Terug naar het overzicht
cover
Ysaÿe, E. Six Sonatas for Solo Violin, Op. 27
€ 9,99 € 19,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Ysaÿe, E.

Six Sonatas for Solo Violin, Op. 27

0691062053624

Componist Ysaÿe, E.
Titel Six Sonatas for Solo Violin, Op. 27
Artiest Saeijs, Frederieke
Artikel nr. 0000536CKD
EAN Code 0691062053624
Aantal CD's 1
Label LINN RECORDS
Releasedatum 2017-10-01
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Grave: Lento assai — SAEIJS,FREDERIEKE 005:52
2 2. Fugato: Molto moderato — SAEIJS,FREDERIEKE 004:56
3 3. Allegretto poco scherzoso: Amabile — SAEIJS,FREDERIEKE 004:48
4 4. Finale con brio: Allegro fermo — SAEIJS,FREDERIEKE 003:17
5 1. Obession (Prélude): Poco vivace — SAEIJS,FREDERIEKE 002:46
6 2. Malinconia: Poco lento — SAEIJS,FREDERIEKE 003:38
7 3. Danse des ombres (Sarabande): Lento — SAEIJS,FREDERIEKE 004:56
8 4. Les furies: Allegro furioso — SAEIJS,FREDERIEKE 003:27
9 Sonate für Violine solo d-moll op. 27 Nr. 3 "Ballade" — SAEIJS,FREDERIEKE 008:46
10 1. Allemanda: Lento maestoso — SAEIJS,FREDERIEKE 007:04
11 2. Sarabande: Quasi lento — SAEIJS,FREDERIEKE 003:37
12 3. Finale: Presto ma non troppo — SAEIJS,FREDERIEKE 003:55
13 1. L'Aurore: Lento assai — SAEIJS,FREDERIEKE 005:35
14 2. Danse rustique — SAEIJS,FREDERIEKE 006:49
15 Sonate für Violine solo E-Dur op. 27 Nr. 6 — SAEIJS,FREDERIEKE 008:26

Met een cd gewijd aan de zes sonates voor soloviool die Eugène Ysaÿe in 1923 componeerde wist violiste Frederieke Saeijs veel welverdiende internationale aandacht te genereren. De wijze waarop ze deze sonates met enerzijds allerhande verwijzingen naar muziek uit het verleden en anderzijds duizelingwekkende viooltechnieken tot leven wekte, dwong respect en enthousiasme af. De Volkskrant vatte dat enthousiasme kernachtig samen: ‘Saeijs’ uitvoering valt vanaf de eerste maten op door zijn grote helderheid, maar gaandeweg is het nog boeiender te horen wat een fantastisch vertelster-in-muziek hier aan het woord is.’

Aangenaam Klassiek 2017

Het zijn vooral vrouwelijke Nederlandse violisten die tegenwoordig furore maken. Emmy Verhey is helaas gestopt, maar iedereen kent de namen: de een nóg succesvoller dan de ander. Frederieke Saeijs hoort thuis in het rijtje topviolistes. Zij beschouwt haar vertolking van de zes solosonates van Eugène Ysaÿe (1858-1931) als richtinggevend voor haar kunstenaarschap. Wie de cd beluistert, zal dat beamen. De Belg, een van de grootste violisten ooit, was een componist met talent. Ysaÿe droeg elke sonate op aan een beroemde tijdgenoot (Szigeti, Thibaud, Enesco, Kreisler, Crickboom, Quiroga) en probeerde al componerend ook diens karakter te vatten. Het werd een gevarieerde portrettengalerij. Deze sonates vormen zijn bekendste werk; zes uitdagingen, niet alleen technisch, maar ook omdat ze in diepgang de Sonates en Partita’s van Bach naar de kroon proberen te steken. Als violist moet je ‘eraan toe zijn’, boven de techniek staan met vanzelfsprekende virtuositeit, maar deze muziek gaat dieper. Frederieke Saeijs maakt haar ambitie helemaal waar. In haar schijnbaar moeiteloze handen krijgt deze muziek vleugels, de intensiteit en expressiviteit kennen geen grenzen. Je zou willen dat Ysaÿe het niet bij zes sonates had gelaten.

