Terug naar het overzicht
cover
Various ReJoyce! - The best of Joyce DiDonato Redactie
€ 21,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Various

ReJoyce! - The best of Joyce DiDonato Redactie

5099993412124

Componist Various
Titel ReJoyce! - The best of Joyce DiDonato Redactie
Artiest DiDonato, Joyce \ Diverse Uitvoerenden
Artikel nr. 5099993412124
EAN Code 5099993412124
Aantal CD's 2
Label PLG UK Classics
Releasedatum 2013-09-13
# Titel & Artiest Tijd
1 Frondi tenere - Ombra mai fu — DIDONATO, JOYCE 003:46
2 Crude furie degl'orridi abissi — DIDONATO, JOYCE 003:42
3 Addio Roma — DIDONATO, JOYCE 004:09
4 Non saria pena la mia — DIDONATO, JOYCE 002:34
5 Morirò, ma vendicata — DIDONATO, JOYCE 004:44
6 Io t'abbraccio — DIDONATO, JOYCE 006:41
7 Scherza infida — DIDONATO, JOYCE 009:59
8 Vanne, sorella ingrata — DIDONATO, JOYCE 002:33
9 Madre diletta, abbracciami — DIDONATO, JOYCE 007:35
10 Col versar, barbaro, il sangue — DIDONATO, JOYCE 003:37
11 Where shall I fly? — DIDONATO, JOYCE 006:01
12 Sposa, son disprezzata — DIDONATO, JOYCE 008:44
13 Addio, mio caro bene — DIDONATO, JOYCE 002:47
14 Parto, parto — DIDONATO, JOYCE 006:11
15 Voi che sapete — DIDONATO, JOYCE 002:51
16 Aprite, presto aprite — DIDONATO, JOYCE 001:13
1 Amour, viens rendre à mon âme — DIDONATO, JOYCE 005:13
2 In quali eccessi, o Numi — DIDONATO, JOYCE 006:12
3 Una voce poco fa — DIDONATO, JOYCE 006:02
4 Giusto ciel, in tal periglio — DIDONATO, JOYCE 003:35
5 Quis est homo — DIDONATO, JOYCE 006:22
6 Ascolta! Se Romeo t'uccise un figlio - La tremenda ultrice spada — DIDONATO, JOYCE 007:09
7 Tanti affetti in tal momento - Fra il padre, e fra l'amante — DIDONATO, JOYCE 008:22
8 D'amour l'ardente flamme — DIDONATO, JOYCE 008:06
9 Nacqui all'affanno — DIDONATO, JOYCE 007:47
10 Seien wir wieder gut! — DIDONATO, JOYCE 003:17
11 You've been so good to him and all of u... — DIDONATO, JOYCE 004:10
12 You'll never walk alone — DIDONATO, JOYCE 002:11
13 Climb ev'ry mountain — DIDONATO, JOYCE 002:43
14 He will gather us around — DIDONATO, JOYCE 001:24
15 Somewhere over the rainbow — DIDONATO, JOYCE 005:32

Joyce DiDonato spreekt met haar luisteraar

Eens in de zoveel tijd verschijnen er compilatie-cd's van klassieke artiesten. Platenmaatschappijen rapen hoogtepunten bij elkaar en brengen een disc uit met een mooie foto en een fancy titel. Mezzosopraan Joyce DiDonato democratiseerde dit proces: ze vroeg haar bewonderaars om advies en hulp.

De fans hebben er geen gras over laten groeien. Inmiddels gesignaleerd: diverse asfaltwegen met de beschilderde tekst ‘#ReJoyce is coming’ (inclusief een modieuze hashtag) en koffiekopjes, soepblikken, schoolborden en door coöperatieve huisdieren opgehouden bordjes met soortgelijke kreten. En dan is er het promotiefilmpje waarin een imposante reeks operamensen (onder wie de mezzosopranen Jamie Barton en Frederica von Stade, componist Jake Heggie en bariton Thomas Hampson en zijn halve familie) schaamteloos reclame maakt: ‘Verheug u!’ Het wordt ons duidelijk. Er komt een nieuwe cd van Joyce DiDonato: ReJoyce.

De Amerikaanse mezzosopraan viert tien jaar opnamen maken met een compilatiedubbelalbum, dat ze via oproepen op Facebook en Twitter helemaal liet samenstellen door haar bewonderaars: foto’s, teksten, de titel, een deel van de publiciteit en ook de keuze uit DiDonato’s cdoeuvre. Het siert de zangeres en het werk dat zij de afgelopen jaren heeft gedaan dat het resultaat de hele operageschiedenis tot aan de eenentwintigste eeuw bestrijkt, zonder namen als Verdi, Wagner of de voor mezzosopranen obligate Carmen van Bizet, maar wel met aria’s van Vivaldi, Porta, Orlandini en Giacomelli en songs van Richard Rodgers en Harold Arlen (de cd-première van een door Kansas girl DiDonato intiem gezongen Somewhere over the rainbow). Händel en Rossini domineren het programma, maar er is ook plaats voor Mozart, Gluck, Berlioz, Strauss en Heggie. Hier en daar duiken andere grote zangers op: Von Stade, Anna Netrebko en Patrizia Ciofi.

De methode past bij de zangeres: de afgelopen jaren heeft Joyce DiDonato namelijk als geen andere zanger de social media weten te gebruiken om dichter bij haar publiek te komen. Het begon met blogposts op haar website, waarbij ze in zeer goed geschreven teksten een boeiende en steeds integere blik gaf in het operabedrijf. Op YouTube verschenen achter-de-schermendocumentaires, waarvan de spannendste misschien wel die is waarin we haar meemaken tijdens een uitvoering van Der Rosenkavalier en ze ons meeneemt langs de backstage crew en een ietwat perplexe, maar goed meespelende Anne Schwanewilms (‘the amazing Marshallin’). Ze operageschiedemaakt ook educatieve filmpjes, zoals een interview met de Italiaanse bariton Alessandro Corbelli over het zingen van recitatieven bij Rossini, en ze beantwoordt vragen van bewonderaars en jonge zangers. Welbespraakt, vriendelijk en intelligent: een ideale docente.

Bij het beluisteren van ReJoyce valt weer eens op hoe indrukwekkend DiDonato’s techniek is: het spervuur van de snelle noten imponeert in de aria’s van Rossini en die uit de barokperiode. Haar stemgeluid is op zichzelf niet zo karakteristiek dat het uit duizenden herkenbaar is, maar de licht-droevige klank die eroverheen hangt en die enigszins herinnert aan Dame Janet Baker, het heldere licht in de hoogte, de kwetsbaarheid van een lyrische sopraan en de verrassende vlam die begint te flakkeren in woedearia’s raken het hart. Het belangrijkste is wellicht dat de genereuze persoonlijkheid hoorbaar blijft in de vertolking: Joyce DiDonato spreekt met haar luisteraar, ook als ze zingt.

Hein van Eekert (5-2013)

  • Joyce
  • cover
  • cover

Terug naar het overzicht