Terug naar het overzicht
cover
Gounod \ Dvorak Requiem & Mass in D
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Gounod \ Dvorak

Requiem & Mass in D

4009350833869

Componist Gounod \ Dvorak
Titel Requiem & Mass in D
Artiest Hur, Hye-Lin \ Rundfunkchor Berlin \ Polyphonia Ensemble Berlin
Dirigent Joost, Risto
Artikel nr. 0083386CAR
EAN Code 4009350833869
Aantal CD's 1
Label CARUS
Releasedatum 2014-12-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Introït - Kyrie — RUNDFUNKCHOR BERLIN - POLYPHONIA ENSEMBLE BERLIN - 006:19
2 Séquence — RUNDFUNKCHOR BERLIN - POLYPHONIA ENSEMBLE BERLIN - 015:03
3 Sanctus — RUNDFUNKCHOR BERLIN - POLYPHONIA ENSEMBLE BERLIN - 001:22
4 Benedictus — RUNDFUNKCHOR BERLIN - POLYPHONIA ENSEMBLE BERLIN - 003:53
5 Pie Jesu — RUNDFUNKCHOR BERLIN - POLYPHONIA ENSEMBLE BERLIN - 003:53
6 Agnus Dei et Communion — RUNDFUNKCHOR BERLIN - POLYPHONIA ENSEMBLE BERLIN - 005:57
7 Kyrie — RUNDFUNKCHOR BERLIN - POLYPHONIA ENSEMBLE BERLIN - 005:02
8 Gloria — RUNDFUNKCHOR BERLIN - POLYPHONIA ENSEMBLE BERLIN - 008:11
9 Credo — RUNDFUNKCHOR BERLIN - POLYPHONIA ENSEMBLE BERLIN - 008:24
10 Sanctus — RUNDFUNKCHOR BERLIN - POLYPHONIA ENSEMBLE BERLIN - 002:27
11 Benedictus — RUNDFUNKCHOR BERLIN - POLYPHONIA ENSEMBLE BERLIN - 006:46
12 Agnus Dei — RUNDFUNKCHOR BERLIN - POLYPHONIA ENSEMBLE BERLIN - 004:51

Carus: een rijk aanbod aan koormuziek

De grote platenmaatschappijen bepalen nog steeds grotendeels het gezicht van de klassieke muziek naar de buitenwereld, met klinkende namen in ijzeren repertoire. Maar in de schaduw van die muzikale woudreuzen groeit en bloeit een keur aan kleinere en minder bekende platenlabels die vaak uitermate interessante opnameprojecten ondernemen. Zo ook Carus, het Duitse label met een bijzonder rijk aanbod aan koormuziek.

Carus werd in 1972 door Günter en Waltraud Graulich als uitgeverij opgezet met als zwaartepunt geestelijke koormuziek. Het was, en is, hun missie om waardevolle bijdragen aan het koorrepertoire te leveren door kritische eerste uitgaven te verzorgen van onbekende composities uit alle tijdvakken, en door muziek waarvan geen uitgaven meer in omloop zijn opnieuw toegankelijk te maken. Wereldwijd is de uitgeverstak inmiddels de grootste aanbieder van geestelijke koormuziek, met meer dan 26.000 leverbare uitgaven. Parallel met de uitgeverij werd een platenlabel gestart om de muziek die op papier verscheen ook op plaat vast te leggen. Voor deze registraties tekenen gerenommeerde internationale musici en ensembles, en Carus heeft zich ontwikkeld tot een heuse geheimtip onder muziekliefhebbers: hoge kwaliteit en interessant repertoire. In de loop der tijd zijn verschillende orkesten en koren echte ‘huisensembles’ van Carus geworden. Zo werkt het label al bijna dertig jaar samen met dirigent Frieder Bernius en zijn Kammerchor Stuttgart en Barockorchester Stuttgart, en is er een nauwe band met het Dresdner Kammerchor en dirigent Hans-Christoph Rademann.