Gerard Scheltens (6-2015)

SPECIAL

Nationaal Muziekinstrumenten Fonds biedt instrumenten een waardige toekomst

Op een steenworp afstand van de Amsterdamse Oude Kerk zitten ze. Maar om instrumenten te zien hoef je daar niet heen. “Het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds is geen museum”, zegt collectiebeheerder Frits Schutte. “Onze instrumentenkamer meet pakweg vier bij vijf meter.”

Het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds is geen museum, maar een organisatie die instrumenten in bruikleen geeft aan musici die zich de aanschaf niet kunnen veroorloven. Waar komen die instrumenten zoal vandaan?

“Dankzij particulieren en particuliere fondsen hebben wij een verzameling instrumenten”, zegt collectiebeheerder Frits Schutte. “We ontvangen schenkingen en bruiklenen in natura, maar ook in geld. Sommige particulieren hebben een instrument dat hen dierbaar is en zeggen: we willen het niet verkopen want dan komt het in de handel en dan gaan anderen er nog tig keer aan verdienen. Mensen weten ons inmiddels heel goed te vinden en dat geeft soms verrassende contacten. Er was bijvoorbeeld een mevrouw die op sterven lag, ze verbleef al in een hospice. Haar viool, een Landolfi, kende ze al vanaf haar peutertijd, toen ze met haar moeder in een interneringskamp zat. Soms mocht haar moeder daar spelen en zo werd die viool voor hen een ongelooflijke steun en toeverlaat. Die mevrouw deed daarom in haar laatste levensdagen haar best om het instrument een mooie bestemming te geven. Wij waren zo’n geruststelling voor haar, zei ze. Op diezelfde viool speelt nu Amarins Wierdsma.”

“Een instrument wordt nooit verkocht, ook niet als musici het eenmaal kunnen betalen. Het blijft bij ons in de collectie. Dat wil de schenker ook, dat er steeds door anderen op wordt gespeeld. De collectie groeit tegenwoordig mondjesmaat. Vroeger ging dat sneller, nu kunnen en moeten we selectief zijn. We zijn in 1988 begonnen en hebben er nu zo’n vierhonderd. Veel strijkinstrumenten, maar toch ook zo’n vijfenveertig vleugels en acht harpen, naast andere instrumentgroepen. We bezitten ook vier fortepiano’s. Eentje uit circa 1795, helemaal gerestaureerd door Jan Willem Steffelaar, een fantastisch instrument. De schenker wilde er - wacht, ik pak het citaat erbij - ‘een waardige muzikale toekomst voor garanderen’. Wel, dat is gelukt. Het staat nu op het Conservatorium van Amsterdam - een uitzondering hoor, want bijna altijd gaat het bij ons om individuele musici. Het conservatorium heeft een opleiding waarin iedere periode in de ontwikkeling van het toetsinstrument een rol speelt. Deze fortepiano vult een hiaat. Een mooie plek, vindt ook de schenker.”

“Bijzonder zijn twee zeldzame strijkstokken van de bouwer Nikolai Kittel. Met een ervan speelt Joachim Eijlander, die een Chiochi-cello van ons in bruikleen heeft. Joachim had wat moeite met bepaalde aspecten van de cello en dacht in eerste instantie dat het aan het instrument lag. Toen hij de Kittel-stok uitprobeerde, belde hij na een paar dagen op om te zeggen dat ineens alle problemen waren verdwenen!”

“We doen ook aankopen, wanneer we zien dat we een musicus anders voor jaren op de wachtlijst moeten zetten. Dat was het geval bij Frederieke Saeijs. We zijn samen naar een handelaar in München gevlogen om violen te bekijken en te bespelen. Het klikte meteen bij de Pietro Guarneri en die hebben we toen aangekocht. Kijk, zelf op zoek gaan, hoort er soms ook bij. Verder hebben we ook veel opdrachten geplaatst, doorgaans bij Nederlandse instrumentenbouwers.”

“Maar meestal gaat het dus om schenkingen, met soms een extra bepaling. Bijvoorbeeld: hier mogen alleen darmsnaren op. Zulke dingen. Iedereen die in het Nederlandse muziekleven actief is, kan bij ons terecht. En als studenten uitwaaieren naar het buitenland, is dat geen enkel probleem.”

Jos van der Zanden (6-2015)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht