Terug naar het overzicht
cover
Brahms, J. Serenades - Gewandhausorchester
€ 17,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Brahms, J.

Serenades - Gewandhausorchester

0028947867753

Componist Brahms, J.
Titel Serenades - Gewandhausorchester
Artiest Gewandhausorchester Leipzig
Dirigent Chailly, Riccardo
Artikel nr. 002894786775
EAN Code 0028947867753
Aantal CD's 1
Label Decca
Releasedatum 2015-02-06
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Allegro molto (Original Version) — Gewandhausorchester Leipzig, Riccardo Chailly 011:31
2 2. Scherzo Allegro non troppo - Trio Poco più moto (Original Version) — Gewandhausorchester Leipzig, Riccardo Chailly 006:31
3 3. Adagio non troppo (Original Version) — Gewandhausorchester Leipzig, Riccardo Chailly 009:57
4 4. Menuetto I-II (Original Version) — Gewandhausorchester Leipzig, Riccardo Chailly 003:43
5 5. Scherzo Allegro (Original Version) — Gewandhausorchester Leipzig, Riccardo Chailly 002:19
6 6. Rondo Allegro (Original Version) — Gewandhausorchester Leipzig, Riccardo Chailly 005:09
7 1. Allegro moderato (Original Version) — Gewandhausorchester Leipzig, Riccardo Chailly 007:04
8 2. Scherzo Vivace (Original Version) — Gewandhausorchester Leipzig, Riccardo Chailly 002:33
9 3. Adagio non troppo (Original Version) — Gewandhausorchester Leipzig, Riccardo Chailly 006:28
10 4. Quasi menuetto - Trio (Original Version) — Gewandhausorchester Leipzig, Riccardo Chailly 004:37
11 5. Rondo Allegro (Original Version) — Gewandhausorchester Leipzig, Riccardo Chailly 005:29

Johannes Brahms’ serenades ontstonden tijdens zijn verblijf aan het Detmolder hof tussen 1857 en 1859. Daar bestudeerde hij intensief de partituren van Haydns symfonieën en Mozarts serenades. Maar waar Haydn in zijn orkestwerken nauwelijks wijzigingen aanbracht, was Brahms’ werkwijze er een van beitelen en schaven. Zodoende zag de orkestversie van beide werken in 1860 het levenslicht na een lange reeks veranderingen. Riccardo Chailly geeft met zijn even transparante als vastberaden lezing de luisteraar ruim de gelegenheid na te gaan op wiens idioom Brahms zich baseerde: de openingsmaten van de Eerste serenade sluiten bijna naadloos aan op Haydns Symfonie nr. 104. Maar ondertussen verraden de dichtere textuur, de langere en minder doelgerichte frasering alsmede de kleurrijker instrumentatie de avontuurlijke muzikale blik van de toen nog jonge Noord-Duitser. Waar Haydn in A-groot namelijk zou kiezen voor een zangerige strijkersklank met weinig blazers wil Brahms in zijn Tweede serenade eerder het tegengestelde. Het resultaat is een warm doch helder geluid, prachtig uitgebalanceerd, hetgeen evenveel zegt over Brahms’ vermogen tot instrumenteren als over de kwaliteiten van het Gewandhausorchester. Voor Chailly geen wollige Brahms: die dirigeert hij naar de mottenballen.

Andrew van Parijs (1-2015)

  • cover
Terug naar het overzicht