalon in E ontstond toen de partituur van Canto voltooid was, maar de muziek ervan was nog maar nauwelijks gehoord. Ten Holt, altijd al autodidact, volgde naar eigen zeggen een door het innerlijk kompas gestuurde richtlijn, een werkwijze die hij sindsdien nog zou versterken. Terwijl hij op zoek naar interactie de uitvoerende(n) een zekere vrijheid liet, werd zijn muzikale  eigenheid in stukken zoals Eadem sed aliter (Hetzelfde maar anders) alleen maar duidelijker. In de serie duivelsdansen klinkt steeds meer virtuositeit en steeds meer Simeon ten Holt.

Barend Linders (2-2013)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht