0028948391813
Componist | Various |
Titel | Rachmaninoff Préludes; Études-Tableaux: Moments musicaux |
Artiest | Babayan, Sergei |
Artikel nr. | 002894839181 |
EAN Code | 0028948391813 |
Aantal CD's | 1 |
Label | Deutsche Grammophon |
Releasedatum | 2020-08-07 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | No. 8 in A-Flat Major: Allegro vivace (10 Preludes, Op.23) — Sergei Babayan | 003:09 |
2 | No. 12 in G-Sharp Minor: Allegro (Original Version) — Sergei Babayan | 002:41 |
3 | 5. Lilacs (Transcr. Rachmaninov for Piano) — Sergei Babayan | 003:02 |
4 | No. 6 in F Minor: Allegro appassionato (Original Version) — Sergei Babayan | 001:18 |
5 | III. Grave (Etudes-Tableaux, Op.33) — Sergei Babayan | 005:18 |
6 | I. Allegro agitato (Etudes-Tableaux, Op.39) — Sergei Babayan | 003:12 |
7 | II. Lento assai (Etudes-Tableaux, Op.39) — Sergei Babayan | 006:11 |
8 | No. 10 in B Minor: Lento (Original Version) — Sergei Babayan | 006:44 |
9 | 9. Melody (Transcr. Volodos for Piano) — Sergei Babayan | 003:57 |
10 | Morceau de fantaisie in G Minor "Delmo" — Sergei Babayan | 000:52 |
11 | No. 4 in D Major: Andante cantabile (10 Preludes, Op.23) — Sergei Babayan | 004:54 |
12 | V. Appassionato (Etudes-Tableaux, Op.39) — Sergei Babayan | 005:30 |
13 | 3. Andante (Transcr. Volodos for Piano) — Sergei Babayan | 006:32 |
14 | No. 2 in E-Flat Minor: Allegretto (Original Version) — Sergei Babayan | 002:54 |
15 | No. 6 in C Major: Maestoso (Original Version) — Sergei Babayan | 005:01 |
PROFIEL
Ode aan Rachmaninov
De Armeens-Amerikaanse meesterpianist Sergej Babayan is ondanks zijn wereldwijde successen en ondanks zijn geslaagde optredens tijdens het Gergiev Festival in Rotterdam relatief onbekend in Nederland. Zijn indrukwekkende eerste soloalbum Rachmaninoff bij Deutsche Grammophon brengt daar hopelijk gauw verandering in. Het is een prachtige ode aan zijn favoriete componist.
Sergej Babayan wordt geroemd om zijn emotionele intensiteit, krachtige energie en opmerkelijke spectrum aan klankkleuren. Hij studeerde in Moskou bij onder anderen Lev Naumov en Mikhail Pletnev en reisde in 1989 voor het eerst naar de Verenigde Staten waar hij de prestigieuze Casadesus International Piano Competition in Cleveland won, het begin van zijn internationale doorbraak. Babayan woont inmiddels in New York en geeft wereldwijd concerten bij gerenommeerde orkesten, en duo-recitals met zijn voormalige leerling, sterpianist Daniil Trifonov. Na zijn succesvolle debuutalbum Prokofiev for Two bij Deutsche Grammophon in 2018, waarop hij samen met de legendarische Martha Argerich eigen transcripties voor twee piano’s speelt van bekende werken van Prokofjev, verscheen deze zomer zijn eerste soloalbum. Hij maakte een prachtige en uiterst persoonlijke verzameling van korte werken van Sergej Rachmaninov.
Rachmaninov zei ooit: ‘Muziek wordt geboren vanuit het hart en spreekt exclusief tot het hart; muziek is liefde. De zuster van Muziek is Poëzie en de moeder is Droefenis.’ En dat is precies hoe Babayan deze zorgvuldig geselecteerde werken van Rachmaninov laat klinken. Behalve een aantal delen uit de bekende pianobundels Études-Tableaux, Moments Musicaux en de Préludes speelt Babayan ook transcripties voor piano solo uit de Twaalf liederen en de Cellosonate. De contrastrijke selectie van deze pianowerken werkt uitstekend, virtuositeit en passie worden afgewisseld door weemoed, troost en berusting. En steeds overheerst de poëtische, wonderschone klank die Babayan tevoorschijn tovert.
De keus om zijn eerste soloalbum te wijden aan muziek van Rachmaninov was evident, want deze Russische romanticus speelt een grote rol in het leven van Sergej Babayan. Hij was dertien toen hij voor het eerst muziek van Rachmaninov hoorde en hij was ‘meteen verkocht’, zoals hij op een promotiefilmpje van Deutsche Grammophon vertelt. ‘Op een dag gaf mijn vader mij een opname van Rachmaninovs Tweede pianoconcert cadeau. Het was de eerste keer dat ik dat stuk hoorde en het heeft mijn leven veranderd. Het is moeilijk om te verklaren wat er precies gebeurde, maar je zou kunnen zeggen dat dit het moment was waarop ik wist dat ik musicus wilde worden, dat ik alleen nog maar piano wilde spelen.’ Tot op de dag van vandaag speelt Babayan met grote regelmaat en met veel voldoening werken van zijn favoriete componist. ‘Rachmaninovs troostrijke muziek leert mij om te vergeven, om licht te brengen en liefde te geven. Ik hoop dat ik dat kan overbrengen.’
Noortje Zanen (Klassieke Zaken 5-2020)