Terug naar het overzicht
cover
Sibelius Sibelius Complete Symfonieen
€ 38,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Sibelius

Sibelius Complete Symfonieen

0028948522569

Componist Sibelius
Titel Sibelius Complete Symfonieen
Artiest Oslo Philharmonic
Dirigent Klaus Mäkelä
Artikel nr. 002894852256
EAN Code 0028948522569
Aantal CD's 4
Label Decca
Releasedatum 2022-03-25
# Titel & Artiest Tijd
1 I. Andante, ma non troppo - Allegro energico (Original Version) — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 011:50
2 II. Andante ma non troppo lento (Original Version) — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 009:46
3 III. Scherzo. Allegro (Original Version) — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 005:18
4 IV. Finale. Quasi una fantasia (Original Version) — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 013:00
5 1. Allegretto - Poco allegro - Tranquillo, ma poco a poco ravvivando il tempo al allegro (Original V — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 010:12
6 2. Tempo Andante, ma rubato (Original Version) — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 014:59
7 3. Vivacissimo - attacca (Original Version) — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 006:22
8 4. Finale Allegro moderato (Original Version) — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 014:30
1 I. Allegro moderato (Original Version) — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 010:15
2 II. Andantino con moto, quasi allegretto (Original Version) — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 010:42
3 III. Moderato - Allegro ma non tanto (Original Version) — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 009:06
4 I. Tempo molto moderato, quasi adagio (Original Version) — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 011:20
5 II. Allegro molto vivace (Original Version) — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 004:55
6 III. Il tempo largo (Original Version) — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 011:40
7 IV. Allegro (Original Version) — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 009:57
1 I. Tempo molto moderato - Largamente - Allegro moderato (Original Version) — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 014:22
2 II. Andante mosso, quasi allegretto (Original Version) — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 009:42
3 III. Allegro molto (Original Version) — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 009:57
4 I. Allegro molto moderato (Original Version) — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 009:26
5 II. Allegretto moderato (Original Version) — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 006:52
6 III. Poco vivace (Original Version) — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 003:51
7 IV. Allegro molto (Original Version) — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 011:14
1 Adagio - (Original Version) — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 009:51
2 Vivacissimo - Adagio - (Original Version) — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 002:52
3 Allegro molto moderato - Poco a poco meno moderato - (Original Version) — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 004:43
4 Vivace - Presto - Adagio - Largamente molto - Affettuoso (Original Version) — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 005:18
5 Tapiola, Op. 112 — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 019:23
6 I. HUL 1325 (Compl. Virtanen) — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 001:41
7 II. HUL 1326/9 (Compl. Virtanen) — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 000:17
8 III. Allegro moderato, HUL 1327/2 (Compl. Virtanen) — Oslo Philharmonic Orchestra, Klaus Mäkelä 001:43

COLUMN

Klaus Mäkelä (26) nu al een wereldster
Wordt hij het nu wel of niet? Hoe lang laat het jawoord nog op zich wachten? De geruchtenmachine draait al maanden op volle toeren: hij gaat het worden! Mäkelä de nieuwe chef! Maar tot op heden – half mei – houdt het Concertgebouworkest de lippen stijf op elkaar. Een officiële benoeming wordt later bekend gemaakt, heet het. Er zal toch niet iets aan de hand zijn...?

De reputatie van Klaus Mäkelä is inmiddels torenhoog. Alle grote orkesten zitten achter hem aan. Zelfs het Concertgebouworkest moet aansluiten in de rij. Hoe succesvol de incidentele samenwerking met de jonge Fin ook is verlopen, sinds september 2020. Maar de concurrentie is enorm. En zijn positie is sterk. Hij is Vasily Petrenko opgevolgd als chef-dirigent van de Oslo Philharmonic. Sinds kort is hij daarnaast ook ‘muzikaal directeur’ van het Orchestre de Paris.

Overal waar hij komt valt men voor hem. Wat een talent, wat een techniek en wat een muzikant. Ook in Chicago waren ze verkocht toen hij daar onlangs zijn debuut maakte. En als klap op de vuurpijl kwam Decca met het nieuws dat ze een exclusief contract met Mäkelä hebben afgesloten. Na Solti en Chailly is hij de derde dirigent die deze eer te beurt valt. Het recente album met de Sibeliussymfonieën onderstreept hoe juist dat besluit is geweest. Weltklasse!

Wat begin 2021 in Oslo begon als een coronaproject is uitgegroeid tot een uitgave die overal de aandacht trekt. Het doet denken aan wat Mariss Jansons daar in de jaren zeventig voor elkaar kreeg met zijn toen spraakmakende Tsjaikovski-serie. Dankzij en met ‘Oslo’ gaf ook Jansons zijn internationale visitekaartje af. Voordat hij in München en Amsterdam vaste grond onder de voeten kreeg en zijn carrière een grote vlucht zou nemen.

Mäkelä is de zoveelste Fin die in ‘eigen huis’ is klaargestoomd voor het grote werk. De rij is imposant. En dat hebben we vooral te danken aan één man: Jorma Panula. Een gerenommeerde pedagoog (hij is inmiddels 91), die zijn leerlingen niet alleen de technische kneepjes van het vak bijbrengt. Hij leert ze ook dat het om veel meer gaat. Waarvan muzikaal intellect uiteraard als vanzelfsprekend onderdeel wordt gezien.

Hoe benader je een orkest, hoe repeteer je met ze en hoe overtuigend is je visie op een componist of een bepaald stuk? Heb je wel voldoende repertoirekennis paraat? Daar draait het om. Mäkelä citeert zijn leermeester graag: “Je moet een orkest bij de hand nemen, je moet ze helpen en vooral niet in de weg zitten.” Hij heeft de wijze lessen van Panula goed ter harte genomen. Hij kent de uitvoeringstraditie rond Sibelius op zijn duimpje. Alle historische opnamen heeft hij in zijn kop.

Te beginnen bij Robert Kajanus en zelfs Herbert von Karajan (“die wist precies waarom het gaat bij Sibelius”, aldus Mäkelä). Zijn eigen voorkeur? Leif Segerstam. Geen speld tussen te krijgen, al zullen er kenners en liefhebbers zijn die andere keuzes maken. Colin Davis, Paavo Berglund of Osmo Vänskä. Niettemin: de nieuwe set van Mäkelä kan die concurrentie met gemak aan. Zijn doordachte, gedetailleerde en ongelofelijk spannende interpretaties dwingen je gewoon tot luisteren.

Bovendien: de Oslo Philharmonic bewijst weer eens zijn klasse. En last but not least: de Decca-opnamen zijn subliem. Dit rijkgeschakeerde Sibeliusalbum (4 cd’s) gaat, volgens mij, een van de grote winnaars van 2022 worden. Het statement van Mäkelä én Decca is duidelijk. Rest de vraag: is het Concertgebouworkest ook bereid en in staat om ook zo’n ferm standpunt in te nemen? Wordt Klaus Mäkelä inderdaad de achtste chef? Dat zou een ongelofelijke stunt zijn.

Curieus is overigens wel dat zijn naam ontbreekt in de verrassend grote, tiende editie van de door het Royal Concertgebouw Orchestra zelfgeproduceerde Horizon-serie. Met louter liveopnamen. Aflevering 10 bestrijkt de periode mei 2017 tot juni 2021. Deze box van 3 cd’s biedt een riante blik op talrijke nieuwe composities uit binnen- en buitenland. Groots en minimaal, rijp en groen pal naast elkaar. Een wisselvallig panorama dat begint met Glanert en Padding en eindigt bij Wigglesworth en Dirksen. Te veel om hier op in te gaan. Maar één ding wordt wel duidelijk: het Concertgebouworkest heeft in die moeilijke tijd niet stilgezeten. En ook dat is een statement.

Maar vreemd blijft het dat Mäkelä ontbreekt en zijn landgenoot Rouvali wel op de lijst staat. Ik hoop dat het te maken heeft met Mäkelä’s exclusieve Decca-contract. Want hij heeft in Amsterdam ook werk van Unsuk Chin, Lopez en Messiaen op de lessenaar gehad. Mäkelä is veelzijdig. Kijk maar eens (op YouTube) naar dat grandioze concert dat het Concertgebouworkest vorig jaar met hem in Hamburg gaf. Met zowel de Zesde van Sjostakovitsj als die van Tsjaikovski. En Klaus Mäkelä gewoon als ‘invaller’, doordat een tournee naar het Verre Oosten (met een andere dirigent) vanwege de pandemie niet door kon gaan. Het is een verbijsterend concert.

Hans Heg (Klassieke Zaken 2/3-2022)

  • 0028948522569 0012 1200px 001
  • cover
Terug naar het overzicht