Terug naar het overzicht
cover
Haydn, J. Seven Last Words
€ 9,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Haydn, J.

Seven Last Words

5028421958897

Componist Haydn, J.
Titel Seven Last Words
Artiest Pellizzari, Guido
Artikel nr. 0095889
EAN Code 5028421958897
Aantal CD's 1
Label BRILLIANT CLASSICS
Releasedatum 2020-03-01
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Introduktion: Meastoso - Adagio — GUIDO PELLIZZARI 006:09
2 2. Sonate Nr. 1: Largo — GUIDO PELLIZZARI 006:00
3 3. Sonate Nr. 2: Grave e cantabile — GUIDO PELLIZZARI 008:04
4 4. Sonate Nr. 3: Grave — GUIDO PELLIZZARI 008:57
5 5. Sonate Nr. 4: Largo — GUIDO PELLIZZARI 007:52
6 6. Sonate Nr. 5: Adagio — GUIDO PELLIZZARI 009:19
7 7. Sonate Nr. 6: Lento — GUIDO PELLIZZARI 007:12
8 8. Sonate Nr. 7: Largo — GUIDO PELLIZZARI 007:31
9 9. Terremoto: Presto — GUIDO PELLIZZARI 002:00

Joseph Haydn kreeg in 1785 de eervolle opdracht muziek te schrijven voor de dienst die jaarlijks op Goede Vrijdag in Cadiz werd gehouden. De dienst draaide om de zeven laatste woorden van Christus waarna steeds een instrumentale meditatie volgde. Met Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze schreef Haydn een inleiding, zeven langzame overpeinzingen en een donderend slot (Il terremoto). De componist schreef het werk conform de opdracht voor orkest, maar hield al rekening met een versie voor strijkkwartet en een pianoversie. Beide verschenen in 1787, tegelijk met de orkestversie. Later kwam er nog een koorversie bij. Inmiddels klinken Haydns ingetogen en reflectieve noten steeds vaker als alternatief voor de bekende passies. Hoewel het voor de hand ligt het werk conform de klavierpartituur ook op orgel uit te voeren, gebeurt dat niet vaak. Daarom is de cd van de Italiaanse organist Guido Pellizzari extra welkom. Hij speelt Haydns overpeinzingen op het Fratelli Serassi-orgel in de Santa Maria Maddalenakerk in het Italiaanse Desenzano del Garda en hij doet dat overdonderend. De zeer nabije opname maakt het mooi geregistreerde orgelspel haast fysiek voelbaar, vooral op een installatie die niet schrikt van het donderend lage basregister. Een aanrader voor de paasdagen.

Paul Janssen (Klassieke Zaken 2-2020)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht