Terug naar het overzicht
cover
Biber, Heinrich Ignaz Franz von Rosary Sonatas
€ 27,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Biber, Heinrich Ignaz Franz von

Rosary Sonatas

0723385373155

Componist Biber, Heinrich Ignaz Franz von
Titel Rosary Sonatas
Artiest Podger, Rachel
Artikel nr. 5373155121179
EAN Code 0723385373155
Aantal CD's 2
Label HARMONIA A - F CHANNEL CLASSIC
Releasedatum 2018-01-01
# Titel & Artiest Tijd
1 The Annunciation — RACHEL PODGER & MARCIN SWIATKIEWICZ
2 The Visitation — RACHEL PODGER & MARCIN SWIATKIEWICZ
3 The Nativity — RACHEL PODGER & MARCIN SWIATKIEWICZ
4 The Presentation in the Temple — RACHEL PODGER & MARCIN SWIATKIEWICZ
5 The Finding in the Temple — RACHEL PODGER & MARCIN SWIATKIEWICZ
6 The Agony in the Garden — RACHEL PODGER & MARCIN SWIATKIEWICZ
7 The Scourging — RACHEL PODGER & MARCIN SWIATKIEWICZ
8 The Crowning with Thorns — RACHEL PODGER & MARCIN SWIATKIEWICZ
1 The Carrying of the Cross — RACHEL PODGER & MARCIN SWIATKIEWICZ
2 The Crucifixion — RACHEL PODGER & MARCIN SWIATKIEWICZ
3 The Resurrection — RACHEL PODGER & MARCIN SWIATKIEWICZ
4 The Ascension — RACHEL PODGER & MARCIN SWIATKIEWICZ
5 The Descent of the Holy Ghost — RACHEL PODGER & MARCIN SWIATKIEWICZ
6 The Assumption of the Blessed Virgin — RACHEL PODGER & MARCIN SWIATKIEWICZ
7 The Coronation of the Blessed Virgin — RACHEL PODGER & MARCIN SWIATKIEWICZ
8 Guardian Angel — RACHEL PODGER & MARCIN SWIATKIEWICZ

De Rozenkranssonates van Biber (1676) kunnen best gespeeld worden tijdens het bidden van de rozenkrans. Totaaltheater! De cyclus bestaat uit vijftien meerdelige sonates en elke sonate illustreert één geheim uit het leven van Maria en Jezus. De rozenkrans bestaat uit vijftig Weesgegroeten en vijf Onzevaders en wordt gewoonlijk driemaal rondgebeden. De violist kan tijdens elke tien Weesgegroetjes zijn stemming zo bijstellen dat hij onmiddellijk na het Onzevader een nieuw geheim kan typeren. Scordatura: voortdurend wordt de stemming gewijzigd. Alle vijftien sonates hebben een andere stemming. Rachel Podger zet duidelijk een nieuwe standaard. Niet te versmaden is de grote diversiteit in de begeleiding: theorbe, luit, klavecimbel, orgel, cello en gamba. Wees niet bang dat je je zult vervelen! De violiste is in de vijf blije en vijf glorievolle geheimen beter op dreef dan in de - middelste - vijf droeve geheimen. Die hadden wat donkerder, zwaarder en langzamer gemogen. Jezus’ Kruisgang en Kruisiging zijn nu te frivool. Misschien een kwestie van theologische interpretatie, maar het contrast had sterker gemogen. Bij Jezus’ Verrijzenis en Hemelvaart en Maria’s Tenhemelopneming en Kroning is het geluk niet aan te slepen. Zo verfijnd, galant en blij als je nooit eerder hebt gehoord. Geweldig! Deze cd maakt deel uit van de campagne Aangenaam Klassiek.

Jurjen Vis (6-2015)


Rachel Podger

Heinrich Ignaz Franz von Biber was een soort Paganini van de zeventiende eeuw. Met zijn avontuurlijke vioolspel was hij zijn tijd ver vooruit. En zelfs nu nog is zijn onbegrensde virtuositeit verbazingwekkend. In de zestien ‘Rozenkranssonates voor Viool en Continuo’ en de indrukwekkende afsluitende ‘Passacaglia voor Viool Solo’ maakt hij gebruik van vele verschillende stemmingen en een veelheid aan technieken om een immer boeiend verhaal te vertellen. Een verhaal dat direct overkomt. Vooral als de koningin van de barokviool, Rachel Podger, het speelt.

(Aangenaam Klassiek 2015)

25 Jaar Channel Classics - "Ik wil dat je dicht bij de muziekbron zit"

Profiel
Druk, druk. Als ik hem spreek is Jared Sacks juist op weg naar Boedapest om Iván Fischer op te nemen. Na 25 jaar buffelen laat zijn Channel Clasics hem nog absoluut niet los. Binnenkort wacht een prachtige beloning: 'Label of the Year'.

"Een echt feest geven we niet, maar op 29 november is er in Eindhoven wel een speciaal concert met musici van de Channel-familie. En in oktober een speciaal concert in Londen. We doen het daar goed, uitgebreide recensies en zo. Label of the Year – ja, daar ben ik trots op.

Het is hard werken, niet alleen voor mij. Er komt zoveel bij kijken om zo’n zestien cd’s per jaar af te leveren. Distributie, promotie, verkoop, poeh. Ik zeg vaak: ik vind opnemen zo ontzettend spannend, het is gewoon jammer dat ik dat ding ook moet verkopen! Je hebt labels die een product kant en klaar binnenkrijgen, maar wij doen alles zelf. Een spanningsboog creëren om samen iets op te zetten met muzikanten, daar gaat het om.

Sommige producties zijn heel bewust om een artiest verder te helpen. Ik weet dan: hier ga ik niet veel van verkopen. Maar gaat het goed met de artiest, dan gaat het goed met het label. Je hebt elkaar nodig. Vaak is het ook onvoorspelbaar. Iets waar je veel van verwacht valt dan tegen. Of omgekeerd. Als ik moet kiezen tussen een bekend musicus of een onbekend iemand met uniek repertoire? Ik ga voor het laatste.

Gebruik maken van je voorstellingsvermogen over hoe iets moet klinken – dat is mijn voornaamste taak. Microfoons dichtbij, dat hoor je weleens als het over Channel Classics gaat. Toen ik overstapte naar het DXD-formaat was dat ook weer een afweging. Ik wil dat je dicht bij de muziekbron zit zonder dat je het gevoel hebt dat het geluid in je gezicht slaat. Wat ik zoek is emotie, en die heeft ook met dynamiek te maken. De klank moet je iets doen. Het is altijd de combinatie van directheid en ambiance, ik wil liever op de vijfde rij zitten dan op de twintigste. Maar ik beslis dat niet alleen, bij opnamesessies vraag ik altijd: jongens, kom even luisteren.

Hoogtepunten in de afgelopen 25 jaar? Nou, bandoneonist Alfredo Marcucci bijvoorbeeld, geweldig! Daar in dat kleine kerkje in België – alles kwam bij elkaar en dat hóór je. Maar ook de tweede sessie Bachsuites met Pieter Wispelwey, met z’n allen zó gefocust. We wisten allemaal: hier zijn we iets bijzonders aan het maken. En ja, meer dan 100.000 verkocht. Bachconcerten met Rachel Podger, ook onvergetelijk, een geweldige eenheid in denken. Dat was ook commercieel goed en in 1998 konden we dat wel gebruiken. Hoog in de Charts in Amerika, plotseling een telefoontje of we op korte termijn 15.000 stuks konden leveren – ja, daar denk je weleens aan terug.

De fysieke cd zal blijven, denk ik, al zal de betekenis wel geringer worden. Mensen zullen altijd iets tastbaars willen hebben. Maar ook wij zetten in op downloaden en proberen de hoogste kwaliteit te bereiken. Je moet meegaan met je tijd.”

Jos van der Zanden (5-2015)

  • cover
Terug naar het overzicht