Terug naar het overzicht
cover
Various Silent Dreams
€ 17,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Various

Silent Dreams

0028948560523

Componist Various
Titel Silent Dreams
Artiest Harriet Krijgh / Magda Amara
Artikel nr. 002894856052
EAN Code 0028948560523
Aantal CD's 1
Label Universal
Releasedatum 2021-10-01
# Titel & Artiest Tijd
1 An die Musik, Op. 88 No. 4, D. 547 — Harriet Krijgh, Magda Amara 002:32
2 Nacht und Träume, Op. 43 No. 2, D. 827 — Harriet Krijgh, Magda Amara 003:26
3 Du bist die Ruh', D. 776 — Harriet Krijgh, Magda Amara 004:05
4 Am Tage aller Seelen, D. 343, 'Litanei auf das Fest aller Seelen' — Harriet Krijgh, Magda Amara 003:49
5 Stille Tränen [12 Gedichte, Op. 35] — Harriet Krijgh, Magda Amara 003:15
6 24. Du bist wie eine Blume [Myrthen, Op. 25] — Harriet Krijgh, Magda Amara 001:52
7 2. Auf Flügeln des Gesanges, MWV K86 [6 Songs, Op. 34] — Harriet Krijgh, Magda Amara 002:33
8 5. Venetianisches Gondellied, MWV K114 [6 Lieder, Op. 57] — Harriet Krijgh, Magda Amara 001:56
9 1. Wie Melodien zieht es mir [5 Lieder, Op. 105] — Harriet Krijgh, Magda Amara 001:39
10 2. Lerchengesang [4 Gesänge, Op. 70] — Harriet Krijgh, Magda Amara 002:27
11 7. Le colibri [7 Mélodies, Op. 2] — Harriet Krijgh, Magda Amara 002:37
12 Les chemins de l'amour, FP 106 — Harriet Krijgh, Magda Amara 003:29
13 I Remember a Wonderful Moment — Harriet Krijgh, Magda Amara 003:32
14 10. The Lark [A Farewell to Saint Petersburg] — Harriet Krijgh, Magda Amara 003:48
15 7. How Fair This Spot [12 Romances, Op. 21] — Harriet Krijgh, Magda Amara 002:25
16 4. Morgen! [4 Lieder, Op. 27] — Harriet Krijgh, Magda Amara 004:18

INTERVIEW

Silent dreams
Voor haar tweede album bij Deutsche Grammophon selecteerde de succesvolle Nederlandse celliste Harriet Krijgh zestien liederen over sehnsucht en stilte. Dierbare liederen die samen een persoonlijk verhaal vertellen. Als een ongeschreven dagboek van haar leven.

Naast haar optredens als solist bij de grote orkesten en als cellist in diverse ensembles treedt Harriet Krijgh ook regelmatig op met haar vaste duopartner, de Russische pianiste Magda Amara. Eerder namen ze al werken op van Brahms en Rachmaninov, en op 1 oktober verschijnt het album Silent Dreams met liederen van Duitse, Franse en Russische componisten.

“De keuze voor dit repertoire heeft gedeeltelijk te maken met de pandemie, maar ik ken deze liederen al sinds mijn kinderjaren”, vertelt Krijgh. “Mijn Duitse grootmoeder zong me ermee in slaap, zittend op de rand van mijn bed. Mijn liefde voor liedkunst nam een hoge vlucht toen ik op mijn dertiende in Wenen kwam wonen voor het vervolg van mijn cellostudie. Daar dompelde ik me niet alleen onder in de muziek, ik werd ook geraakt door de gedichten die componisten als Schubert, Schumann en Brahms inspireerden. Het onbestemde verlangen en de schoonheid van stilte die in deze gedichten en liederen worden bezongen treffen mij iedere keer weer, omdat ik er mijn eigen gevoelens in herken.

Hoewel mijn leven als reizend musicus hectisch en lawaaierig is ben ik het liefst in de stilte, weg van drukte en onrust. Corona veroorzaakte een stiltepunt voor iedereen op de hele wereld. De gedwongen rust bracht mij terug bij deze vertrouwde liederen en gedichten, ze boden me houvast en inspiratie. Juist daarom wilde ik ze ook spelen en delen, met de enige muzikale stem die ik bezit, die van de cello. En zo ontstond het idee voor het album Silent Dreams.”

“Ik ben ontzettend blij dat ik deze muzikale reis samen met Magda heb kunnen maken, zij is een heel dierbare persoon voor mij. We hebben elkaar ongeveer tien jaar geleden leren kennen in Wenen tijdens een gezamenlijk optreden, georganiseerd door mijn muziekuniversiteit. Het klikte meteen heel goed en sindsdien spelen we zo vaak mogelijk samen. Zij is inmiddels een van mijn beste vriendinnen, we hebben samen al zoveel meegemaakt! Gelukkig was het deze winter ondanks de lockdown mogelijk om de cd-opname optimaal voor te bereiden. We wonen allebei in Duitsland, dus we konden naar elkaar toe reizen en samen repeteren. De opnames vonden plaats in Schloss Grafenegg, vlakbij Wenen. ’s Zomers is daar altijd een groot muziekfestival, maar wij waren er een paar dagen in de winter en toen was het daar ontzettend stil. We hebben veel geluisterd naar opnames van verschillende zangers en we hebben de gedichten aan elkaar voorgedragen. Over iedere noot hebben we heel zorgvuldig nagedacht, om uiteindelijk de juiste articulatie te vinden die recht doet aan de woorden die bij deze liederen horen. Bovendien heb ik dankzij Magda de Russische liederen van Glinka en Rachmaninov ook veel beter leren doorgronden.”

Krijgh kwam al eerder in haar leven in aanraking met een noodgedwongen periode van stilte. Een paar jaar geleden kon ze acht maanden niet cellospelen door een handblessure. “Ik werd letterlijk overvallen door de stilte, ik verloor mijn stem”, zo beschrijft ze deze moeilijke periode. “In de stilte zocht ik troost, want op dat moment was alle muziek te veel.

Ik ontdekte de waarde van Stille Tränen: hoe huilen confronteert, maar ook reinigt.” Het verdriet van die moeilijke periode kan ze nog altijd voelen, zeker als ze naar het lied Stille Tränen van Schumann luistert. Die gevoelens probeert zij nu zonder woorden over te brengen met de klanken van haar cello. “Ik probeer om dicht bij de betekenis van de woorden te komen. Wanneer het in een lied om Schmerz gaat, moet mijn cello niet mooi zingen, maar juist die pijn voelbaar maken.”

Een van haar andere dierbare favorieten is het afsluitende lied van het album, Morgen van Richard Strauss. “Dit lied ontroert mij diep, iedere keer weer. Het gaat over liefde en vertrouwen en het biedt hoop. De zestien liederen die op mijn nieuwe album staan gaan allemaal over sehnsucht en stilte, de twee grondtonen van wie ik ben, ze keren steeds terug in het ongeschreven dagboek van mijn leven. De teksten van deze liederen versterken de inhoud, dus ik raad iedereen die de diepte in wil gaan aan om de gedichten ook te lezen, ze staan niet voor niets allemaal in het cd-boekje. Tegelijkertijd denk ik dat de muziek van deze liederen sterk genoeg is om de luisteraar ook zónder woorden te raken.”

Noortje Zanen (Klassieke Zaken 3/4-2021)

  • cover
Terug naar het overzicht