8 Pièce en forme d'Habanera — BALSOM,ALISON/BARKER,GUY/KARAD 002:46
9 2. Adatio — BALSOM,ALISON/BARKER,GUY/KARAD 008:25
10 Gnossienne Nr. 3 — BALSOM,ALISON/BARKER,GUY/KARAD 003:25
11 Les feuilles mortes (Autumn leaves) — BALSOM,ALISON/BARKER,GUY/KARAD 005:00
12 Nuages — BALSOM,ALISON/BARKER,GUY/KARAD 004:16

Aangenaam Klassiek 2014
Wie de Engelse trompettiste Alison Balsom vooral associeert met klassieke trompetconcerten, wacht een aangename verrassing. Haar jongste cd is een ware achtbaan van stijlen met de Franse hoofdstad als rode draad. Tijdens haar studie aan het Parijse conservatorium raakte Balsom gegrepen door de stad en dat gevoel bezingt ze nu met arrangementen van werk van Satie, Messiaen en Ravel, maar ook met 'Nuages' van Django Reinhardt en het immer meeslepende 'Les feuilles mortes'. Veelzijdig Parijs gevangen in een trompet.

CD Bespreking
Betoverende klanken krijgt zij uit haar trompet. Fluweelzacht en haarscherp, bedachtzaam, verrassend en meeslepend – ze heeft een geheel nieuwe kijk op klassieke muziek. Het past in een jazzclub, in een concertzaal en de Hollywood Bowl. Alison Balsom speelt even gemakkelijk met het orkest van Guy Barker als met de gitarist Milos Karadaglic. Op deze cd staan haar interpretaties van onder meer twee pianostukken van Satie en Nuages van Django Reinhardt, maar de bewerking van delen uit Messiaens Le baiser de l’Enfant Jésus is minstens even interessant. Een groot deel van haar fans is tussen de 18 en 24 jaar – merkwaardig, want dat zou je niet verwachten als je luistert naar haar visie op het Pianoconcert in G van Ravel. Samen met Café 1930 van Piazzolla, Les feuilles mortes van Joseph Kosma en La valse des lilas van Michel Legrand vormt het geheel een nostalgische herinnering aan het Parijs van de donkere jaren voor de Tweede Wereldoorlog. Alison Balsom overschrijdt met haar muziek onbekommerd de grenzen van muzikale genres. Van rock naar barok en van jazz naar pop. In Engeland zet zij zich in voor beter muziekonderwijs op de basisschool. Deze cd maakt deel uit van de campagne Aangenaam Klassiek.

Barend Linders (5-2014)