5425008376967
Componist | Moesorgski, Modest |
Titel | Schilderijen van een tentoonstelling |
Artiest | Koninklijk Concertgebouworkest \ Jansons, Mariss |
Artikel nr. | 0009004RCO |
EAN Code | 5425008376967 |
Aantal CD's | 1 |
Label | RCO LIVE |
Releasedatum | 2009-11-10 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Pictures at an Exhibition: Promenade — Royal Concertgebouw Orchestra | 001:37 |
2 | Pictures at an Exhibition: Gnomus — Royal Concertgebouw Orchestra | 002:48 |
3 | Pictures at an Exhibition: Promenade — Royal Concertgebouw Orchestra | 000:58 |
4 | Pictures at an Exhibition: Il vecchio castello — Royal Concertgebouw Orchestra | 004:27 |
5 | Pictures at an Exhibition: Promenade — Royal Concertgebouw Orchestra | 000:31 |
6 | Pictures at an Exhibition: Tuileries — Royal Concertgebouw Orchestra | 001:05 |
7 | Pictures at an Exhibition: Bydlo — Royal Concertgebouw Orchestra | 002:46 |
8 | Pictures at an Exhibition: Promenade — Royal Concertgebouw Orchestra | 000:46 |
9 | Pictures at an Exhibition: Ballet des poussins dans leurs coques — Royal Concertgebouw Orchestra | 001:44 |
10 | Pictures at an Exhibition: Samuel Goldenberg und Schmuyle — Royal Concertgebouw Orchestra | 002:33 |
11 | Pictures at an Exhibition: Limoges, le marché — Royal Concertgebouw Orchestra | 001:23 |
12 | Pictures at an Exhibition: Catacombae, sepulchrum Romanum — Royal Concertgebouw Orchestra | 002:09 |
13 | Pictures at an Exhibition: Cum mortuis in lingua mortua — Royal Concertgebouw Orchestra | 002:04 |
14 | Pictures at an Exhibition: La cabane sur des pattes de poule — Royal Concertgebouw Orchestra | 003:28 |
15 | Pictures at an Exhibition: La grande porte de Kiev — Royal Concertgebouw Orchestra | 005:08 |
Dit is een bijzondere uitvoering van Moesorgski’s Schilderijen van een tentoonstelling. Mariss Jansons lijkt over een haast microscopische partituurkennis te beschikken. Met een bachiaans gevoel voor de meerstemmige aspecten van de partituur wekt hij de beelden tot leven. De dialoogvormen die zo ontstaan, krijgen een flonkerende pracht. Of je nu naar het desolate ‘Oude kasteel’ luistert, het frisse ‘Tuilerieën’, het droeve ‘Bydlo’, het scherzoachtige ‘Ballet van de kuikens in hun eierschalen’ of de geanimeerde bedrijvigheid op de ‘Markt van Limoges’, overal is de balans tussen de strijkers en de blazers prachtig. Opvallend is ook, en karakteristiek voor Jansons’ musiceren, dat hij soms het tempo iets terughoudt waardoor er een nog grotere spanning ontstaat en de expressie nooit grof aandoet. In de motorische gedeelten van de ‘Hut op kippenpoten’ is dit handelsmerk goed hoorbaar. De ‘Grote poort van Kiev’ krijgt in de zachte passages een bijna horrorachtig, hallucinerend karakter. Het Koninklijk Concertgebouworkest klinkt op deze liveopname subtiel, gaaf en rijk, warm en gedetailleerd. ‘Het allerbelangrijkste is onvoorwaardelijke toewijding aan het orkest’, heeft Jansons laatst in een interview gezegd. Deze uitspraak wordt hier waargemaakt, mede doordat het orkest de dirigent ook volledig is toegewijd.
Willem Veldhuizen