Ze zijn bij Carus trots op al hun muzikale kinderen, en gevraagd naar de grootste artistieke successen schuiven ze er dan ook niet zomaar een naar voren, uit angst dat ze daarmee een ander opnameproject zouden kunnen achterstellen. Maar die successen zijn er natuurlijk wel degelijk, de meeste met een duidelijk Duits randje. Zo heeft het label het grotendeels vergeten religieuze koorwerk van Felix Mendelssohn Bartholdy compleet opgenomen, en na meer dan twee decennia musicologisch onderzoek in kritische edities uitgegeven. Een project van vergelijkbare omvang is de eerste volledige opname van de werken van Heinrich Schütz met het Dresdner Kammerchor onder de muzikale leiding van Rademann. De serie omvat al meer dan twintig cd’s en groeit nog steeds, waarmee voor de eerste Duitse componist van echt Europees belang eindelijk een waardig discografisch monument wordt opgericht. En ook met Wilhelm Friedemann Bach, misschien wel de getalenteerdste zoon van Johann Sebastian, heeft Carus soortgelijke ambities; een project om een groot deel van zijn oeuvre uit te brengen is al goed op stoom, met vele opnamen van zijn vocale muziek, maar ook van orkestwerken en pianomuziek. Want hoewel de werken voor koor bij Carus natuurlijk nog steeds de hoofdrol spelen, betekent dat niet dat instrumentale muziek buiten beschouwing wordt gelaten in de queeste naar volledigheid van het label.

Dat is misschien wel de grootste verdienste van Carus: het zorgt vaak niet voor fragmentarische uitbreiding van het koorrepertoire, maar vult bepaalde ontbrekende onderdelen in dat repertoire zo volledig mogelijk in. Geen samples, maar de volledige output van componisten. Daarom werkt de combinatie van muziekuitgeverij en platenlabel zo goed: de uitgeverij zorgt voor de waardevolle input van repertoire voor het label, en het label geeft meteen het klinkende resultaat van het nauwgezette en tijdrovende musicologische onderzoekswerk. En die wisselwerking wordt ook voor sympathieke doeleinden ingezet : in 2009 werd een project gestart rond het zingen van en met kinderen (liederprojekt.org). Onderdeel van het project zijn liederboeken, cd-opnamen met vooraanstaande musici en een gratis toegankelijk archief met honderden kinder-, wiegen-, volks- en kerstliederen. Van elke verkochte cd wordt 2 euro in projecten gestoken die het zingen met kinderen bevorderen; tot nu toe is hiermee al meer dan 400.000 euro opgehaald!

Voor het komende jaar staat een belangrijke nieuwe uitgave gepland: in juni verschijnt een opname van de Hohe Messe van Johann Sebastian Bach met het Freiburger Barockorchester en de door Helmuth Rilling opgerichte en met deze opname bij Carus debuterende Gächinger Kantorei Stuttgart, onder leiding van Hans- Christoph Rademann. De solisten zijn Carolyn Sampson, Anke Vondung, Daniel Johannsen en Tobias Berndt. De Hohe Messe is natuurlijk een werk dat al vele malen is opgevoerd, maar Carus komt op deze opname toch met een primeur; voor het eerst worden alleen Bachs eigen aantekeningen in de partituur gevolgd, terwijl in de meeste gangbare edities ook latere toevoegingen en veranderingen worden gebruikt. Als bonusmateriaal worden alternatieve versies opgenomen, zodat de luisteraar goed kan vergelijken. Daarnaast wordt in 2015 het dertigjarig jubileum van het Dresdner Kammerchor, een van de ‘huisensembles’ van Carus, met verschillende nieuwe uitgaven luister bijgezet, en staan voor het Lutherjaar 2017, waarin wordt stilgestaan bij vijfhonderd jaar reformatie, enkele spannende nieuwe opnamen gepland. Aan spannende en ambitieuze plannen geen gebrek bij Carus, een label dat iedere muziekliefhebber nauw in de gaten zou moeten houden!

Benjamin Rous (2-2015)

Voor meer informatie zie carus-verlag.com.

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht