5028421961651
Componist | Monteverdi |
Titel | Selva Morale e Spirituale |
Artiest | Le Nuovo Musiche / Krijn Koetsveld |
Artikel nr. | 0096165 |
EAN Code | 5028421961651 |
Aantal CD's | 3 |
Label | BRILLIANT CLASSICS |
Releasedatum | 2022-06-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | O ciechi ciechi — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 003:09 |
2 | Voi ch'ascoltate — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 004:43 |
3 | E questa vita — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 002:19 |
4 | Sputava il di — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 006:42 |
5 | Chi voiu che m'innamori — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 006:22 |
6 | Confitebor terzo — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 005:45 |
7 | Messa — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 019:42 |
8 | Crucifixus — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 001:54 |
9 | Pianto della madonna — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 006:53 |
10 | Et resurrexit — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 001:39 |
11 | Et iterum — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 001:22 |
12 | Ladate Dominum — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 004:04 |
13 | Salve Regina terzo — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 005:10 |
14 | Laudate Dominum terzo — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 003:50 |
1 | Beatus vir primo — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 007:12 |
2 | Sanctorum meritis primo — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 004:08 |
3 | Dixit Dominus primo — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 009:24 |
4 | Ab aeternum — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 006:20 |
5 | Confitebor secundo — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 005:34 |
6 | Memnto — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 007:34 |
7 | Laudate pueri primo — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 006:35 |
8 | Salve Regina secondo — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 004:24 |
9 | Laudate Dominum secondo — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 003:01 |
10 | Magnificat primo — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 012:01 |
11 | Gloria — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 011:03 |
1 | Dixit Dominus secondo — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 007:57 |
2 | Deus tuorum militum — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 002:15 |
3 | Confitebor primo — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 007:45 |
4 | Iste confessor — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 002:50 |
5 | Beatus vir secondo — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 005:40 |
6 | Ut quant laxis — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 002:49 |
7 | Laudate pueri secondo — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 007:31 |
8 | Deus tuorum militum — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 002:03 |
9 | Credidi — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 004:12 |
10 | Jubilet — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 004:17 |
11 | Magnificat secondo — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 010:19 |
12 | Salve Regina primo — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 007:43 |
13 | Laudate dominum primo — LE NUOVO MUSICHE/KRIJN KOETSVELD | 003:54 |
INTERVIEW
Monteverdi's Selva Morale E Spirituale
Monteverdi’s kleurrijke kerkmuziek wordt uitgevoerd door het Nederlandse ensemble Le Nuove Musiche. Dat levert een van de weinige complete opnames op van Selva Morale e Spirituale.
Claudio Monteverdi (1567-1643) componeerde madrigalen, opera’s en kerkmuziek. In die laatste categorie zijn de Vespro della Beata Vergine (1610) een mijlpaal in de muziekgeschiedenis. Maar hoe zit het met al die andere muziek van Monteverdi? Krijn Koetsveld nam met zijn ensemble Le Nuove Musiche al Monteverdi’s madrigalen op en richt zich nu op zijn kerkmuziek. De complete opname van de in 1640 verschenen bundel Selva Morale e Spirituale, op drie cd’s, zal eveneens zijn weg naar vele liefhebbers weten te vinden.
Krijn Koetsveld: “Het was eigenlijk de bedoeling om de opname van Selva Morale e Sprituale over vier jaar uit te spreiden. Maar toen er door corona ineens helemaal geen concerten meer konden worden gegeven hadden we tijd over en besloten we dat we het net zo goed in één keer konden doen. Het is een logisch vervolg op onze madrigaalopname. Ook deze muziek is kleurrijk en afwisselend. Monteverdi stelde de bundel samen uit kerkmuziek die hij over een langere periode had gecomponeerd. Daar zit echt van alles bij. Groot bezette psalmen als in de Mariavespers, maar ook heel kleine motetjes voor een stem en continuo. Hij gebruikt alle stijlen die hij ook in zijn madrigalen aanwendt, verschil tussen kerkmuziek en wereldlijke muziek was er in het Venetië van zijn tijd eigenlijk niet. We boffen dat de uitgever aan Monteverdi vroeg om een bundel samen te stellen, zo niet dan hadden we deze muziek nu niet gehad! Want zo werkte het: je componeerde op het moment wat er nodig was, en dat verdween vervolgens in een kast. De volgende keer schreef je gewoon weer een nieuw stuk. Zo’n kast werd op een gegeven moment leeggeruimd: weg al je muziek. Op die manier zijn we ook het merendeel van Monteverdi’s opera’s kwijtgeraakt. We kennen er drie, die werden uitgegeven, maar hij componeerde er een stuk of vijftien. De uitgave van Selva Morale was voor de uitgever ook interessant, want er viel geld mee te verdienen. Monteverdi had een enorme reputatie, hij was al dertig jaar de belangrijkste componist van Venetië. In 1650, zeven jaar na zijn dood dus, is er nóg een bundel kerkmuziek van Monteverdi verschenen, die willen we ook compleet opnemen.”
Je hebt in de kerkmuziek van Monteverdi de vrijheid om voor een grote of kleine bezetting te kiezen. Waar staat de uitvoering van Le Nuove Musiche in dit opzicht? Koetsveld: “Bij ons ligt de nadruk op het vocale. We gebruiken in principe een enkelvoudige bezetting en we laten de vocale partijen niet verdubbelen door instrumenten. Alleen in de grootschalige psalmcomposities is de bezetting wat uitgebreider. Het continuo, met ons nieuwe Monteverdi-orgel, draagt onze uitvoeringen.”
In juli 2021 werd dit bijzondere orgel in gebruik genomen. Hoe kwam het tot stand? “Ik was nooit zo tevreden met de kistorgels die we meestal op concerten gebruikten. Ze klinken niet. En dat terwijl we weten dat de orgels in Monteverdi’s tijd juist zo’n sprekende klank hadden. Daarbij sprak Monteverdi zelf een voorkeur uit voor orgels met houten pijpen. Dus zijn we gaan experimenteren met verschillende soorten pijpen, gewoon uitproberen wat goed werkt. De bedoeling was dat we tot een instrument zouden komen dat recht zou doen aan de orgelklank die Monteverdi voor ogen stond, maar dat ook goed bruikbaar zou zijn in de concertpraktijk van vandaag. Het orgel moest beslist geen kistorgel zijn maar het moest wel verplaatsbaar zijn. Het instrument is echt prachtig geworden, inclusief de decoratie die ik heb laten maken door een Italiaanse decorateur. Iedereen is enthousiast over dit orgel, andere ensembles gebruiken het ook graag. Echt een uniek instrument waarmee we dichter bij Monteverdi’s klank kunnen komen. We gebruikten het trouwens ook in onze uitvoering van de Johannes-Passion van Bach en daar werkte het eveneens prachtig. Dat orgel is een van de leukste projecten die ik ooit gedaan heb, en in onze opname van Selva Morale e Sprituale neemt het instrument een centrale plaats in.”
En er komt dus op den duur nog een vervolg op deze cd-uitgave? “Ja, in ieder geval die bundel uit 1650 nog, maar er zijn in Venetië ook nog allerlei andere bundeltjes verschenen waar nog meer muziek van Monteverdi in staat. En hij was natuurlijk lang niet de enige componist in Venetië, al was hij wel de succesvolste. Die verzamelbundels met werk van verschillende componisten opnemen, daar kijken we ook naar uit. Maar voorlopig zijn we nog volop met Monteverdi bezig.”
Marcel Bijlo (Klassieke Zaken 2/3-2022)