Terug naar het overzicht
cover
Hasse, J.A. Siroe, Re Di Persia
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Hasse, J.A.

Siroe, Re Di Persia

0028947867685

Componist Hasse, J.A.
Titel Siroe, Re Di Persia
Artiest Cencic, Max Emanuel \ Lezhneva, Julia \ Fagioli, Franco e.a. \ Armonia Atenea
Dirigent Petrou, George
Artikel nr. 478676800289
EAN Code 0028947867685
Aantal CD's 2
Label DECCA
Releasedatum 2014-10-31
# Titel & Artiest Tijd
1 Sinfonia Part 1 - Vivace e staccato (Dresden Version, 1763) — CENCIC,MAX 002:02
2 Sinfonia Part 2 - Un poco lento (Dresden Version, 1763) — CENCIC,MAX 002:12
3 Sinfonia Part 3 (Dresden Version, 1763) — CENCIC,MAX 001:52
4 "Figli, di voi non meno che del regno son padre" (Act 1) — CENCIC,MAX 003:57
5 "Se il mio paterno amore Cosroe" (Act 1) — CENCIC,MAX 004:42
6 "E puoi senza arrossirti fissar, Medarse?...Parti; non l'irritar; lasciami seco...Bell'Emira adorata — CENCIC,MAX 002:14
7 "D'ogni amator la fede" (Act 1) — CENCIC,MAX 004:54
8 "Siroe, non parli?...Di te, germana, in traccia sollecito ne vengo" (Act 1) — CENCIC,MAX 001:44
9 "O placido il mare lusinghi la sponda" (Act 1) — CENCIC,MAX 005:01
10 "Non tradirò per lei l'amicizia e il dover" (Act 1) — CENCIC,MAX 000:49
11 "Contente non siete d'un povero core" (Act 1) — CENCIC,MAX 005:50
12 "Dall'insidie d'Emira si tolga il genitor...Che da un superbo figlio prenda leggi il mio cor..Un fog — CENCIC,MAX 003:54
13 "La sorte mia tiranna" (Act 1) — CENCIC,MAX 006:14
14 "Olà, s'osservi il prence...Avresti mai creduto in Siroe un traditor?...Senza mistero o Prence così — CENCIC,MAX 001:47
15 "Fra l'orror della tempesta" (Act 1) — CENCIC,MAX 005:47
16 "Alfin, Laodice, sei vendicata" (Act 2) — CENCIC,MAX 001:37
17 "Mi lagnerò tacendo" (Act 2) — CENCIC,MAX 007:45
18 "Tutto si soffra in pace...Che fai, superbo?" (Act 2) — CENCIC,MAX 001:52
19 "Mi credi infedele" (Act 2) — CENCIC,MAX 003:39
20 "Pensoso è il re...Signore - Oh dei!" (Act 2) — CENCIC,MAX 001:22
21 "Sgombra dall'anima tutto il timor" (Act 2) — CENCIC,MAX 004:20
22 "Non è picciola sorte" (Act 2) — CENCIC,MAX 001:29
23 "Tu decidi del mio fato...Più dubitar non posso, è Siroe l'infedel" (Act 2) — CENCIC,MAX 008:50
1 "Mi basta di morir noto a me stesso" (Act 2) — CENCIC,MAX 000:27
2 "Se pugnar non sai col fato" (Act 2) — CENCIC,MAX 007:29
3 "Veglia all'ingresso...Eccomi a' cenni tuoi" (Act 2) — CENCIC,MAX 003:13
4 "Tu di pietà mi spogli" (Act 2) — CENCIC,MAX 003:10
5 "Che risolver degg'io?" (Act 2) — CENCIC,MAX 001:16
6 "Fra dubbi affetti miei" (Act 2) — CENCIC,MAX 004:58
7 "A costei che dirò?" (Act 2) — CENCIC,MAX 002:35
8 "Non vi piacque, ingiusti dei" (Act 2) — CENCIC,MAX 006:22
9 "No no; voglio che mora...Mio re, che fai?" (Act 3) — CENCIC,MAX 001:49
10 "Se il caro figlio vede in periglio" (Act 3) — CENCIC,MAX 003:23
11 "Rendi, o signore...Arasse! Oh cieli!" (Act 3) — CENCIC,MAX 003:49
12 "Che furia, che mostro" (Act 3) — CENCIC,MAX 003:04
13 "Ah, che ristoro invano io cerco al mio dolor" (Act 3) — CENCIC,MAX 000:46
14 "Gelido in ogni vena scorrer mi sento il sangue" (Act 3) — CENCIC,MAX 008:00
15 "Che fai, d'un re tiranno più barbaro ministro?" (Act 3) — CENCIC,MAX 000:56
16 "L'alma a goder prepara" (Act 3) — CENCIC,MAX 005:04
17 "Tutto è in tumulto" (Act 3) — CENCIC,MAX 000:43
18 "Son stanco, ingiusti Numi di soffrir" (Act 3) — CENCIC,MAX 001:25
19 "Vo disperato a morte" (Act 3) — CENCIC,MAX 003:36
20 "Ad insultarmi ancora qui vien Medarse?...Numi! Ognun m'abbandona...Siroe, già so qual sorte sovrast — CENCIC,MAX 001:50
21 "Se l'amor tuo mi rendi" (Act 3) — CENCIC,MAX 003:40
22 "Ah con mio danno imparo che la più certa guida" (Act 3) — CENCIC,MAX 000:49
23 "Torrente cresciuto per torbida piena" (Act 3) — CENCIC,MAX 004:13
24 "Vinto ancor non son io...Padre - Signor" (Act 3) — CENCIC,MAX 001:33
25 "Di tuo amor, mio cor è indegno" (Act 3) — CENCIC,MAX 006:21
26 "Ecco, Persia, il tuo re" (Act 3) — CENCIC,MAX 000:49
27 "I suoi nemici affetti" (Act 3) — CENCIC,MAX 001:14

SPECIAL

The Next Generation - vergeten meesterwerken weer gehoord én gezien
Niemand die klassieke muziek ook maar een klein beetje volgt kan eromheen: barok is booming business. Nog nooit eerder verschenen er zoveel opnames van zoveel verschillende componisten, vaak zelfs in integrale registraties. Een nieuwe generatie musici is opgestaan, die ons beeld van de barokmuziek voorgoed heeft veranderd.

Er is al vaak op gewezen: vooral de enorme ontwikkeling van de countertenor als stemtype heeft een ware revolutie teweeggebracht in onze perceptie van barokmuziek. Nog geen twee decennia geleden was de countertenor maar al te vaak een bleke, krachteloze stem die op weinig enthousiasme kon rekenen bij het publiek. Nu laat een cd als The 5 Countertenors horen wat tegenwoordig mogelijk is: van lage alt tot hoge sopraan, met een grote verscheidenheid aan timbres en dramatisch temperament. Van die generatie countertenors is Max Emanuel Cencic zonder twijfel een van de gepassioneerdste musici. De Kroaat is niet alleen een begenadigd zanger, maar ook een buitengewoon actieve impresario. Hij zorgt ervoor dat vergeten meesterwerken weer gehoord én gezien kunnen worden. Enige tijd geleden was hij de drijvende kracht achter een theaterproductie, inclusief cd-opname, van de herziene versie van de opera Siroe, re di Persia, een fantastisch, dramatisch en kleurrijk werk van Johann Adolf Hasse, dat zowel diens meesterschap als de stijl van de late barok prachtig etaleert.

Het recentste project van Cencic is een productie van Catone in Utica, een opera van Leonardo Vinci, op cd uitgebracht door Decca. Net als op een eerdere opname van Vinci’s opera Artaserse komt in de cast geen enkele vrouw voor; naast twee tenoren zingen vier countertenors de belangrijkste mannen- én vrouwenrollen, een direct gevolg van het verbod van vrouwen op het toneel dat destijds gold in Rome, waar Vinci werkzaam was. Ook in Catone in Utica is een groot verschil merkbaar tussen de huidige generatie artiesten en die van weleer: aan de recitatieven, maar al te vaak afgedaan als noodzakelijk kwaad om van de ene aria naar de andere te geraken, wordt net zoveel zorg en aandacht besteed als aan de aria’s. Hierdoor wordt de dramatische balans van dit soort werken eindelijk in ere hersteld. Het werk eindigt dan ook niet met een flitsende aria en slotkoor, maar met een lang dramatisch recitatief, een sterfscène voor Cato, die door zijn eenvoud des te indrukwekkender is.

Naast het hoge drama van de opera werd er door barokcomponisten ook veel incidentele muziek geschreven voor allerhande gebeurtenissen aan het hof. Verlovingen, huwelijken, verjaardagen en sterfgevallen, bijna alles werd luister bijgezet door een nieuwe compositie. Dat componisten dit genre zeker niet als tweede garnituur composities beschouwden, bewijst een werk als La concordia de’ pianeti, ter gelegenheid van een keizerlijke zwangerschap geschreven door Antonio Caldara. De componist haalt hier alles uit de kast: de vaak verrassend geïnstrumenteerde muziek is afwisselend en inventief, de zangpartijen uitdagend, geschreven voor de grootste vocale sterren van die tijd. De output van componisten als Caldara was fabelachtig, wat betekent dat er nog enorm veel te ontdekken valt. We mogen de huidige generatie barokartiesten dankbaar zijn dat zij ons keer op keer laat kennismaken met zoveel onbekende en fascinerende aspecten van de barok.

Benjamin Rous (4-2015)



Max Emanuel Cencic in de bres voor Hasse

Max Emanuel Cencic, ongetwijfeld een van de opwindendste countertenoren van het moment, brengt graag muziek onder de aandacht die hem na aan het hart ligt. Met zijn recentste projecten, een gloednieuwe opname van de opera Siroe, Re Di Persia en de recital-cd Rokoko, richt hij de schijnwerper op Johann Adolf Hasse.

In de 18e eeuw was Johann Adolf Hasse bij leven een van de meest gevierde en bewonderde componisten van Europa. Hij werd wel ‘vader van de muziek’ (padre della musica) genoemd, en de Italianen noemden hem liefkozend ‘hun geliefde Duitser’ (il caro Sassone). Na zijn dood raakte hij echter al snel in de vergetelheid. Hij heeft lang in de schaduw van Händel gestaan; pas de laatste jaren is er meer serieuze aandacht voor zijn composities. Hoe onterecht die verwaarlozing is, laat Max Emanuel Cencic duidelijk horen met een complete opname van de herziene versie van de opera Siroe, re di Persia in een topbezetting, en met de recital- cd Rokoko, een afwisselende selectie van aria’s die vrijwel de gehele componistenloopbaan van Hasse omspant.

Hasse, zelf een verdienstelijk zanger en muziekdocent, was getrouwd met Faustina Bordoni, een van de beroemdste prima donna’s van de 18e eeuw. Daardoor wist hij als geen ander hoe hij voor de menselijke stem moest componeren. En in Cencic vindt de componist een meer dan waardig voorvechter: de muziek lijkt gemaakt voor zijn formidabele stem. Cencic is een zanger die kracht koppelt aan souplesse, en hij is niet bang om af en toe vocale schoonheid op te offeren voor dramatische waarachtigheid. Hij overtuigt zowel in de tedere puurheid van de langzame muziek als in de virtuoze schittering van de opwindende bravoure-aria’s.

In Siroe vormt Cencic in de titelrol, een ten onrechte van samenzwering tegen zijn vader beschuldigde prins, het nobele rustpunt te midden van oververhitte emoties en intriges. Hem vallen vooral de meer introspectieve aria’s ten deel, terwijl het muzikale trapezewerk door de overige zangers wordt verzorgd. Juan Sancho, Franco Fagioli (ook al zo’n fantastische countertenor!), Mary-Ellen Nesi, Julia Lezhneva en Lauren Snouffer weten wel raad met hun vaak extreem veeleisende partijen, met als gevolg dat in deze Siroe de vocale hoogtepunten elkaar in rap tempo opvolgen. Zonder dat de aria’s meteen makkelijk te onthouden meezingers worden, verbaas je je als luisteraar telkens weer over de manier waarop Hasse de dramatische boog steeds gespannen houdt, en over de finesses die hij in zijn composities weet te leggen, waaronder zijn vaak inventieve orkestratie. Luister bijvoorbeeld ook eens op Rokoko naar de prachtige golvende fagotloopjes in de aria Siam navi all’ onde algenti die de onrustige zee imiteren, of de gedempte hobo’s en hoorns die het lieftallige Notte amica begeleiden.

Beide opnames hebben dan ook nog eens het enorme voordeel van de idiomatische begeleiding onder leiding van dirigent George Petrou; zijn secuur en opzwepend spelende Armonia Atenea mag zich tot de absolute top van de hedendaagse barokorkesten rekenen. Max Emanuel Cencic bewijst het met deze twee opnames overtuigend: de wereld heeft meer Hasse nodig.

Benjamin Rous (6-2014)

  • cover

Terug naar het overzicht