Terug naar het overzicht
cover
Janácek, Leos Rikadla
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Janácek, Leos

Rikadla

3760014192197

Componist Janácek, Leos
Titel Rikadla
Artiest CollegiumVocale Gent / Het Collectief
Dirigent Leeuw, Reinbert de
Artikel nr. 0000219ALPHA
EAN Code 3760014192197
Aantal CD's 1
Label ALPHA
Releasedatum 2015-11-01
# Titel & Artiest Tijd
1 The wild duck — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 003:17
2 Our birch tree — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 002:39
3 Elegy on the death of my daughter Olga — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 006:49
4 1. Foreboding — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 004:48
5 2. Death — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 006:41
6 Halfar the schoolmaster — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 005:04
7 The wolf's trail — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 006:33
8 The wandering madman — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 004:13
9 1. Moderato — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 005:05
10 2. Più mosso — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 003:22
11 3. Con moto — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 003:11
12 4. Allegro — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 003:56
13 Nr. 1 Introduction — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 000:29
14 Nr. 2 The beetroot got married — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 001:19
15 Nr. 3 There's nothing better than springtime — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 000:59
16 Nr. 4 The mole creeps — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 001:00
17 Nr. 5 Karel rode off to hell — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 000:27
18 Nr. 6 Torn breeches — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 000:24
19 Nr. 7 Franta the knacker's son — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 000:46
20 Nr. 8 Our dog, our dog — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 000:32
21 Nr. 9 I preach, I preach a sermon — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 000:48
22 Nr. 10 The old woman was casting spells — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 000:28
23 Nr. 11 Ho, ho, off go the cows — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 000:58
24 Nr. 12 My tiny little wife — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 000:36
25 Nr. 13 Granny's crawled into the elder bush — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 000:21
26 Nr. 14 The white goat's picking up the pears — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 000:36
27 Nr. 15 Grumpy German broke the pots — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 000:35
28 Nr. 16 Nanny's goat's lying in the hay — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 000:32
29 Nr. 17 Vacek, the scallywag, the drummer boy — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 000:40
30 Nr. 18 Frantík, Frantík — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 000:21
31 Nr. 19 The bear sat on a log — COLLEGIUM VOCALE GENT/HET COLLECTIEF/DE LEEUW,REIN 001:26

Leos Janácek is een componist die blijft verrassen. Reinbert de Leeuw wijst in het boekje bij een nieuwe cd met koorwerken en kamermuziek erop dat de componist naarmate de jaren vorderden eerder een jongere dan een rijpere indruk maakte: zijn composities werden gedurfder en grensverleggend. Met Collegium Vocale Gent en instrumentaal ensemble Het Collectief maakt hij een muzikale reis door het leven van Janácek, culminerend in Rikadla uit 1926, een reeks korte kinderrijmpjes. Het resultaat is een alleszins sublieme cd: helder, bijna analytisch van opnamekwaliteit en heerlijk muzikaal. De schoonheid en de onsentimentele ruigheid van Janácek komen prachtig tot uiting. De Leeuw bewerkte de pianosonate 1.X.1905 voor kamermuziekensemble, met als opvallend lid een accordeonist. Het instrumentaal ensemble is ook te horen in een scherp gespeeld Concertino uit 1925. Het koor excelleert in diverse nummers, met uitstekende solistische bijdragen van Elisabeth Rapp, Paul Bentley-Angell en Felix Rumpf. Het is hoorbaar hoe de componist zijn stem vindt in de veertig jaren die het oudste van het jongste koorwerk scheiden. Het begeleidend boekje geeft de liedteksten en een gesprek met de dirigent: een toelichting die zoveel meer vertelt over de muziek dan de gebruikelijke biografische verhaaltjes die men vaak aantreft.

