Terug naar het overzicht
cover
diversen Sacrificium
€ 43,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

diversen

Sacrificium

GRATIS: Folk

0028947833901

Componist diversen
Titel Sacrificium
Artiest Bartoli, Cecilia\ Il Giardino Armonico \ Antonini, Giovanni
Artikel nr. 478339000289
EAN Code 0028947833901
Aantal CD's 3
Label DECCA
Releasedatum 2011-11-11
# Titel & Artiest Tijd
1 Sacrificium / Opening Credits — BARTOLI,CECILIA 001:29
2 Come Nave in mezzo all'onde (Siface) — BARTOLI,CECILIA 004:10
3 Sposa, non mi conosci (Merope) — BARTOLI,CECILIA 010:24
4 Sinfonia (Germanico in Germania) — BARTOLI,CECILIA 001:45
5 Cadrò, ma qual si mira (Berenice) — BARTOLI,CECILIA 006:33
6 Parto ti lascio, o cara (Germanico in Germania) — BARTOLI,CECILIA 010:55
7 In braccio a mille furie (Semiramide) — BARTOLI,CECILIA 003:03
8 Nobil onda (Adelaide) — BARTOLI,CECILIA 004:57
9 Usignolo sventurato (Siface) — BARTOLI,CECILIA 005:20
10 Son qual nave (Artaserse) — BARTOLI,CECILIA 007:31
11 "Ombra mai fù" (Largo) — BARTOLI,CECILIA 003:52
1 Son qual nave (Artaserse) — BARTOLI,CECILIA 007:32
2 "Ombra mai fù" (Largo) — BARTOLI,CECILIA 003:30
3 Sposa, non mi conosci (Merope) — BARTOLI,CECILIA 010:11
1 Come Nave in mezzo all'onde (Siface) — BARTOLI,CECILIA 004:05
2 Profezie, di me diceste (Sedecia) — BARTOLI,CECILIA 007:39
3 Cadrò, ma qual si mira (Berenice) — BARTOLI,CECILIA 010:24
4 Parto ti lascio, o cara (Germanico in Germania) — BARTOLI,CECILIA 010:48
5 Usignolo sventurato (Siface) — BARTOLI,CECILIA 006:33
6 Misero pargoletto (Demofoonte) — BARTOLI,CECILIA 010:55
7 In braccio a mille furie (Semiramide) — BARTOLI,CECILIA 003:03
8 Qual farfalla (Zenobia In Palmira) — BARTOLI,CECILIA 005:30
9 Nobil onda (Adelaide) — BARTOLI,CECILIA 005:20
10 Deh, tu bel Dio d'amore...Ov'è il mio bene? (Adriano In Siria) — BARTOLI,CECILIA 007:31
11 Chi temea Giove regnante (Farnace) — BARTOLI,CECILIA 006:20
12 Quel buon pastor son io (La Morte d'Abel) — BARTOLI,CECILIA 010:30

Het is met voorsprong de mooist uitgevoerde en meest verwarrende verpakking van alle cd’s die opgenomen zijn in  Aangenaam Klassiek 2009. Op Sacrificium, de nieuwe schijf van Cecilia Bartoli, staat de Italiaanse mezzosopraan afgebeeld als een wonderlijk androgyn wezen: haar mooie vrouwenhoofd prijkt op een prachtig marmeren mannentorso. Geloofwaardig, wonderschoon, sensueel zelfs. En dat alles om het onderwerp van haar jongste project, de castraat, kracht bij te zetten.

door Paul Janssen

Het mooiste gemanipuleerde beeld staat op pagina 42 van het uitgebreide boekwerk bij de Limited De Luxe Edition van Cecilia Bartoli’s dubbel-cd Sacrificium: een gewonde Galliër uit de derde eeuw voor Christus met het getormenteerde hoofd van Bartoli. Een mannenverschijning, zo vrouwelijk en zo kwetsbaar dat ongetwijfeld elk mannen- én vrouwenhoofd erdoor op hol gebracht wordt.
En dat is precies wat de beste castraten uit de zeventiende en achttiende eeuw deden. Vroeg-achttiende eeuwse superhelden als Farinelli en Caffarelli waren juist door hun sekseloosheid berucht om hun aantrekkingskracht. Vandaar dat velen de roem van een castraat zagen als het ultieme ideaal.
Het moet een soort Idols of Popstars zijn geweest in die zeventiende en achttiende eeuw, vooral in Napels, waar Nicola Porpora school maakte als stemtrainer en componist. Duizenden jongens meldden zich in de achttiende eeuw bij hem aan om in de zangkunst een kans op een beter leven te wagen. Er is één verschil met de populaire talentenjachten van tegenwoordig: zij offerden er het meest mannelijke voor op dat ze hadden, hun kloten. Vaak met alle dramatische gevolgen van dien.
Een pauselijk decreet had bepaald dat vrouwen in de kerk noch in het theater mochten zingen. Het is opmerkelijk dat deze maatregel de meest verbazingwekkende, wonderschone, inderdaad androgyne en juist daardoor opperst sensuele muziek heeft opgeleverd. Dat is tenminste wat Cecilia Bartoli omstandig bewijst in twaalf nagenoeg onbekende tracks en drie legendarische castratenaria’s, waaronder uiteraard Händels ‘Ombra mai fu’, op de bijgevoegde bonus-cd.
Met hulp van mensen met een behoorlijk wetenschappelijk gewicht is zij gaan graven in de muziek die gebruikt werd in de school van Porpora. En dat heeft een voorraad ongehoord mooie en virtuoze aria’s opgeleverd van onder anderen Antonio Caldara, Carl Heinrich Graun, Leonardo Leo en Porpora zelf. Letterlijk ongehoord zelfs, want elf van de vijftien tracks zijn cd-premières. Het zijn veelal werken die speciaal geschreven zijn als examenwerken voor Porpora’s Scuola dei castrati en die daardoor alles in zich hebben dat het castratenrepertoire zo bijzonder maakt: briljante, uiterst zachte passages, eindeloze melismes,  overweldigende coloraturen en een haast onmenselijke omvang. En dat alles is gevat in heerlijk verleidelijke melodieën. Het verhaal achter deze muziek blijft weerzinwekkend. Het verhelderende castratenwoordenboek dat in deze mooi verzorgde editie is opgenomen, onthult menig detail waar geen enkele hedendaagse man zich werkelijk een voorstelling van wil maken. En toch…  Als een zangeres als Cecilia Bartoli zich over dit repertoire ontfermt, gesteund door het al even opwindend spelende ensemble Il Giardino Armonico, klinkt alles zo onwaarschijnlijk  mooi dat al het leed al bij de eerste duivelse coloratuur naar de achtergrond verdwijnt. Nog niet eerder werd zo duidelijk wat de aantrekkingskracht van de castraat was en nog niet eerder klonk ‘Ombra mai fu’ zo adembenemend hemels.

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht