9 Of sun, moon and stars — Hansjörg Fink; Elmar Lehnen 011:26
10 Sequence 5 — Hansjörg Fink; Elmar Lehnen 000:40
11 Of mankind — Hansjörg Fink; Elmar Lehnen 007:59
12 Sequence 6 — Hansjörg Fink; Elmar Lehnen 000:38
13 Tranquility — Hansjörg Fink; Elmar Lehnen 005:03

Audite voor Muziek

Het Duitse label Audite staat bekend om zijn uitstekende geluidskwaliteit en interessante repertoirekeuze. Archiefmateriaal en nieuwe opnames gaan hand in hand. Sinds kort verzorgt Outhere Music de internationale distributie van Audite.
Toen chef-dirigent Rafael Kubelík in 1973 met zijn Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks de symfonieën van Mahler wilde gaan opnemen, richtte Friedrich Mauermann met dat doel in Stuttgart het label Audite (Latijn voor Luister!) op. Gaandeweg ontstonden er twee hoofdrichtingen: remastering van archiefopnames - veelal met legendarische musici als Otto Klemperer, Wilhelm Kempff en het Amadeus Quartet - en nieuwe opnames, waaronder complete edities van Beethovens strijkkwartetten door Quartetto di Cremona of Schumanns symfonische werken door het WDR Sinfonieorchester onder leiding van Heinz Holliger.
In 2000 nam de geluidstechnicus Ludger Böckenhoff het label - waarvan de catalogus ruim 300 leverbare titels omvat - over en verplaatste het naar Detmold, waar hij met zijn hoog gekwalificeerde team streeft naar de best denkbare geluidskwaliteit van oude en nieuwe opnames. Maandelijks verschijnen er een of twee in sacd-, cd- en lp-format, en het label is ook actief op het gebied van streaming. Böckenhoff:‘Muziek ontroert en raakt mensen, een concert weerspiegelt het leven in zijn verschillende facetten. Opnames kunnen hetzelfde bereiken, vooral met eersteklas artiesten.’

Audite won talloze prijzen en werd in 2013 door International Classical Music Awards uitgeroepen tot Label of the Year. Sabine Wiedemann van Audite vertelt wat de plannen zijn: “Aan de archiefkant gaan we door met onze Lucerne Festivalserie, de coöperatie met Deutschlandfunk Kultur Berlin - de huidige eigenaar van alle RIAS (Radio in de Amerikaanse sector) -archiefmateriaal, maar ook met andere radiostations.

De mix van archivering en nieuwe releases is heel bijzonder. Het laat het ene veld in het licht van het andere zien, reden voor ons om bijvoorbeeld de orkestwerken van Richard Strauss uit te brengen met de legendarische dirigent Ferenc Fricsay naast nieuwe opnames onder Kirill Karabits. Op die manier krijg je een idee van de ontwikkeling van de interpretatiegeschiedenis.
Wij vinden het waardevol om een moderne kunstenaar in de context van zijn beroemde voorgangers te plaatsen.” Wat is de voornaamste focus? Wiedemann: “Kwaliteit is voor Audite niet een doel op zich, maar dient als basis voor een muzikale en emotionele ervaring in de best mogelijke vorm.
We streven naar een optimale persoonlijke en creatieve luisterervaring. We zorgen ook voor uitstekende cd-boekjes en maken veel werk van de vormgeving. Böckenhoff staat bekend om zijn uitstekende remastering. Niet alles wat technisch mogelijk is wordt ook toegepast, om de historische waarde van oude opnames niet te bederven. Zo is er een opname met het vliegtuiglawaai van de Berlin Air Bridge na de Tweede Wereldoorlog. Audite doet niet mee aan de hypes van het moderne muziekleven. Het label, dat sinds kort gedistribueerd wordt door Outhere Music, richt zich op mensen die kunnen genieten van de hoge kwaliteit van de luisterervaring, en die op zoek zijn naar ontdekkingen in heden en verleden.
Audite is er voor de echte muziekliefhebber.”

Wenneke Savenije  VKZ201804