Hein van Eekert (1-2016)

COLUMN

Reinbert heeft vele liefdes

De Duitse pendant van de Gramophone Award en de Edison is de Preis der Deutschen Schallplattenkritik. Een hele mondvol. Maar dit sinds 1963 bestaande instituut heeft dan ook een roemrijke geschiedenis. Het barst bijna uit z’n voegen van volledig- en degelijkheid. Momenteel zijn er maar liefst 32 jury`s bezig om op ik weet niet hoeveel terreinen tot een – hoopt men - onafhankelijk oordeel te komen. Werk voor 156 juryleden! Kom daar maar eens om in Engeland, hoeveel waardering ik ook heb voor de Gramophone Awards. Om maar te zwijgen over de Edisons, die per genre jaarlijks hier ook door verschillende commissies worden uitgekozen. In Duitsland worden de zaken zó grondig aangepakt dat je bijna duizelig wordt van alle lijsten en nominaties. Per kwartaal worden ze aangeleverd. Daarna komen ze op een longlist en dan is het maar de vraag of zo’n uitverkoren cd of dvd ook de eindstreep haalt. Het aardige van dit prijzenfestival is dat je alles kunt volgen op de site www.schallplattenkritik.de.

Tot mijn verrassing is onlangs ook de eind vorig jaar verschenen Alpha-cd met werken van Leos Janácek door de eerste selectie gekomen. Nou, zo verrassend is het natuurlijk ook weer niet. Het programma met vroeg naast ‘oud’ (koor)werk van de Tsjech is perfect van samenstelling. Het illustreert in kort bestek dat Janácek op z’n oude dag jeugdiger en moderner componeerde dan daarvoor. De uitvoeringen zijn briljant en de kwaliteit van de opname is verbazingwekkend goed. Ruimtelijk en rijk aan dynamiek. Het is de tweede uitgave van Het Collectief met Reinbert de Leeuw. Hij kwam met het Vlaamse ensemble in contact toen pianist Thomas Dieltjens zich bij hem meldde voor een uitvoering van Schönbergs Pierrot Lunaire. De samenwerking beviel zo goed dat die in 2014 tot een eerste cd op Zig-Zag Territoires leidde. Tussen de Berceuse Élégiaque van Busoni (in kleine bezetting van Schönberg) en de eveneens ‘verkleinde’ Passacaglia opus 1 van Webern (van de hand van De Leeuw) zingt sopraan Katrien Baerts liederen van Berg en Zemlinsky.

Alles in de miniatuurversies, zoals die vanaf 1918 een paar jaar werden gepropageerd door de Verein für musikalische Privataufführungen. Een Weens initiatief dat kenners en liefhebbers de kans moest bieden om met nieuwe muziek kennis te maken die op de grote podia en bij de gevestigde orkesten niet of nauwelijks aan bod kwam. Let wel: in een tijd dat de radio of de fonograaf nog geen rol van betekenis speelden. Applaus, bijval of boegeroep niet gewenst. Uitsluitend luisteren met een open mind was het devies. Met de cd bij de hand werkt dat ideaal van bijna een eeuw geleden nog steeds. Reinbert de Leeuw kan er zijn vele muzikale liefdes goed in kwijt. Eerst cultiveerde hij dit repertoire met het door hem opgerichte Schönberg Ensemble. Wat in 2006 culmineerde in een omvangrijke Edition met 25 cd’s onder het motto: ‘Een eeuw muziek in perspectief’. Een eigen uitgave in samenwerking met de inmiddels opgeheven Wereldomroep. Wat betekent dat zoiets nu niet meer van de grond is te krijgen. Wat een treurnis.

De laatste jaren heeft De Leeuw hoorbaar troost gevonden bij onze zuiderburen. Met name bij Het Collectief en dat als altijd magnifieke Collegium Vocale Gent. De Janácek- cd, met vroege koorwerken en een paar altijd weer verrassende toppers van de oude baas, heeft ook mijn hart gestolen. Met dat lekker bitse Concertino voor piano en klein ensemble uit 1925 en die verrukkelijke Kinderversjes (Rikadla) van een jaar later. En nu maar hopen op een Schallplattenpreis!

Hans Heg (1-2016)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht