3149028038224
Componist | Brahms \ Mahler \ Gluck |
Titel | Rhapsodie, Kindertotenlieder e.a. |
Artiest | Ferrier, Kathleen \ Wiener Philharmoniker e.a. |
Artikel nr. | 280382292719 |
EAN Code | 3149028038224 |
Aantal CD's | 1 |
Label | HARMONIA P - Z PRAGA DIGITALS |
Releasedatum | 2014-07-21 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Rhapsodie op. 53 (für Alt, Männerchor und Orchester) — KATHLEEN FERRIER | 016:07 |
2 | Nr. 1 Gestillte Sehnsucht — KATHLEEN FERRIER | 005:13 |
3 | Nr. 2 Geistliches Wiegenlied — KATHLEEN FERRIER | 005:14 |
4 | Nr. 1 Denn es gehet dem Menschen wie dem Vieh — KATHLEEN FERRIER | 004:57 |
5 | Nr. 2 Ich wandte mich und sahe an alle — KATHLEEN FERRIER | 004:19 |
6 | Nr. 3 O Tod, wie bitter bist du — KATHLEEN FERRIER | 004:11 |
7 | Nr. 4 Wenn ich mit Menschen- und mit Engelszungen redete — KATHLEEN FERRIER | 004:56 |
8 | Nr. 1 Nun will die Sonn so hell aufgeh'n — KATHLEEN FERRIER | 004:51 |
9 | Nr. 2 Nun seh ich wohl, warum so dunkle Flammen — KATHLEEN FERRIER | 004:40 |
10 | Nr. 3 Wenn dein Mütterlein tritt zur Tür herein — KATHLEEN FERRIER | 004:33 |
11 | Nr. 4 Oft denk ich, sie sind nur ausgegangen — KATHLEEN FERRIER | 002:57 |
12 | Nr. 5 In diesem Wetter, in diesem Braus — KATHLEEN FERRIER | 006:32 |
13 | Che puro ciel! — KATHLEEN FERRIER | 005:37 |
Vertolkingen van Kathleen Ferrier worden vaak gedraaid op begrafenissen en crematies en dat is niet verwonderlijk: er klinken ernst en droefenis in haar stem, maar nooit zodanig dat die doorslaan naar sentimentaliteit; er is de altachtige warmte die heel menselijk overkomt en ook is er een zekere lichtheid die optimisme en troost suggereert. Die warmte en lichtheid zijn bijzonder welkom in de verzameling van liederen die door het label Praga Digitals opnieuw op cd zijn gezet, in een heldere remastering: doodsgevoel en droefenis waren rond door de meeste liederen, maar Ferrier kent het verschil tussen ontroeren en het uitmelken van emoties. Ze brengt haar Brahms – de Rhapsodie en een aantal liederen – oprecht en natuurlijk: in de Rhapsodie horen we een echte alt en geen mezzo die probeert een alt te zijn, waardoor ze overmatige nadrukkelijkheid in het lage register achterwege kan laten en ongekunsteld met het mannenkoor een duet vormt. In de Kindertotenlieder van Mahler is ze afwisselend belevend en observerend. Wie Ferrier nog niet in huis had, heeft een nieuwe gelegenheid om haar in huis te halen.
Hein van Eekert (5-2014)