Terug naar het overzicht
cover
Diverse Componisten Serpent & Fire
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Diverse Componisten

Serpent & Fire

3760014192500

Componist Diverse Componisten
Titel Serpent & Fire
Artiest Prohaska, Anna / Il Giardino Armonico
Dirigent Antonini, Giovanni
Artikel nr. 0000250ALPHA
EAN Code 3760014192500
Aantal CD's 1
Label ALPHA
Releasedatum 2016-09-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Ouvertüre — PROHASKA,ANNA/ANTONINI,GIOVANNI 001:47
2 Ah, Belinda, I am press'd with torment — PROHASKA,ANNA/ANTONINI,GIOVANNI 004:42
3 Holdestes Lispeln der spielenden Fluthen — PROHASKA,ANNA/ANTONINI,GIOVANNI 002:05
4 Non voglio amar — PROHASKA,ANNA/ANTONINI,GIOVANNI 002:31
5 Lilk — PROHASKA,ANNA/ANTONINI,GIOVANNI 000:50
6 Curtain Tune — PROHASKA,ANNA/ANTONINI,GIOVANNI 005:08
7 A Dio regni, A Dio Scettri — PROHASKA,ANNA/ANTONINI,GIOVANNI 006:08
8 Quando voglio — PROHASKA,ANNA/ANTONINI,GIOVANNI 002:32
9 Galliard — PROHASKA,ANNA/ANTONINI,GIOVANNI 001:34
10 Dance for the Chinese man and woman — PROHASKA,ANNA/ANTONINI,GIOVANNI 002:39
11 Der Himmel — PROHASKA,ANNA/ANTONINI,GIOVANNI 001:22
12 Infido Cupido — PROHASKA,ANNA/ANTONINI,GIOVANNI 002:12
13 Agitato da Tempeste — PROHASKA,ANNA/ANTONINI,GIOVANNI 002:31
14 Che sento? O Dio! — PROHASKA,ANNA/ANTONINI,GIOVANNI 001:07
15 Se pietà di me non senti — PROHASKA,ANNA/ANTONINI,GIOVANNI 007:19
16 Già su desta la tempesta — PROHASKA,ANNA/ANTONINI,GIOVANNI 004:00
17 Sonate Nr. 15 à 4 — PROHASKA,ANNA/ANTONINI,GIOVANNI 004:51
18 Re de' getuli altero — PROHASKA,ANNA/ANTONINI,GIOVANNI 003:19
19 Morte col fiero aspetto — PROHASKA,ANNA/ANTONINI,GIOVANNI 004:04
20 Passacaglia — PROHASKA,ANNA/ANTONINI,GIOVANNI 002:50
21 Oft she visits this lone mountain — PROHASKA,ANNA/ANTONINI,GIOVANNI 001:49
22 Thy hand, Belinda... When I am laid in earth — PROHASKA,ANNA/ANTONINI,GIOVANNI 004:37

Barokke passie en betovering

Wie nog steeds denkt dat het er in de barok maar gezapig aan toe ging met ook in de muziek meer regels dan uitzonderingen, moet zonder enige aarzeling de cd Serpent & Fire van Anna Prohaska en Il Giardino Armonico aanschaffen. Het Italiaanse ensemble staat al decennialang bekend om zijn onstuimige benadering van de barokmuziek en komt bovendien altijd met prikkelende thema’s. Deze keer heeft het gezelschap aria’s verzameld van bekende en minder bekende grootheden als Purcell, Händel, Hasse, Locke en Sartorio waarin de legendarische Afrikaanse koninginnen Dido en Cleopatra een rol spelen. Beide vrouwen staan evenzeer voor passie en vuur als voor list en bedrog en dat is altijd goed voor even opwindende als hartbrekende muziek. Sopraan Anna Prohaska betovert van meet af aan de zinnen, en als zij even zwijgt zijn de musici van Il Giardino Armonico er nog om de betovering voort te laten duren. Het resultaat is ruim een uur barokke passie en een onweerstaanbaar muzikaal kijkje in de ziel van twee bijzondere vrouwen uit de rijke Afrikaanse historie.

(4-2016)

PODIUM

Anna Prhaska zingt Dido en Cleopatra

Anna Prhaska...de naam gonst al enige tijd rond: dit is een zangeres om in de gaten te houden. Ze komt 27 september naar het Amsterdamse Concertgebouw en zingt muziek over Dido en Cleopatra van uiteenlopende barokcomponisten.

Als je het wilt maken, dan kun je er maar beter vroeg bij zijn. De Oostenrijkse sopraan Anna Prohaska haalde de plaatselijke pers reeds op driejarige leeftijd. Dat was omdat ze bij het verstoppertje spelen verdwaald raakte, de verkeerde kant op liep en, nadat er tot in de Donau naar haar was gezocht, gevonden werd in een naburig dorp. De wereldwijde aandacht die ze tegenwoordig krijgt, is juist het gevolg van het feit dat ze niet verloren loopt. Haar hoofd steekt duidelijk boven het maaiveld van lyrische en lichte coloratuursopranen uit: beroemde dirigenten als Daniel Barenboim, René Jacobs en Simon Rattle willen met haar werken, en ze verschijnt in de grote operahuizen van Europa, waaronder komend seizoen Nationale Opera & Ballet, voor Händels Jephtha.

Anna Prohaska had kunnen mikken op het bevallige, schattige dat een beetje aan haar lichtere stemtype kleeft: het publiek bekoren met een schier oneindige reeks lieve meisjes met twinkelende oogopslag. Die weg kiest ze niet. Ze zingt muziek van Georg Friedrich Händel, Bernd Alois Zimmermann en Rufus Wainwright. Ze kijkt verder dan het operarepertoire en ziet het verband tussen die kunstvorm en bijvoorbeeld literatuur of kerkmuziek. Dat ze uit een echte theaterfamilie komt – haar vader en moeder waren allebei werkzaam in de podiumkunsten – is duidelijk te horen aan haar interessante karakteriseringen: haar Blondchen in Mozarts Die Entführung aus dem Serail bijvoorbeeld – een personage dat kan worden neergezet als een kwetterend betwetertje – is een frisse en interessante jonge vrouw. Prohaska heeft een voorkeur voor het spelen van krachtige personen die grote tegenslagen moeten trotseren.

Niet verwonderlijk dus dat ze voor een recital op zoek gaat naar mogelijkheden om haar dramatisch talent uit te buiten. Die heeft ze gevonden in muziek rond twee Noord-Afrikaanse koninginnen: de oorspronkelijk uit Tyrus afkomstige Dido die de stad Carthago stichtte en de uit een Grieks-Macedonische familie afkomstige Cleopatra VII die over Egypte heerste. Ze beleefden beiden ongelukkige liefdes: Aeneas verliet Dido om naar Italië te reizen, waar uiteindelijk Rome gesticht moest worden; Cleopatra’s minnaar Marcus Antonius delfde het onderspit in zijn strijd tegen de latere Romeinse keizer Augustus, en op een veel eerder moment in haar leven had ze een stormachtige relatie met Julius Caesar. Ze komen waarschijnlijk beiden voor in een top tien van meest verklankte vrouwenfiguren. Innerlijke kracht, glamour, tragiek, onafhankelijkheid en een koninklijke uitstraling verbinden deze vorstinnen met elkaar.

Een kleurrijke rij componisten passeert de revue in Prohaska’s programma, dat beantwoordt aan twee uiteenlopende behoeften: het verlangen naar nieuwe, minder bekende muziek en een duidelijk kader dat de luisteraar houvast biedt. Prohaska leidt ons door pakweg honderd jaar aan muzikale karakteriseringen van de twee vorstinnen, met natuurlijk Henry Purcell en ook Christoph Graupner, de man die misgreep bij de benoeming tot cantor van de Thomaskirche, een baan die uiteindelijk aan ene J.S. Bach gegeven werd. Graupner componeerde de opera Dido, Königin von Carthago, terwijl Johann Adolph Hasse een van de velen was die het libretto van Didone abbandonata van Pietro Metastasio op muziek zetten. Hasse schreef tevens een Antonio e Cleopatra, terwijl Antonio Sartorio de Egyptische koningin portretteerde in Giulio Cesare in Egitto.
Zo’n avond muziek brengt veel aan het licht: over de fascinatie die aan deze vrouwen kleeft, en over de manier waarop tijd, mode, componisten en primadonna’s bepaalden hoe aan hen uiteindelijk gestalte werd gegeven.

Anna Prohaska heeft een cd uitgebracht met dit repertoire en zal in het Concertgebouw te horen zijn, begeleid door Il Giardino Armonico onder leiding van Giovanni Antonini. Een gepaste combinatie, deze zangeres met deze musici, want ze stevenen in hun musiceren af op een gemeenschappelijk doel. Orkest en dirigent zijn zelf namelijk ook bezig met het plaatsen van muziek in de tijd: het opnemen van alle 107 symfonieën van Joseph Haydn voor het label Alpha. Niet als een rijtje dat plichtmatig wordt afgewerkt, maar gerangschikt naar stemming en onderwerp en omringd door verwante muziek van andere componisten, zoals Christoph Willibald von Gluck en Wilhelm Friedemann Bach. In 2032, als Haydns driehonderdste geboortejaar wordt gevierd, moet dat project voltooid zijn. Deel drie komt in augustus uit en bevat de symfonieën 4, 42 en 64 en de concertaria Solo e pensoso. Voor de voltooiing van het Haydnproject moeten we even volhouden, maar bij Prohaska kunnen we al op 27 september terecht.

Hein van Eekert (4-2016)

Anna Prohaska
27 september2016
Concertgebouw, Amsterdam
Voor meer informatie zie Concertgebouw.nl of Ilgiardinoarmonico.com.

  • Aanrader Serpent Fire 3760014192500 iloveimg resized iloveimg compressed
  • cover
  • cover

Terug naar het overzicht