Terug naar het overzicht
cover
Mahler, Gustav Rückert Lieder, Kindertotenlieder, Lieder eines Fahrenden Gesellen
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Mahler, Gustav

Rückert Lieder, Kindertotenlieder, Lieder eines Fahrenden Gesellen

0888837013321

Componist Mahler, Gustav
Titel Rückert Lieder, Kindertotenlieder, Lieder eines Fahrenden Gesellen
Artiest Gerhaher, Christian \ Orchestre Symphonique de Mon
Dirigent Nagano, Kent
Artikel nr. 070133288883
EAN Code 0888837013321
Aantal CD's 1
Label SONY CLASSICAL
Releasedatum 2013-09-26
# Titel & Artiest Tijd
1 Wenn mein Schatz Hochzeit macht — Orchestre Symphonique de Montreal 003:42
2 Gieng heut' Morgen über's Feld — MAHLER, G. 003:46
3 Ich hab' ein glühend Messer — MAHLER, G. 003:04
4 Die zwei blauen Augen — MAHLER, G. 004:59
5 Nun will die Sonn' so hell aufgeh'n! — Orchestre Symphonique de Montreal 005:00
6 Nun seh' ich wohl, warum so dunkle Flammen — MAHLER, G. 004:15
7 Wenn dein Mütterlein — MAHLER, G. 004:08
8 Oft denk' ich, sie sind nur ausgegangen! — MAHLER, G. 002:41
9 In diesem Wetter! — MAHLER, G. 005:48
10 Blick mir nicht in die Lieder — Orchestre Symphonique de Montreal 001:22
11 Ich atmet einen linden Duft — MAHLER, G. 002:17
12 Um Mitternacht — MAHLER, G. 005:42
13 Liebst du um Schönheit — MAHLER, G. 002:10
14 Ich bin der Welt abhanden gekommen — MAHLER, G. 005:39

Bariton Christian Gerhaher heeft de melancholie als vanzelfsprekend in zijn stem zitten, een stem die volgens critici even “intens” als “spiritueel” is. Het zijn precies de ingrediënten die nodig zijn om misschien wel de mooiste cycli van orkestliederen uit te voeren: Mahlers ‘Kindertotenlieder’, zijn ‘Rückertlieder’ en de ‘Lieder eines fahrenden Gesellen’. Samen met Kent Nagano en het Orchestre Symphonique de Montréal vertelt Gerhaher meesterlijke en ontroerende kleine verhaaltjes. Een cd die luistert als een parelketting.

Concertorganisatoren zouden ze vermoedelijk nooit zo achter elkaar plannen: de Lieder eines fahrenden Gesellen, de Kindertotenlieder en de Rückert-Lieder. De Kindertotenlieder alleen al zijn aangrijpend genoeg om je tijdelijk in een staat van totale verslagenheid te krijgen. Er hoort een pauze na: eerst koffie, dan een Schubertsymfonie. En toch nemen zangers de drie cycli van Gustav Mahler vaak samen op: Brigitte Fassbaender deed het, Thomas Hampson deed het en Christian Gerhaher heeft het nu ook gedaan. Gerhaher is een verteller die de sfeer klein probeert te houden. Als luisteraar lijk je persoonlijk met hem in gesprek. In de Kindertotenlieder mijdt hij de grote emotie: het moment waarop Fassbaender bijvoorbeeld midden in een frase totaal gebroken over kan komen, dat komt men bij Gerhaher niet tegen. Hij bouwt zeker spanning op, werkt per cyclus langs een grote lijn. Kent Nagano en het Orchestre symphonique de Montréal zetten daar helderheid en eenvoud onder - met prachtige soli van de blazers - en soms een  bijna analytische aanpak. Dat wil niet zeggen dat het hart niet wordt geraakt, maar het gebeurt minder direct, langzamer en uiteindelijk, voor wie voor deze benadering openstaat, net zo intens.

Hein van Eekert (5-2013)

Intieme Mahler van Christian Gerhaher

Bariton Christian Gerhaher en dirigent Kent Nagano lieten drie liederencycli van Mahler live opnemen door Sony. De liederenster deelt Mahlers persoonlijke gevoelens met het publiek in de zaal en bij de speakers.‘Ik heb een gloeiend mes, een mes zo diep in mijn borst. O wee! Het snijdt zo diep, in elke vreugde en elk plezier!’ Woorden uit Gustav Mahlers Lieder eines fahrenden Gesellen. Als je ze iemand naast je plotseling zou horen zeggen, terwijl je aan de koffie zit op een terrasje, zou je je een ongeluk schrikken: een dergelijke geëmotioneerde uitlating hoort niet thuis in de openbaarheid. Volgens de Britse krant The Guardian kan bariton Christian Gerhaher er echter een welgevulde Royal Albert Hall mee aan zijn lippen laten hangen: ‘Zijn uitvoering van Mahlers Lieder eines fahrenden Gesellen was sensationeel – intiem en geconverseerd, ook al was hij samen met een orkest en zong hij in een enorme ruimte.’De liederen van Gustav Mahler zitten vol met persoonlijke mededelingen: ‘Als mijn lief gaat trouwen, heb ik mijn treurige dag.’ Of: ‘Het zijn de twee blauwe ogen van mijn schat, die mij de wereld in hebben gestuurd.’ Mahler verwerkte op eigen teksten een ongelukkige liefde in zijn Lieder eines fahrenden Gesellen. In zijn Kindertotenlieder, op gedichten van Friedrich Rückert, gaat het om de emoties van een ouder die zijn kinderen verloren heeft. Mahler legde die emoties muzikaal hartverscheurend vast, tot groot ongemak van zijn echtgenote Alma: hun eigen kinderen waren immers in leven. Nog wel. Mahler geloofde dat kunst niet alleen toonde wat was geweest, maar ook wat er nog komen kon. Hij bleek gelijk te krijgen.In de concertzaal luisteren we in gezelschap van honderden anderen naar deze hartenkreten, zonder de gêne die ons wellicht op een terras zou overvallen. Liederen als die van Mahler maken ons deelgenoot van gevoelens die we herkennen, maar die we zelf niet snel en plein public zouden willen uiten of aanhoren. Generaties zangers en zangeressen hebben vormgegeven aan Mahlers ontboezemingen in liedvorm: uitbundig, ingehouden, verstild of hartverscheurend, krachtig of breekbaar. Christian Gerhaher kiest in deze liederen voor intimiteit. Ze maken deel uit van zijn favoriete repertoire, net als voor zijn grote voorbeeld Dietrich Fischer-Dieskau, bij wie hij ooit masterclasses volgde en wiens ‘helderheid en lichtheid’ hij bewondert. Zo zei hij in een interview met de website operafocus.com: ‘Tegenwoordig zijn er veel donker gemaakte, grote en omvangrijke stemmen die de indruk geven van veel testosteron en viriliteit. Dat is niet mijn soort van zingen. Zingen is voor mij  geen manier om mannelijkheid te etaleren; het  is een samenkomen van ideeën en sensualiteit.’Gerhaher zong begin 2012 de Rückert Lieder, de Kindertotenlieder en de Lieder eines fahrenden Gesellen van Mahler in de concertzaal met het Orchestre symphonique de Montréal en dirigent Kent Nagano. Sony nam de concerten live op. Een enkele maal horen we een kuch, maar verder lijken we alleen te zijn met de uitvoerenden: we kunnen ongegeneerd op zoek naar de ideeën en sensualiteit van Gerhaher.

Hein van Eekert (5-2013)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht